NORA Gebruikersraad/2014-02-12: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (referenties verbeterd)
(voorstel AP17 toegevoegd)
Regel 72: Regel 72:
<ol start="7">
<ol start="7">
<li>[[:Media:Agenda NORA Gebruikersraad 2014-02-12.pdf|Agenda NORA Gebruikersraad 12 februari 2014 (pdf, 101 kB)]]
<li>[[:Media:Agenda NORA Gebruikersraad 2014-02-12.pdf|Agenda NORA Gebruikersraad 12 februari 2014 (pdf, 101 kB)]]
<li>[[:Media:Voorstel metagegevens AP17 v0 5.pdf|Voorstel metagegevens AP17, versie 0.5 (pdf, 282 kB)]]
</ol>
</ol>



Versie van 5 feb 2014 14:52


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op woensdag 12 februari 2014, 13.30-15.30, met aansluitend een borrel, locatie: ICTU, Den Haag. .

Opening en mededelingen - 5 minuten[bewerken]

Van de bijeenkomst met marktpartijen op woensdag 11 december 13 is verslag gedaan.[1]

Verslag van de vorige bijeenkomst – 5 minuten[bewerken]

Bespreking van het verslag[2] en de actiepunten van de bijeenkomst van 19 november 2013.

Openstaand actiepunt:

Beheerders van de NORA-dochters geven in een overzicht aan welke onderwerpen spelen en wie de contactpersonen daarvan zijn.

Terugkoppeling Architectuur Board – 5 minuten[bewerken]

Michiel Schoo geeft een korte mondelinge terugkoppeling van de bespreking met de NORA Architectuur Board op 5 februari 2014, met name gericht op de daaruit voortkomende aanbevelingen en besluiten.

Jaarplan 2014 – 30 minuten[bewerken]

In samenwerking met Michiel Schoo en de projectleider NORA is het jaarplan 2014 opgesteld.[3] Beoogd wordt om op basis van een gezamenlijke bespreking van het Jaarplan 2014 met alle betrokkenen tot een goede prioritering van de werkzaamheden te komen. En dat zal moeten leiden tot een NORA die een éénduidige bron is voor breed gebruik binnen het publieke domein.

Gevraagd besluit:

Instemming met het Jaarplan en toezegging van bijdragen daaraan.

Stand van zaken NORA AP17 Beschrijving Informatie-objecten – 10 minuten[bewerken]

In de Gebruikersraad van 18 juni 2013 is NORA Beheer verzocht dit onderwerp samen met beheerders van reeds bekende Gegevenswoordenboeken uit te werken en een voorstel ter zake ter instemming aan de Gebruikersraad voor te leggen. Hiertoe zijn 3 bijeenkomsten gehouden met een grote groep beheerders van de Gegevenswoordenboeken en hebben enkele werkgroepen onderdelen nader uitgewerkt. Voorgesteld wordt dat opmerkingen op het concept-voorstel (dat binnenkort op de wiki wordt gepubliceerd: Semantiek) nog tot 2 weken na de bijeenkomst van de Gebruikersraad kunnen worden ingebracht bij Elbert Raadsen en dat na verwerking van die opmerkingen en onder voorbehoud dat geen blokkerende opmerkingen zijn gemaakt, gestart wordt met de openbare review-procedure. Elbert Raadsen zal de stand van zaken toelichten a.d.h.v. een korte notitie.[4]

Gevraagd besluit:

Instemming met de voorgestelde procedure.

Stand van zaken Beveiliging – 10 minuten[bewerken]

Beveiliging is in 2012 geprioriteerd voor nadere uitwerking. Een breed samengestelde werkgroep heeft dat ter hand genomen tijdens diverse bijeenkomsten. Het katern Beveiliging is inmiddels in de NORA-wiki opgenomen en deze inhoud is vrijwel gereed voor het openbare review-proces. Zie ook Beveiliging. Jaap van der Veen zal de stand van zaken en vervolgplanning toelichten a.d.h.v. een korte notitie.[5] Voorgesteld wordt dat opmerkingen op de notitie nog tot 2 weken na de bijeenkomst van de Gebruikersraad kunnen worden ingebracht bij Jaap van der Veen en dat na verwerking van die opmerkingen en onder voorbehoud dat geen blokkerende opmerkingen zijn gemaakt, gestart wordt met de openbare review-procedure van het katern Beveiliging.

Gevraagd besluit:

Instemming met de voorgestelde procedure.

Stand van zaken Verbinden – 10 minuten[bewerken]

Het Katern Verbinden[6] is in 2012 geprioriteerd voor nadere uitwerking. Via diverse bijeenkomsten en workshops is het opgesteld, met inbreng vanuit alle overheidslagen. Het richt zich op (1) verbinden met burgers en bedrijven via de front office (2) verbinden met basisregistraties en andere overheidsvoorzieningen en (3) zaaksystemen / e-dossiers.

Voorstel voor verdere behandeling:

Aan de deelnemers van eerdere workshops (tijdens de totstandkoming van dit katern) zal worden gecommuniceerd op welke wijze de door hen gemaakte opmerkingen zijn verwerkt. Het katern wordt op zichzelf staand als publicatie geaccordeerd door de Architectuurboard en zal nog worden samengevat in een document ten behoeve van bestuurders. Voorgesteld wordt deze samenvatting door de voorzitter van de Architectuurboard te laten versturen aan andere bestuurders.

Het katern zal als input worden ingebracht bij een proces van Request for Change (RFC) om te worden afgestemd op de bestaande content van de NORA en zo de NORA als éénduidige, consistente en samenhangende bron voor gebruik te borgen. Daarop volgend kan worden overgegaan naar het openbare reviewproces. Daarna kan dus zowel via de toepassing in de praktijk (waarbij een bottom-up inbreng vanuit alle lagen van de overheid belangrijk is), als door een wijzigingsvoorstel op de NORA, tot eventuele bijstellingen van dit katern worden gekomen.

Saco Bekius zal de stand van zaken en vervolgplanning toelichten.

Gevraagd besluit:

Instemming met de voorgestelde procedure.

Verdere doorontwikkeling NORA – 4 x 10 minuten[bewerken]

In 2013 zijn diverse voorstellen voor verdere doorontwikkeling van de NORA aan de orde geweest. Daaruit zijn onderstaande onderwerpen geprioriteerd. De stand van zaken wordt kort toegelicht door de trekkers:

WVTTK – 5 minuten[bewerken]

Borrel ter kennismaking met Udo Groen[bewerken]

Referenties[bewerken]

  1. Agenda NORA Gebruikersraad 12 februari 2014 (pdf, 101 kB)
  2. Voorstel metagegevens AP17, versie 0.5 (pdf, 282 kB)