Te beantwoorden vragen Zaakgericht Werken

Uit NORA Online
Versie door A3Spruit (overleg | bijdragen) op 21 aug 2014 om 15:03 (x)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Bij het uitwerken van het onderwerp Zaakgericht Werken in NORA wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken.Op dit moment zijn de volgende te beantwoorden vragen in beeld:

  • Wat houdt het concept van Zaakgericht Werken in?
  • Wat is het onderscheid tussen zaakgericht en objectgericht werken?
  • Wat staat bij Zaakgericht werken centraal: de zaak of de klant?
  • Welke wettelijke - en beleidskaders zijn van toepassing op zaakgericht werken?
  • Welke principes van de NORA zijn van toepassing op zaakgericht werken?
  • Hoe maak ik zaakgericht werken transparant (volgens het NORA-basisprincipe 6)?
  • Welke (nationale en internationale) standaarden zijn van belang bij zaakgericht werken?
  • Wat moet ik doen om zaakgericht werken in te richten in mijn organisatie ten aanzien van:
    • inrichting van de processen;
    • de medewerkers: wat betekent invoering van zaakgericht werken voor de medewerkers? Is een 'cultuurverandering' nodig? En zo ja, hoe kun je die bewerkstelligen?
    • informatiearchitectuur (dossiers, te gebruiken informatiemodellen etc.);
    • applicatiearchitectuur (functionaliteit systemen);
    • informatiebeveiliging;
    • coördinatie, planning en voortgang van de processen;
    • kwaliteitszorg, toezicht en verantwoording;
    • rollen en functies.
  • Wat zijn bij implementatie de succesfactoren?
  • Hoe borg ik bij Zaakgericht werken het NORA-basisprincipe 9: Betrouwbaar? Hoe stel ik kwaliteitsnormen op en hoe bewaak ik die? Hoe richt ik procesverbeteringscycli in?
  • Kunnen we als onderdeel van een landelijke architectuur voor Zaakgericht werken standaard patronen ontwikkelen (zoals zaaktypen, templates, best-practices) waarmee we onder andere invulling geven aan elk van de NORA-basisprincipes?
  • Wie is verantwoordelijk voor het vormen, opslaan en beheren van zaakdossiers?
  • Hoe kan ik starten met zaakgericht werken?
  • Wat is er nodig om zaakgericht te kunnen werken en zijn er bestaande voorzieningen waarvan ik gebruik kan maken?
  • Hoe kan ik Zaakgericht werken toepassen bij beleidsontwikkeling?
  • Welke beperkingen kent Zaakgericht Werken, welke processen lenen zich er minder goed voor?
  • Hoe kun je in een keten of netwerk zaakgericht werken (met andere organisaties)?
    • Hoe kan je zaakgericht werken bij verschillende samenwerkvormen?
    • Wanneer verbind je zaken en zaakdossiers onderling en wanneer kunnen een zaak en een zaakdossier zelf de verbindende factor zijn?
    • Moet een zaak processtappen kunnen omvatten die qua uitvoering verdeeld zijn over meerdere samenwerkende organisaties?
    • Als meerdere organisaties in één zaak samenwerken, hoe kan dan de verantwoordelijkheid voor het zaakdossier worden geregeld?
    • Hoe wordt omgegaan met statusinformatie bij zaakgericht samenwerken?
    • ­Hoe borgen we interoperabiliteit bij zaakgericht werken in een keten (technisch en operationeel) en over verschillende bestuurslagen?
    • Hoe zorgen we dat we dezelfde metadatastructuren gebruiken?
    • Hoe regelen we autorisaties binnen de zaak/het zaakdossier in een keten?
    • Stelt zaakgericht samenwerken nog eisen die voortvloeien uit het principe van eenmalige uitvraag en opslag en meervoudig gebruik van informatie?
  • Zijn er geslaagde voorbeelden van zaakgericht samenwerken in ketens (binnen of buiten de overheid, bijvoorbeeld in de gezondheidszorg) waar we van kunnen leren?
  • Hoe zijn flexibele vormen van zaakgericht werken toepasbaar bij processen die minder makkelijk zijn te standaardiseren?
    • Wat houden in dat verband Dynamic Case Management en Adaptive Case Management in?

Aanvullingen in de vorm van vragen en bronmateriaal zijn welkom. Deze kunnen naar het duo Noortje Coppens, noortje.coppens@ictu.nl en Adrie Spruit, adrie.spruit@ictu.nl.