Toegang verlenen door de dienstverlener

Uit NORA Online
Versie door Ebrouwer (overleg | bijdragen) op 11 sep 2018 om 22:23 (tekstuele aanpassingen)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Deze pagina wordt beheerd door de Expertgroep IAM. In 2018 onderzoekt de expertgroep vier deelonderwerpen om (implementatie-)vraagstukken en mogelijke oplossingen in kaart te brengen, kennis te delen en elkaar te ondersteunen. Uiteindelijk leidt dit hopelijk tot architectuuroplossingen. De deelonderwerpen zijn Identity & Access Management (IAM), Identiteitenbeheer, Authenticatie(middelen)beheer, Impact eIDAS voor Nederland, Bevoegdhedenbeheer en Toegang verlenen.

Status, versie en auteurs

Dit is een 1e overzicht van de informatie en vindplaatsen die wij - als leden van de werkgroep - relevant achten.

Contactpersoon: Ben Binnendijk
Mail: b.binnendijk@dji.minjus.nl
Versie: 11 september 2018
Bijdragen door:

  • Wim Geurts (Logius)
  • Frans de Kok (Logius)
  • Menno Stigter (Gemeente Den Haag)
  • Eric Brouwer (ICTU)

Dit is het feitelijk wel of niet toegang verlenen (door de dienstverlener) c.q. verkrijgen (door de gebruiker) tot diensten en voorzieningen, nadat is vastgesteld dat dat wel, respectievelijk niet, mag volgens de bevoegdheden die aan de betreffende digitale identiteit zijn toegekend. Doorgaans wordt dit ook wel Access control genoemd.

Toegang is daarmee direct gerelateerd aan identiteitenbeheer, bevoegdhedenbeheer en authenticatie, omdat bekend moet zijn:

- het voor de dienst vereiste niveau van authenticatie,

- de mate van zekerheid over de digitale identiteit (het niveau van authenticatie) en

- de bevoegdheden van de betreffende digitale identiteit.


De praktijk[bewerken]

Hoe we in Nederland omgaan met het verlenen van toegang tot diensten en voorzieningen, willen we in de NORA zodanig uitwerken, dat architecten daar eenvoudig gebruik van kunnen maken als ze nieuwe diensten voor de overheid ontwerpen of als ze binnen (overheids)organisaties IAM optimaal willen inrichten. Daarbij gaan we rekening houden met zaken als:

  1. De Toegangsdiensten die vanuit Logius worden verleend: https://www.logius.nl/diensten/
  2. Voorbeelden uit de praktijk, zoals beschreven in door JenV beschikbaar gestelde documenten met een visie en uitwerking van Toegang: <linkjes of pdf'en opnemen>
  3. Het voorbeeld van de Flitsfoto. Als je te hard hebt gereden en wordt geflitst, dan wordt via de foto het nummerbord van de auto bepaald, de eigenaar (met zijn BSN) van die auto wordt opgezocht in de Basisregistratie Voertuigen (BRV) van de RDW, het CJIB stuurt de acceptgiro naar het adres van de eigenaar. De eigenaar kan inloggen met zijn DigiD en de foto’s bekijken die aan zijn BSN gerelateerd zijn. Dit proces verloopt volledig digitaal tussen de betrokken overheidsorganisaties en de hardrijder, waarbij gebruik gemaakt wordt van een IsP (BSN) en een AsP (DigiD) en de autorisatie is geprogrammeerd in de applicatie Flitsfoto van het CJIB, zie https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken
  4. Het perspectief vanuit de dienstverlener: die zal duidelijk moeten maken hoe wordt omgegaan met Identificatie, Authenticatie en Autorisatie om zijn dienst te kunnen afnemen én dat zal digitaal mogelijk moeten worden gemaakt. Denk daarbij ook aan het mogelijk inschakelen van een Identity Service Provider (IsP), zoals de RiVG is voor digitale identiteiten die de overheid uitgeeft (gerelateerd aan het BSN), of een Authenticatie Service Provider (AsP), zoals Logius dat beschikbaar stelt via DigiD, of een Autorisatie Service Provider (AutosP).
  5. Het perspectief vanuit de gebruiker van een dienst: die zal bij het afnemen van een dienst moeten weten welke van zijn digitale sleutels geschikt zijn om toegang te krijgen.
  6. enz.