Transparant (Doel)
- Onderdeel van
- Bindende Architectuurafspraken
- Contact
- NORA Gebruikersraad
- nora@ictu.nl
- Status
- Concept
- ID
- Versie
- versie onbekend
- Gemotiveerd door Kernwaarde
Beschrijving
Burgers en bedrijven kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt. De overheid houdt hen op de hoogte van het verloop van procedures waarbij ze betrokken zijn. De overheid zorgt ervoor dat haar werkwijze transparant is, de democratie versterkt en verantwoording aan burgers mogelijk maakt. Burgers en bedrijven kunnen de prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de daarvoor benodigde informatie actief beschikbaar waarbij het noodzakelijk is dat de overheid meer open wordt. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van de burger.
Oorsprong & bronnen
De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.
Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):
Onderliggende NORA Architectuurprincipes
ID | Architectuurprincipe | Stelling |
---|---|---|
NAP01 | Verplaats je in de gebruiker | Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer. |
NAP02 | Geef inzicht in de afhandeling van de dienst | Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk. |
NAP09 | Beschrijf de dienst nauwkeurig | Beschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod. |