Zaakgericht Werken/over: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< Zaakgericht Werken
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(x)
Regel 28: Regel 28:


Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:
Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:
# Wat is Zaakgericht werken?
* Welke principes horen bij Zaakgericht werken?
#* [[Het basisconcept van Zaakgericht Werken|Wat houdt Zaakgericht Werken als concept in?]]
** Welke al bestaande NORA-principes zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
#* Wat is het onderscheid tussen zaakgericht en objectgericht werken?
** Welke aanvullende principes zijn nuttig om Zaakgericht werken goed in te richten?
#* Wat staat bij Zaakgericht werken centraal: de zaak of de klant?
* Welke toepassingsgebieden zijn er voor Zaakgericht werken?
#* Hoe verhouden Zaakgericht werken, Business Process Management (BPM), een Service georiënteerde architectuur (SOA) en een Event driven architecture (EDA) zich onderling? Kunnen we binnen NORA komen tot een visie op dit gebied?
** Bij welke processen past Zaakgericht werken goed?
#* Wat is de relatie van Zaakgericht werken met levensgebeurtenissen (life events)? Hoever zijn we in Nederland met het definiëren van de levensgebeurtenissen; zijn er al volwassen en gestandaardiseerde beschrijvingen waarvan we gebruik kunnen maken? En zijn er al metadata-afspraken die betrekking hebben op levensgebeurtenissen? Of moeten we eerst vaststellen dat we dat willen? En in algemene zin: wat willen we in Nederland met dienstverlening op basis van levensgebeurtenissen?
** Welke beperkingen kent Zaakgericht Werken, welke processen lenen zich minder goed voor Zaakgericht werken?
# Waarom Zaakgericht werken? En wat zijn richtinggevende kaders?
** Welke archetypen (basismodellen) van zaakgericht werken zijn te onderkennen? En in welke situatie pas je welke toe?
#* Wat is het beleidskader voor Zaakgericht werken?
** Wat is de meerwaarde van Zaakgericht werken bij beleidsprocessen?
#* Zijn er wettelijke kaders van toepassing op Zaakgericht werken?
** Wat is de meerwaarde van Zaakgericht werken bij projecten?
#* Hoe draagt  zaakgericht werken bij aan het behalen van de strategische doelen op gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering?
** [[Toepassen van zaakgericht werken bij beleidsontwikkeling|Hoe kan ik Zaakgericht werken toepassen bij beleidsprocessen?]]
#* Welke (nationale en internationale) standaarden zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
** Hoe kan ik zaakgericht werken toepassen bij inspecties?
# Welke principes horen bij Zaakgericht werken?
** Hoe kan ik zaakgericht werken toepassen bij subsidieverstrekking?
#* Welke al bestaande NORA-principes zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
** Zijn er verschillen in Zaakgericht werken bij provincies, gemeenten en andere overheden? En zoja, wat zijn die verschillen? En moeten we daar nog iets mee?
#* Welke aanvullende principes zijn nuttig om Zaakgericht werken goed in te richten?
** Hoe zijn flexibele vormen van zaakgericht werken toepasbaar bij processen die minder makkelijk zijn te standaardiseren? En wat houden in dat verband concepten als Dynamic Case Management en Adaptive Case Management in?
# Welke toepassingsgebieden zijn er voor Zaakgericht werken?
* Hoe richt je Zaakgericht werken in?
#* .............
** Wat moet je doen om zaakgericht werken in een organisatie in te richten wat betreft:
# ...........
*** de medewerkers, rollen, functies en verantwoordelijkheden (organisatiearchitectuur)?
#* .... Zie voor het overzicht van alle te beantwoorden vragen de pagina [[Te beantwoorden vragen Zaakgericht Werken]].
*** de producten en diensten (productarchitectuur)?
*** de processen (procesarchitectuur) met daarbij aandacht voor zowel het uitvoerend niveau als het niveau van sturing (coördinatie, planning, voortgangsbewaking, evaluatie, verantwoording en procesverbetercycli);
*** de (functionaliteit van) informatieystemen (applicatiearchitectuur)? Welke generieke functionele componenten zijn er te onderkennen? Heeft Zaakgericht werken ook iets te maken met Enterprise Content Management (ECM)? Is er een relatie en zoja, welke?
*** informatie, informatiemodellen, registraties/magazijnen en metagegevens (contentarchitectuur)?
*** interoperabiliteit, het ontsluiten en uitwisselen van zaakinformatie, uitwissselstandaarden (communicatiearchitectuur)?
*** .............
*** ........... Zie voor het overzicht van alle te beantwoorden vragen de pagina [[Te beantwoorden vragen Zaakgericht Werken]].


Aanvullingen in de vorm van zowel vragen als bronmateriaal met antwoorden zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.
Aanvullingen in de vorm van zowel vragen als bronmateriaal met antwoorden zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.

Versie van 22 okt 2014 09:44

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Zaakgericht werken is een procesgeoriënteerde manier van werken, dit in tegenstelling tot een documentgeoriëntieerde manier van werken. Als concept kan het gezien worden als een frame dat over een bestaande of te vernieuwen processen heengelegd wordt. Daarbij staat een zaak voor een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en resultaat. Bij dienstverlening is een aanvraag van een dienst of product de aanleiding. Die leidt tot het starten en behandelen van een zaak. De zaak eindigt met het leveren van het gevraagde product (of het besluit de aanvraag niet te honoreren). Ook kunnen organisaties zaakgericht werken toepassen bij andere processen dan dienstverlening. Zie voor meer uitleg Het basisconcept van Zaakgericht Werken.


In de NORA Gebruikersraad en het NORA Architectuurboard, waarin alle bestuurslagen zijn vertegenwoordigd, is eerder de afspraak gemaakt voor het gaan uitwerken van Zaakgericht werken (ZgW). Binnen het daarvoor gestarte project is al bestaand materiaal over ZgW verzameld en op deze NORA-wiki ontsloten. Ook is door een uitvraag bij alle bestuurslagen een lijst opgesteld met te beantwoorden en uit te werken vragen en vraagstukken. Die lijst is in de NORA Gebruikersraad van 16 september 2014 vastgesteld. De beantwoording en uitwerking van die lijst zal leiden tot onder andere een beschrijving van het basisconcept ZgW, principes voor ZgW, indicaties voor wannneer ZgW toegevoegde waarde heeft, ervaringen met ZgW inclusief succesfactoren, aanwijzingen voor het inrichten van een omgeving voor ZgW en een eerste uitwerking van zaakgericht samenwerken in ketens. Dat geheel zal het karakter krijgen van overheidsbrede afspraken over ZgW hoe daarvoor processen en informatievoorzieningen in te richten. Onderdeel van de aanpak is ook een NORA-expertgroep ZgW waarin inmiddels deelnemers uit drie bestuurslagen. Zie voor wie wil meewerken (expertgroep) of meedenken de contactgegevens onderaan deze pagina.

Alle wiki-pagina's over ZgW vallen in principe onder een redacteur. Het e-mailadres van die redacteur vind je binnenkort onderaan elke pagina over ZgW. Reacties op een pagina kunnen primair daar naar toe.

Zie ook:


Waarom zaakgericht werken?[bewerken]

De Visiebrief digitale overheid 2017 van minister Plasterk zegt dat bedrijven en burgers de zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal moeten kunnen afhandelen. De brief zegt ook dat het daarvoor noodzakelijk is dat de overheid alle voor burgers relevante informatie digitaal beschikbaar maakt. Dat is ook statusinformatie over de voortgang van de behandeling van een zaak en waar mogelijk ook de inhoud of een deel van de inhoud van het desbetreffende zaakdossier. Het NORA-katern Verbinden (PDF, 1,46 MB) benoemt dit ook als het versterken van de informatiepositie van burgers en bedrijven. Kortom, Zaakgericht werken helpt overheidsorganisaties invulling te geven aan de landelijke strategie voor het realiseren van een digitale overheid.

Zaakgericht werken maakt de volgende verbeteringen mogelijk:

  • de dienstverlening van de organisatie verbetert, door op tijd te leveren en door burgers en bedrijven met digitale statusinformatie inzicht te geven in de voortgang en status van hun zaak. Dit gebeurt bijvoorbeeld via MijnOverheid.nl of MijnDenHaag.nl;
  • de bedrijfsvoering verbetert, door bewaking van de voortgang en besturing van het werk op zaakniveau (in plaats van bijvoorbeeld op documentniveau);
  • de informatiepositie van alle betrokkenen verbetert, zowel van burgers en bedrijven als van de behandelend ambtenaren en de medewerkers van het klantcontactcentrum van de organisatie.

Ook bij samenwerken kan Zaakgericht werken een rol spelen. Een zaak kan daarbij ook het verbindende element zijn tussen de samenwerkende organisaties. We noemen dat Zaakgericht samenwerken. Zie ook het artikel van Adrie Spruit in Od: Zaakgericht werken in ketens (PDF, 637 kB).

Wat is er nodig voor zaakgericht werken? (te beantwoorden vragen)[bewerken]

Zaakgericht werken vraagt om een zodanige structurering van het proces dat het mogelijk wordt systematisch voortgangsinformatie van zaken vast te leggen. Diverse organisaties, waaronder heel veel gemeenten, een aantal provincies en het UWV en de Belastingdienst werken al zaakgericht. Bestaand materiaal van die organisaties is en wordt verzameld, zie Bestaand materiaal Zaakgericht Werken.

Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:

  • Welke principes horen bij Zaakgericht werken?
    • Welke al bestaande NORA-principes zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
    • Welke aanvullende principes zijn nuttig om Zaakgericht werken goed in te richten?
  • Welke toepassingsgebieden zijn er voor Zaakgericht werken?
    • Bij welke processen past Zaakgericht werken goed?
    • Welke beperkingen kent Zaakgericht Werken, welke processen lenen zich minder goed voor Zaakgericht werken?
    • Welke archetypen (basismodellen) van zaakgericht werken zijn te onderkennen? En in welke situatie pas je welke toe?
    • Wat is de meerwaarde van Zaakgericht werken bij beleidsprocessen?
    • Wat is de meerwaarde van Zaakgericht werken bij projecten?
    • Hoe kan ik Zaakgericht werken toepassen bij beleidsprocessen?
    • Hoe kan ik zaakgericht werken toepassen bij inspecties?
    • Hoe kan ik zaakgericht werken toepassen bij subsidieverstrekking?
    • Zijn er verschillen in Zaakgericht werken bij provincies, gemeenten en andere overheden? En zoja, wat zijn die verschillen? En moeten we daar nog iets mee?
    • Hoe zijn flexibele vormen van zaakgericht werken toepasbaar bij processen die minder makkelijk zijn te standaardiseren? En wat houden in dat verband concepten als Dynamic Case Management en Adaptive Case Management in?
  • Hoe richt je Zaakgericht werken in?
    • Wat moet je doen om zaakgericht werken in een organisatie in te richten wat betreft:
      • de medewerkers, rollen, functies en verantwoordelijkheden (organisatiearchitectuur)?
      • de producten en diensten (productarchitectuur)?
      • de processen (procesarchitectuur) met daarbij aandacht voor zowel het uitvoerend niveau als het niveau van sturing (coördinatie, planning, voortgangsbewaking, evaluatie, verantwoording en procesverbetercycli);
      • de (functionaliteit van) informatieystemen (applicatiearchitectuur)? Welke generieke functionele componenten zijn er te onderkennen? Heeft Zaakgericht werken ook iets te maken met Enterprise Content Management (ECM)? Is er een relatie en zoja, welke?
      • informatie, informatiemodellen, registraties/magazijnen en metagegevens (contentarchitectuur)?
      • interoperabiliteit, het ontsluiten en uitwisselen van zaakinformatie, uitwissselstandaarden (communicatiearchitectuur)?
      • .............
      • ........... Zie voor het overzicht van alle te beantwoorden vragen de pagina Te beantwoorden vragen Zaakgericht Werken.

Aanvullingen in de vorm van zowel vragen als bronmateriaal met antwoorden zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.

Contact[bewerken]

Inhoudelijk materiaal en te beantwoorden en uit te werken vragen en vraagstukken kunnen naar Noortje Coppens: noortje.coppens@ictu.nl en Adrie Spruit (op dit moment hoofdredacteur voor het totaal aan wiki-pagina's over ZgW): adrie.spruit@ictu.nl. Dat geldt ook voor wie zich wil aanmelden om mee te werken of mee te denken. We gaan uit van de mogelijkheden van wie zich aanbiedt en maken daarover zonodig maatwerkafspraken.

Referenties[bewerken]