Zaakgericht Werken/over: verschil tussen versies

Uit NORA Online
< Zaakgericht Werken
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(x)
(lijst vragen ingekort)
Regel 25: Regel 25:
Zaakgericht werken vraagt om een zodanige structurering van het proces dat het mogelijk wordt systematisch voortgangsinformatie van zaken vast te leggen. Diverse organisaties, waaronder heel veel gemeenten, een aantal provincies en het UWV en de Belastingdienst werken al zaakgericht. Bestaand materiaal van die organisaties is en wordt verzameld, zie [[Bestaand materiaal Zaakgericht Werken]].
Zaakgericht werken vraagt om een zodanige structurering van het proces dat het mogelijk wordt systematisch voortgangsinformatie van zaken vast te leggen. Diverse organisaties, waaronder heel veel gemeenten, een aantal provincies en het UWV en de Belastingdienst werken al zaakgericht. Bestaand materiaal van die organisaties is en wordt verzameld, zie [[Bestaand materiaal Zaakgericht Werken]].


Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Op dit moment zijn de volgende te beantwoorden vragen in beeld:
Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:
* [[Het concept als basis voor Zaakgericht Werken|Wat houdt het concept van Zaakgericht Werken in? (concept)]]
* [[Het concept als basis voor Zaakgericht Werken|Wat houdt het concept van Zaakgericht Werken in? (concept)]]
* Welke principes van de NORA zijn van toepassing op zaakgericht werken?
* Welke principes van de NORA zijn van toepassing op zaakgericht werken?
Regel 37: Regel 37:
** kwaliteitszorg, toezicht en verantwoording;
** kwaliteitszorg, toezicht en verantwoording;
** rollen en functies.
** rollen en functies.
* Wie is verantwoordelijk voor vorming, inrichting, opslag en beheer van/in zaakdossiers?
Zie voor een overzicht van alle te beantwoorden vragen de pagina [[Vragen Zaakgericht Werken]].
* [[Starten met zaakgericht werken|Hoe kan ik starten met zaakgericht werken?]]
* Wat is er nodig om zaakgericht te kunnen werken en zijn er bestaande voorzieningen waarvan ik gebruik kan maken?
* [[Toepassen van zaakgericht werken bij beleidsontwikkeling|Hoe kan ik Zaakgericht werken toepassen bij beleidsontwikkeling? (concept)]]
* Welke beperkingen kent Zaakgericht Werken, welke processen lenen zich er minder goed voor?
* Hoe kun je in een keten of netwerk zaakgericht werken (met andere organisaties)?
** Hoe kan je zaakgericht werken bij verschillende samenwerkvormen?
** Wanneer verbind je zaken en zaakdossiers onderling en wanneer kunnen een zaak en een zaakdossier zelf de verbindende factor zijn?
** Moet een zaak processtappen kunnen omvatten die qua uitvoering verdeeld zijn over meerdere samenwerkende organisaties?
** Als meerdere organisaties in één zaak samenwerken, hoe kan dan de verantwoordelijkheid voor het zaakdossier worden geregeld?
** Hoe wordt omgegaan met statusinformatie bij zaakgericht samenwerken?
** ­Hoe borgen we interoperabiliteit bij zaakgericht werken in een keten (technisch en operationeel) en over verschillende bestuurslagen?
** Hoe zorgen we dat we dezelfde metadatastructuren gebruiken?
** Hoe regelen we autorisaties binnen de zaak/het zaakdossier in een keten?
* Hoe zijn flexibele vormen van zaakgericht werken toepasbaar bij processen die minder makkelijk zijn te standaardiseren?
** Wat houden in dat verband Dynamic Case Management en Adaptive Case Management in?


Aanvullingen in de vorm van vragen en bronmateriaal zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.
Aanvullingen in de vorm van vragen en bronmateriaal zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.

Versie van 9 jul 2014 12:49

Zaakgericht werken is een procesgeoriënteerde manier van werken, dit in tegenstelling tot een documentgeoriëntieerde manier van werken. Als concept kan het gezien worden als een frame dat over een bestaande of te vernieuwen processen heengelegd wordt. Daarbij staat een zaak voor een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en resultaat. Bij dienstverlening is een aanvraag van een dienst of product de aanleiding. Die leidt tot het starten en behandelen van een zaak. De zaak eindigt met het leveren van het gevraagde product (of het besluit de aanvraag niet te honoreren). Ook kunnen organisaties zaakgericht werken toepassen bij andere processen dan dienstverlening.

Zie voor meer uitleg Het basisconcept van Zaakgericht Werken.


In de NORA Gebruikersraad en het NORA Architectuurboard, waarin alle bestuurslagen zijn vertegenwoordigd, is eerder de afspraak gemaakt voor het gaan ontwikkelen van een katern Zaakgericht werken. Het ontwikkeltraject zit nu in de voorbereidende fase zoals gedetailleerder beschreven op de pagina over de aanpak: Aanpak ontwikkeling Zaakgericht Werken. Die aanpak moet uiteindelijk leiden tot inhoud in de vorm van onder andere kaders, concepten en principes. Dat geheel zal het karakter krijgen van overheidsbrede afspraken over hoe zaakgericht samen te werken en hoe daarvoor processen en informatievoorzieningen in te richten.

Zie ook:

Waarom zaakgericht werken?[bewerken]

De Visiebrief digitale overheid 2017 van minister Plasterk zegt dat bedrijven en burgers de zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal moeten kunnen afhandelen. De brief zegt ook dat het daarvoor noodzakelijk is dat de overheid alle voor burgers relevante informatie digitaal beschikbaar maakt. Dat is ook statusinformatie over de voortgang van de behandeling van een zaak en waar mogelijk ook de inhoud of een deel van de inhoud van het desbetreffende zaakdossier. Het NORA-katern Verbinden (PDF, 1,46 MB) benoemt dit ook als het versterken van de informatiepositie van burgers en bedrijven. Kortom, Zaakgericht werken helpt overheidsorganisaties invulling te geven aan de landelijke strategie voor het realiseren van een digitale overheid.

Zaakgericht werken maakt de volgende verbeteringen mogelijk:

  • de dienstverlening van de organisatie verbetert, door op tijd te leveren en door burgers en bedrijven met digitale statusinformatie inzicht te geven in de voortgang en status van hun zaak. Dit gebeurt bijvoorbeeld via MijnOverheid.nl of MijnDenHaag.nl;
  • de bedrijfsvoering verbetert, door bewaking van de voortgang en besturing van het werk op zaakniveau (in plaats van bijvoorbeeld op documentniveau);
  • de informatiepositie van alle betrokkenen verbetert, zowel van burgers en bedrijven als van de behandelend ambtenaren en de medewerkers van het klantcontactcentrum van de organisatie.

Ook bij samenwerken kan Zaakgericht werken een rol spelen. Een zaak kan daarbij ook het verbindende element zijn tussen de samenwerkende organisaties. We noemen dat Zaakgericht samenwerken. Zie ook het artikel van Adrie Spruit in Od: Zaakgericht werken in ketens (PDF, 637 kB).

Wat is er nodig voor zaakgericht werken? (te beantwoorden vragen)[bewerken]

Zaakgericht werken vraagt om een zodanige structurering van het proces dat het mogelijk wordt systematisch voortgangsinformatie van zaken vast te leggen. Diverse organisaties, waaronder heel veel gemeenten, een aantal provincies en het UWV en de Belastingdienst werken al zaakgericht. Bestaand materiaal van die organisaties is en wordt verzameld, zie Bestaand materiaal Zaakgericht Werken.

Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:

Zie voor een overzicht van alle te beantwoorden vragen de pagina Te beantwoorden vragen Zaakgericht Werken.

Aanvullingen in de vorm van vragen en bronmateriaal zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.

Contact[bewerken]

Inhoudelijk materiaal, wensen en vraagstukken, aanbiedingen in de vorm van menskracht voor meeontwikkelen en tenslotte namen van contactpersonen voor het meedenken over zaakgericht werken kunnen naar het duo Noortje Coppens, noortje.coppens@ictu.nl en Adrie Spruit, adrie.spruit@ictu.nl. Over meeontwikkelen en/of meedenken kunnen we maatwerkafspraken maken. We gaan uit van de mogelijkheden van wie zich aanbiedt.

Referenties[bewerken]