Zaakgericht Werken/over

Uit NORA Online
< Zaakgericht Werken
Versie door NCoppens (overleg | bijdragen) op 25 sep 2014 om 11:15 (links naar basisconcept aangepast)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Zaakgericht werken is een procesgeoriënteerde manier van werken, dit in tegenstelling tot een documentgeoriëntieerde manier van werken. Als concept kan het gezien worden als een frame dat over een bestaande of te vernieuwen processen heengelegd wordt. Daarbij staat een zaak voor een samenhangende hoeveelheid werk met een duidelijke aanleiding en resultaat. Bij dienstverlening is een aanvraag van een dienst of product de aanleiding. Die leidt tot het starten en behandelen van een zaak. De zaak eindigt met het leveren van het gevraagde product (of het besluit de aanvraag niet te honoreren). Ook kunnen organisaties zaakgericht werken toepassen bij andere processen dan dienstverlening.

Zie voor meer uitleg Het basisconcept van Zaakgericht Werken.


In de NORA Gebruikersraad en het NORA Architectuurboard, waarin alle bestuurslagen zijn vertegenwoordigd, is eerder de afspraak gemaakt voor het gaan ontwikkelen van een katern Zaakgericht werken. Het ontwikkeltraject zit nu in de voorbereidende fase zoals gedetailleerder beschreven op de pagina over de aanpak: Aanpak ontwikkeling Zaakgericht Werken. Die aanpak moet uiteindelijk leiden tot inhoud in de vorm van onder andere kaders, concepten en principes. Dat geheel zal het karakter krijgen van overheidsbrede afspraken over hoe zaakgericht samen te werken en hoe daarvoor processen en informatievoorzieningen in te richten.

Zie ook:

Waarom zaakgericht werken?[bewerken]

De Visiebrief digitale overheid 2017 van minister Plasterk zegt dat bedrijven en burgers de zaken die ze met de overheid doen, zoals het aanvragen van een vergunning, digitaal moeten kunnen afhandelen. De brief zegt ook dat het daarvoor noodzakelijk is dat de overheid alle voor burgers relevante informatie digitaal beschikbaar maakt. Dat is ook statusinformatie over de voortgang van de behandeling van een zaak en waar mogelijk ook de inhoud of een deel van de inhoud van het desbetreffende zaakdossier. Het NORA-katern Verbinden (PDF, 1,46 MB) benoemt dit ook als het versterken van de informatiepositie van burgers en bedrijven. Kortom, Zaakgericht werken helpt overheidsorganisaties invulling te geven aan de landelijke strategie voor het realiseren van een digitale overheid.

Zaakgericht werken maakt de volgende verbeteringen mogelijk:

  • de dienstverlening van de organisatie verbetert, door op tijd te leveren en door burgers en bedrijven met digitale statusinformatie inzicht te geven in de voortgang en status van hun zaak. Dit gebeurt bijvoorbeeld via MijnOverheid.nl of MijnDenHaag.nl;
  • de bedrijfsvoering verbetert, door bewaking van de voortgang en besturing van het werk op zaakniveau (in plaats van bijvoorbeeld op documentniveau);
  • de informatiepositie van alle betrokkenen verbetert, zowel van burgers en bedrijven als van de behandelend ambtenaren en de medewerkers van het klantcontactcentrum van de organisatie.

Ook bij samenwerken kan Zaakgericht werken een rol spelen. Een zaak kan daarbij ook het verbindende element zijn tussen de samenwerkende organisaties. We noemen dat Zaakgericht samenwerken. Zie ook het artikel van Adrie Spruit in Od: Zaakgericht werken in ketens (PDF, 637 kB).

Wat is er nodig voor zaakgericht werken? (te beantwoorden vragen)[bewerken]

Zaakgericht werken vraagt om een zodanige structurering van het proces dat het mogelijk wordt systematisch voortgangsinformatie van zaken vast te leggen. Diverse organisaties, waaronder heel veel gemeenten, een aantal provincies en het UWV en de Belastingdienst werken al zaakgericht. Bestaand materiaal van die organisaties is en wordt verzameld, zie Bestaand materiaal Zaakgericht Werken.

Bij het uitwerken van inhoud wordt uitgegaan van bestaand materiaal, wensen vanuit de verschillende bestuurslagen en onderkende vragen en vraagstukken. Te beantwoorden vragen die reeds in beeld zijn, zijn bijvoorbeeld:

  1. Wat is Zaakgericht werken?
    • Wat houdt Zaakgericht Werken als concept in?
    • Wat is het onderscheid tussen zaakgericht en objectgericht werken?
    • Wat staat bij Zaakgericht werken centraal: de zaak of de klant?
    • Hoe verhouden Zaakgericht werken, Business Process Management (BPM), een Service georiënteerde architectuur (SOA) en een Event driven architecture (EDA) zich onderling? Kunnen we binnen NORA komen tot een visie op dit gebied?
    • Wat is de relatie van Zaakgericht werken met levensgebeurtenissen (life events)? Hoever zijn we in Nederland met het definiëren van de levensgebeurtenissen; zijn er al volwassen en gestandaardiseerde beschrijvingen waarvan we gebruik kunnen maken? En zijn er al metadata-afspraken die betrekking hebben op levensgebeurtenissen? Of moeten we eerst vaststellen dat we dat willen? En in algemene zin: wat willen we in Nederland met dienstverlening op basis van levensgebeurtenissen?
  2. Waarom Zaakgericht werken? En wat zijn richtinggevende kaders?
    • Wat is het beleidskader voor Zaakgericht werken?
    • Zijn er wettelijke kaders van toepassing op Zaakgericht werken?
    • Hoe draagt zaakgericht werken bij aan het behalen van de strategische doelen op gebied van dienstverlening en bedrijfsvoering?
    • Welke (nationale en internationale) standaarden zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
  3. Welke principes horen bij Zaakgericht werken?
    • Welke al bestaande NORA-principes zijn van toepassing op Zaakgericht werken?
    • Welke aanvullende principes zijn nuttig om Zaakgericht werken goed in te richten?
  4. Welke toepassingsgebieden zijn er voor Zaakgericht werken?
    • .............
  5. ...........

Aanvullingen in de vorm van zowel vragen als bronmateriaal met antwoorden zijn welkom. Zie voor contactgegevens hieronder.

Contact[bewerken]

Inhoudelijk materiaal, wensen en vraagstukken, aanbiedingen in de vorm van menskracht voor meeontwikkelen en tenslotte namen van contactpersonen voor het meedenken over zaakgericht werken kunnen naar het duo Noortje Coppens, noortje.coppens@ictu.nl en Adrie Spruit, adrie.spruit@ictu.nl. Over meeontwikkelen en/of meedenken kunnen we maatwerkafspraken maken. We gaan uit van de mogelijkheden van wie zich aanbiedt.

Referenties[bewerken]