Basisconcept van Dienstverlening: verschil tussen versies
(concept) |
(eerste inhoudelijke opzet) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Concept}}<noinclude>[[Categorie:Dienstverleningsconcept]]</noinclude> | __NOTOC__{{Concept}}<noinclude>[[Categorie:Dienstverleningsconcept]]</noinclude> | ||
{{Agenda categorie|Dienstverleningsconcept}}{{Nieuwsblok categorie|Dienstverleningsconcept}} | {{Agenda categorie|Dienstverleningsconcept}}{{Nieuwsblok categorie|Dienstverleningsconcept}} | ||
<noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | <noinclude>[[Categorie:Landingspagina's thema]]</noinclude> | ||
{{Dienstverleningsconcept}} | {{Dienstverleningsconcept}} | ||
==Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?== | ==Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?== | ||
Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan burgers en bedrijven, binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Maar er was geen visie op de bredere dienstverlening, over losse diensten heen. En dat terwijl de jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten in de knel komen. | |||
... | Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele diensten die zorgt dat diensten voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten. | ||
==Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?== | |||
We merken steeds weer de “kloof” tussen de burgers en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten, maar een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken. | |||
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept]] | |||
* [[Dienstverleningsconcept#Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening nu actueel?|Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening nu actueel?]] | |||
* [[Toepassen van het Basisconcept van Dienstverlening]] | |||
<div id="Functies" style="overflow:hidden;"> | <div id="Functies" style="overflow:hidden;"> | ||
Regel 19: | Regel 20: | ||
|- | |- | ||
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | | style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | ||
; Het Basisconcept van Dienstverlening | |||
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept, inclusief:]] | |||
* [[Drie uitgangspunten van het Basisconcept van Dienstverlening|De drie uitgangspunten]] | |||
* [[De vijf elementen of processen van Dienstverlening|De vijf hoofdprocessen]] | |||
;Voor architecten | |||
* [[Uitwerking van het Basisconcept in Generieke Functies|De uitwerking in generieke functies (capabilities)]] | |||
* | |||
;Begrippen | |||
* [[Wat bedoelen we met Dienstverlening & Overheidsdienstverlening?|(Overheids-)Dienstverlening]] | |||
* [[Wat bedoelen we in het Basisconcept voor Dienstverlening met de 'burger'?|Burger]] | |||
;Ontstaan en onderbouwing | |||
* [[USM en het Dienstverleningsconcept]] | |||
|- | |- | ||
|[[Image:puzzelstuk.png|250px]] | |[[Image:puzzelstuk.png|250px]] | ||
Regel 40: | Regel 45: | ||
Voorbeelden, netwerken, bijeenkomsten et cetera. Interne links, externe links en/of contactpersonen met maillink | Voorbeelden, netwerken, bijeenkomsten et cetera. Interne links, externe links en/of contactpersonen met maillink | ||
: → | : → | ||
|- | |- | ||
|[[Image:gereedschap.png|250px]] | |[[Image:gereedschap.png|250px]] | ||
Regel 52: | Regel 56: | ||
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | | style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | ||
Nuttige links en netwerken: | Nuttige links en netwerken: | ||
: → | |||
: → | |||
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen: | Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen: | ||
Regel 63: | Regel 63: | ||
Contactpersoon: | Contactpersoon: | ||
Eric Brouwer, {{Maillink|to=veric.brouwer@ictu.nl|cc=nora@ictu.nl|subject=contact met betrekking tot Basisconcept van Dienstverlening op noraonline.nl|text=eric.brouwer@ictu.nl}} | |||
<div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina"> | <div style="float:left; margin-right:2px; max-width:380px" class="hoofdpagina"> |
Versie van 11 apr 2023 16:04
- Onderdeel van
- Thema's
- Contact
- Pieter Hoekstra
- pieter.hoekstra@suparel.com
- Status
- Concept
Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?[bewerken]
Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan burgers en bedrijven, binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Maar er was geen visie op de bredere dienstverlening, over losse diensten heen. En dat terwijl de jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten in de knel komen.
Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele diensten die zorgt dat diensten voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten.
Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?[bewerken]
We merken steeds weer de “kloof” tussen de burgers en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten, maar een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken.
- Introductietekst Basisconcept
- Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening nu actueel?
- Toepassen van het Basisconcept van Dienstverlening
Direct aan de slag |
---|
|
Samen leren & zoeken |
---|
Voorbeelden, netwerken, bijeenkomsten et cetera. Interne links, externe links en/of contactpersonen met maillink
|
Meer informatie & Contact |
---|
Nuttige links en netwerken:
Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen: (of: → pagina netwerk/groep/community buiten NORA Contactpersoon: Eric Brouwer, veric.brouwer@ictu.nl |