Diensten leveren volgens de afspraken: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(1e vulling)
 
(input/output obv MIRO-bord en herstructurering beschrijving)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Diensten leveren volgens de afspraken
|Paginanaam=Diensten leveren volgens de afspraken
|Elementtype=Generieke functie
|Elementtype=Generieke functie
|Beschrijving===Doel==
|Beschrijving=De overheid levert een dienst volgens de daarbij gemaakte afspraken.
De overheid levert een dienst volgens de daarbij gemaakte afspraken.
 
Over welke diensten dit gaat en hoe die zijn beschreven, is reeds bepaald in het dienstenaanbod van de overheid, zie [[Bieden_van_een_overzicht_van_de_diensten_van_de_overheid]].<br>


==Scope==
Over welke diensten dit gaat, is reeds bepaald in het dienstenaanbod van de overheid, zie [[Bieden_van_een_overzicht_van_de_diensten_van_de_overheid]].<br>
Elk van die diensten moet zodanig zijn beschreven, dat burgers en bedrijven kunnen weten wat ze mogen verwachten.<br>
In principe zal zo’n beschrijving staan op de website(s) van de overheidsorganisatie(s) waar de dienst wordt aangeboden.<br>
Nationaal zijn afspraken gemaakt welke aspecten van een dienst worden beschreven, zie NORA AP05 [[Nauwkeurige_dienstbeschrijving]]. <br>
De processen en voorzieningen van de betrokken (overheids)organisatie(s) moeten zijn ingericht om de dienst volgens de afspraken te kunnen leveren en die inrichting en afspraken moeten bij de uitvoering (de dienstlevering) worden gevolgd. <br>
Nationaal zijn afspraken gemaakt over die dienstlevering, zie NORA AP30 [[Verantwoording_dienstlevering_mogelijk]].
Nationaal zijn afspraken gemaakt over die dienstlevering, zie NORA AP30 [[Verantwoording_dienstlevering_mogelijk]].
<br>
<br>
 
De bedrijfsvoering -processen en voorzieningen- van de betrokken (overheids)organisatie(s) moeten daarom zodanig zijn ingericht dat de dienst volgens de afspraken kan worden geleverd en die inrichting en afspraken moeten bij de uitvoering (de dienstlevering) worden gevolgd voor rechtmatigheids- en doelmatigheidseisen. <br>
De betrokken overheidsorganisatie let daarbij op 4 specifieke punten:
# Het bieden van ondersteuning, zeker in het geval dat een burger moeite met digitalisering of andere zaken heeft;
# Het herstellen van eventuele fouten in de geleverde dienst, zie ook [[Bieden_van_correctiemogelijkheden]];
# Het aanpassen van de bedrijfsvoering zodra wijzigingen in het ontwerp van een dienst worden aangebracht, zie ook [[(Her)ontwerpen_van_een_dienst]];
# Het evalueren van de naleving van de uitvoeringsafspraken, zie ook [[Sturen_op_(verbetering_van)_de_kwaliteit_van_dienstverlening]].
<br>
In wet- en regelgeving is voor diverse diensten geregeld dat een betrokken burger of bedrijf de dienst moet aanvragen bij de overheid. Daarmee wordt onder meer voorkomen dat de overheid continu zou moeten nagaan of iemand behoefte heeft aan of recht heeft op een dienst (hetgeen natuurlijk niet efficiënt is en ook niet ten goede zou komen van de privacy van de betrokkenen).<br>
In wet- en regelgeving is voor diverse diensten geregeld dat een betrokken burger of bedrijf de dienst moet aanvragen bij de overheid. Daarmee wordt onder meer voorkomen dat de overheid continu zou moeten nagaan of iemand behoefte heeft aan of recht heeft op een dienst (hetgeen natuurlijk niet efficiënt is en ook niet ten goede zou komen van de privacy van de betrokkenen).<br>
Maar, er zijn ook gevallen waarin de overheid wel pro-actief zelf diensten kan aanbieden aan burgers en bedrijven. Bijvoorbeeld omdat de combinatie met een andere dienst handig is, zoals bij een werkloosheidsuitkering ook de toeleiding naar werk starten of het volgen van een opleiding of het starten als een zelfstandige.<br>
Maar, er zijn ook gevallen waarin de overheid wel pro-actief zelf diensten kan aanbieden aan burgers en bedrijven. Bijvoorbeeld omdat de combinatie met een andere dienst handig is, zoals bij een werkloosheidsuitkering ook de toeleiding naar werk starten of het volgen van een opleiding of het starten als een zelfstandige.<br>
<br>
Zeker in het kader van Toezicht, Inspectie, Opsporing en Handhaving zal de overheid pro-actief haar dienstverlening uitvoeren. Dat soort dienstverlening is immers vooral gericht op de collectieve belangen en hoeft dus niet door een individuele burger aangevraagd te worden.
Zeker in het kader van Toezicht, Inspectie, Opsporing en Handhaving zal de overheid pro-actief haar dienstverlening uitvoeren. Dat soort dienstverlening is immers vooral gericht op de collectieve belangen en hoeft dus niet door een individuele burger aangevraagd te worden.
 
|Status actualiteit=Concept
==Voorbeelden==
|Status toelichting=Tijdens de [https://www.noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2021-04-06#Toelichting_Dienstverleningsconcept_NORA_.28Ter_inspiratie.2C_Eric_Brouwer.29 NORA Gebruikersraad] van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen.
Nog te bepalen.
 
==Status==
Tijdens de [https://www.noraonline.nl/wiki/NORA_Gebruikersraad/2021-04-06#Toelichting_Dienstverleningsconcept_NORA_.28Ter_inspiratie.2C_Eric_Brouwer.29 NORA Gebruikersraad] van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen.
Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de [[Gemeenschappelijke_Overheidsarchitectuur_(GO)]].
Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de [[Gemeenschappelijke_Overheidsarchitectuur_(GO)]].
 
|Heeft bron={{bestand met info|NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept}}
==Documentatie==
|Is gerelateerd aan=Bieden_van_correctiemogelijkheden, Sturen_op_(verbetering_van)_de_kwaliteit_van_dienstverlening, (Her)ontwerpen_van_een_dienst
De basis voor de beschrijving van deze generieke functie is opgenomen in het bron-document van het {{bestand met info|NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept}}
|Status actualiteit=Concept
}}
}}

Versie van 24 jun 2021 13:18


Elementtype
Generieke functie
ID
Status
Concept
Tijdens de NORA Gebruikersraad van 6 april 2021 is de 1e opzet van dit Dienstverleningsconcept gepresenteerd en met enthousiasme ontvangen. Die opzet wordt momenteel uitgewerkt en zal waarschijnlijk in het najaar 2021 / begin 2022 aan een publieke review worden onderworpen. Van belang hierbij is, dat de verbinding behouden blijft met ontwikkeling van de GDI-Architectuur (GA).
Bron
[[Dienstverleningsconcept (PDF
,
891 kB)]]

De overheid levert een dienst volgens de daarbij gemaakte afspraken.

Over welke diensten dit gaat en hoe die zijn beschreven, is reeds bepaald in het dienstenaanbod van de overheid, zie Bieden_van_een_overzicht_van_de_diensten_van_de_overheid.

Nationaal zijn afspraken gemaakt over die dienstlevering, zie NORA AP30 Verantwoording_dienstlevering_mogelijk.
De bedrijfsvoering -processen en voorzieningen- van de betrokken (overheids)organisatie(s) moeten daarom zodanig zijn ingericht dat de dienst volgens de afspraken kan worden geleverd en die inrichting en afspraken moeten bij de uitvoering (de dienstlevering) worden gevolgd voor rechtmatigheids- en doelmatigheidseisen.
De betrokken overheidsorganisatie let daarbij op 4 specifieke punten:

  1. Het bieden van ondersteuning, zeker in het geval dat een burger moeite met digitalisering of andere zaken heeft;
  2. Het herstellen van eventuele fouten in de geleverde dienst, zie ook Bieden_van_correctiemogelijkheden;
  3. Het aanpassen van de bedrijfsvoering zodra wijzigingen in het ontwerp van een dienst worden aangebracht, zie ook (Her)ontwerpen_van_een_dienst;
  4. Het evalueren van de naleving van de uitvoeringsafspraken, zie ook Sturen_op_(verbetering_van)_de_kwaliteit_van_dienstverlening.


In wet- en regelgeving is voor diverse diensten geregeld dat een betrokken burger of bedrijf de dienst moet aanvragen bij de overheid. Daarmee wordt onder meer voorkomen dat de overheid continu zou moeten nagaan of iemand behoefte heeft aan of recht heeft op een dienst (hetgeen natuurlijk niet efficiënt is en ook niet ten goede zou komen van de privacy van de betrokkenen).
Maar, er zijn ook gevallen waarin de overheid wel pro-actief zelf diensten kan aanbieden aan burgers en bedrijven. Bijvoorbeeld omdat de combinatie met een andere dienst handig is, zoals bij een werkloosheidsuitkering ook de toeleiding naar werk starten of het volgen van een opleiding of het starten als een zelfstandige.

Zeker in het kader van Toezicht, Inspectie, Opsporing en Handhaving zal de overheid pro-actief haar dienstverlening uitvoeren. Dat soort dienstverlening is immers vooral gericht op de collectieve belangen en hoeft dus niet door een individuele burger aangevraagd te worden.


Gerelateerde generieke functies



Gerealiseerd door

Standaarden

Principes

Visualisatie relaties

debugging

Graphviz DOT-code voor de visualisatie

digraph GRAPHNAAM{
graph [size="17,55",overlap=prism, overlap_scaling=0.21, ratio=compress, rankdir="LR", ranksep=0.01,nodesep=0.21]
node [shape=note];
/* Inkomende relaties. Relatie=Is gerelateerd aan, Label=, Bronpagina=Diensten leveren volgens de afspraken */
9309 [URL="[[(Her)ontwerpen van een dienst]]", label="(Her)ontwerpen van een dienst"]
9306 [URL="[[Bieden van correctiemogelijkheden]]", label="Bieden van correctiemogelijkheden"]
9304 [URL="[[Diensten leveren volgens de afspraken]]", label="Diensten leveren volgens de afspraken"]

{9309;9306 } -> 9304 [label="", arrowhead=lvee, arrowtail=none, dir=both]


9309 [URL="[[(Her)ontwerpen van een dienst]]", label="(Her)ontwerpen van een dienst"]
9306 [URL="[[Bieden van correctiemogelijkheden]]", label="Bieden van correctiemogelijkheden"]
9304 [URL="[[Diensten leveren volgens de afspraken]]", label="Diensten leveren volgens de afspraken"]
9307 [URL="[[Sturen op (verbetering van) de kwaliteit van dienstverlening]]", label="Sturen op (verbetering van) de kwaliteit van dienstverlening"]
9304 -> { 9306;9307;9309} [label="is gerelateerd aan", arrowhead=lvee, ]
/* Inkomende relaties. Relatie=omvat, Label=onderdeel van, Bronpagina=Diensten leveren volgens de afspraken */
9304 [URL="[[Diensten leveren volgens de afspraken]]", label="Diensten leveren volgens de afspraken"]

{ } -> 9304 [label="onderdeel van", arrowhead=none, arrowtail=odiamond, dir=both]





/* Inkomende relaties. Relatie=Realiseert, Label=realiseert, Bronpagina=Diensten leveren volgens de afspraken */
9304 [URL="[[Diensten leveren volgens de afspraken]]", label="Diensten leveren volgens de afspraken"]

{ } -> 9304 [label="realiseert", arrowhead=onormal, style="dotted", arrowtail=none, dir=both]
}

Oude visualisatie

black: Is gerelateerd aan

Gerelateerde onderwerpen

Past toe
Wordt toegepast in


De eigenschap “2-Heeft bron” (als paginatype) met de invoerwaarde “media:NORA - Dienstverleningsconcept 6 april 2021.pdf|Dienstverleningsconcept (PDF” bevat ongeldige tekens of is onvolledig en kan daarom onverwachte resultaten veroorzaken tijdens een opvraag- of annotatieproces.