Gebundeld (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (M.M.Vos heeft pagina Gebundeld (Doel) hernoemd naar Gebundeld (Doel): consistente naamgeving doelen)
(met status toelichting, oude eigenschappen verwijderd)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Doel (2020)
|ID=BP05
|ID=ND13
|Stelling=Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.
|Stelling=Afnemers krijgen gerelateerde diensten gebundeld aangeboden.
|Beschrijving=Dienstverlening stopt niet bij het klantcontact maar het gaat om het hele proces van klantcontact tot en met de levering van het product of de dienst en de eventuele nazorg. Wanneer (deel)diensten vanuit het perspectief van de afnemer bij elkaar horen, worden deze gebundeld aangeboden aan de afnemer. Zo ervaart de afnemer de dienstverlening als één dienst.
|Beschrijving=Dienstverlening stopt niet bij het klantcontact maar het gaat om het hele proces van klantcontact tot en met de levering van het product of de dienst en de eventuele nazorg. Wanneer (deel)diensten vanuit het perspectief van de afnemer bij elkaar horen, worden deze gebundeld aangeboden aan de afnemer. Zo ervaart de afnemer de dienstverlening als één dienst.
|Afbeelding=5.Gebundeldblauw.png
|Status actualiteit=Concept
|Rationale=Het spaart de afnemer veel tijd als hij diensten die hij bij elkaar verwacht, op één plaats en in combinatie kan afnemen.
|Status toelichting={{Review Kernwaarden|oud=Gebundeld|oudID=BP5}}
|Implicaties=Allereerst moet worden onderzocht hoe afnemers gebruikmaken van een dienst en hoe zij deze associëren met andere diensten. Op basis daarvan kunnen dienstverleners gaan samenwerken. Gezamenlijk moeten zij bepalen hoe zij hun diensten willen bundelen. In het geval van verlening van gecombineerde vergunningen moeten bijvoorbeeld dossiervorming en handhaving worden geregeld. Doet de vergunningverlener dit centraal of doen alle achterliggende organisaties dit decentraal? Welke oplossing er ook wordt gekozen: dit vraagt om intensieve samenwerking en afstemming tussen de betrokken organisaties. Bundeling kan op verschillende manieren worden vormgegeven. Bijvoorbeeld door het inrichten van portals (webpagina, callcenter, balie, etc. met doorverwijsfunctie) rond belangrijke gebeurtenissen (zogenoemde 'life events', zoals verhuizen, geboorte of een verbouwing), thema's (zoals de status van alle lopende processen bij elkaar), doelgroepen (studenten, 65+) of individuen (persoonlijke webpagina). Op portals worden afnemers nog steeds doorverwezen naar afzonderlijke diensten. Dit kan worden voorkomen door diensten (gedeeltelijk) te integreren. Bij deze verdergaande vorm van bundeling worden bijvoorbeeld websites en formulieren, maar ook gehele procedures, samengevoegd.
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Overheid in contact, Dienstverlening Position Paper (VNG)
|Voorbeelden=Wie een huis wil bouwen, kan te maken krijgen met een groot aantal vergunningen en voorschriften. Het gaat om verschillende regelingen voor wonen, ruimte en milieu met elk hun eigen criteria, procedures, ambtelijke loketten, afhandelingstermijnen, leges en toezichthouders. De vergunningen worden vaak verstrekt door verschillende overheidsorganisaties. Dat is onoverzichtelijk, tijdrovend en kostbaar. Bovendien kan het leiden tot tegenstrijdige beslissingen. Om hier verbetering in aan te brengen, regelt de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) de bundeling van verschillende vergunningen tot één omgevingsvergunning. Gemeenten zijn hiervoor het loket. Achter dit loket beoordelen verschillende overheidsorganisaties de verschillende aspecten (Mogen die bomen wel worden gekapt? Past dit in het bestemmingsplan? Kan die uitrit daar wel?), maar zij stemmen hun activiteiten af om tot één besluit te komen.
|Toepassingsgebied=Generiek
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Vindt grondslag in=Dienstverlening Position Paper (VNG), Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Overheid in contact
|Onderbouwing=Dit principe wordt onder meer onderschreven in het [[Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP)]] en in het artikel 'Persoonlijke informatieservice' in de [[BurgerServiceCode]].
|Is beinvloed door=Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP),BurgerServiceCode
}}
}}

Versie van 23 sep 2021 14:11

Beschrijving

Dienstverlening stopt niet bij het klantcontact maar het gaat om het hele proces van klantcontact tot en met de levering van het product of de dienst en de eventuele nazorg. Wanneer (deel)diensten vanuit het perspectief van de afnemer bij elkaar horen, worden deze gebundeld aangeboden aan de afnemer. Zo ervaart de afnemer de dienstverlening als één dienst.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doeltreffend, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP04Bundel dienstenBundel de dienst met andere voor de afnemer relevante diensten binnen de keten, zodat die in één keer afgenomen kunnen worden.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.