Mobiele apps: verschil tussen versies
k (tekst Justid verplaatst) |
(met beide handreikingen en poster direct aanklikbaar) |
||
Regel 8: | Regel 8: | ||
Tegelijk is Mobility nog nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes. | Tegelijk is Mobility nog nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes. | ||
Hiervoor is in 2015 het [[Overheid Mobility Overleg]] (OMO) gestart met als doel om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Dit heeft eind 2016 geresulteerd in de {{Bestand met info|OMO conclusies impact mobility en de NORA def2.pdf|OMO slotnotitie}}. In dit document staan een aantal belangrijke actiepunten geformuleerd die in 2017 binnen de NORA hun invulling krijgen. | Hiervoor is in 2015 het [[Overheid Mobility Overleg]] (OMO) gestart met als doel om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Dit heeft eind 2016 geresulteerd in de {{Bestand met info|OMO conclusies impact mobility en de NORA def2.pdf|OMO slotnotitie}}. Bijna tegelijkertijd kwam de uit. In dit document staan een aantal belangrijke actiepunten geformuleerd die in 2017 binnen de NORA hun invulling krijgen. | ||
</div> | </div> | ||
Regel 21: | Regel 21: | ||
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken? | Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken? | ||
: → [https://www.dji.nl/ | : → [https://www.dji.nl/binaries/Handreiking%20Mobility%202017-2018_tcm41-248038.pdf Handreiking Mobility van het Enterprise Mobility Rijk Expertise Centrum 2017-2018 (PDF)] | ||
: → [https://www.dji.nl/binaries/2017%20Handreiking%20App%20Ontwikkeling%20en%20Beheer%201.0_tcm41-252994.pdf Handreiking Appontwikkeling en Beheer voor de Rijksoverheid (PDF)] | |||
: → [https://www.dji.nl/binaries/Poster%20Handreiking%20App%20Ontwikkeling%20en%20Beheer_tcm41-253046.pdf Poster bij Handreiking (PDF)] | |||
: → [[Toegankelijk | BP 03 Toegankelijk]] | : → [[Toegankelijk | BP 03 Toegankelijk]] | ||
: → [[Transparant | BP 06 Transparant]] | : → [[Transparant | BP 06 Transparant]] | ||
Regel 39: | Regel 40: | ||
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | | style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" | | ||
Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies. | Er zijn diverse overheidsorganisaties die al actief werken aan de vraagstukken rond Mobility. U kunt van hun ervaringen leren en direct deelnemen aan de lopende discussies. | ||
: → Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center) | : → Belastingdienst (ca 30 apps interne medewerkers / mobile competence center) | ||
|- | |- | ||
|[[Image:gereedschap.png|250px]] | |[[Image:gereedschap.png|250px]] |
Versie van 26 apr 2017 17:31
ICT lijkt losgeslagen van de banden die haar tegenhielden: grote apparaten, randapparatuur, netwerkkabels, stroomkabels - wie gebruikt ze nog als je een emailtje verstuurt? Wifi, mobile devices, wearables, the Internet of Things: de trend gaat naar apparaten die we overal mee naar toe nemen, of die ons overal weten te vinden. Apps updaten zichzelf, maken gebruik van sensoren, kiezen de snelste verbinding en verleiden de gebruiker met een scala aan design en gebruiksvriendelijkheid. Altijd bereikbaar, altijd en overal een filmpje kunnen kijken, je mail checken en zelfs kunnen werken.
Een radicale omslag van onze manier van denken en werken. Als gebruikers, waarbij het gemak ons massaal over de streep heeft gehaald. En als ontwikkelaars, beheerders en beveiligers van al die losse apparaten en apps, waarbij we ook de risico's en nadelen van al die mobiliteit ervaren.
Waarom is Mobility van belang?[bewerken]
Mobility is een gamechanger, ook voor de publieke sector. Onze medewerkers willen gebruik kunnen maken van de voordelen, van de beleidsmedewerker die vanaf een congres een belangrijke meeting bijwoont tot de inspecteur in het veld die ter plekke zijn metingen en meldingen wil doen. De burger hoopt dat digitale dienstverlening ook betekent dat hij op zijn mobiel zijn belastingen kan doen, de bloeddrukmeter zijn metingen doorgeeft aan het ziekenhuis en een tweet over een kapotte stoeptegel rechtstreeks wordt opgepakt door de gemeente die er over gaat. Tegelijk is Mobility nog nieuw en zo dynamisch, dat het een hoop uitzoeken en uitproberen kost om de 'achterkant' goed in te regelen. Het stelt nieuwe uitdagingen die nog niet (volledig) kunnen worden opgevangen door te werken vanuit de bestaande architectuurprincipes.
Hiervoor is in 2015 het Overheid Mobility Overleg (OMO) gestart met als doel om kennis uit te wisselen in de publieke sector, om best practices over te kunnen nemen en te leren van elkaars fouten. Dit heeft eind 2016 geresulteerd in de OMO slotnotitie (PDF, 407 kB). Bijna tegelijkertijd kwam de uit. In dit document staan een aantal belangrijke actiepunten geformuleerd die in 2017 binnen de NORA hun invulling krijgen.
Direct aan de slag |
---|
Met welke wettelijke- en beleidskaders moet je rekening houden? Wat is er vanuit architectuur al geregeld qua principes, bouwstenen en standaarden, waardoor je hergebruik en een vliegende start kunt maken?
|
Meer informatie & Contact |
---|
Links Mobility: Documentatie: OMO slotnotitie (PDF, 407 kB) Dit thema wordt beheerd door experts uit de overheid: Contactpersoon is Herriët Heersink (ICTU), |