NORA Gebruikersraad/2014-09-16

Uit NORA Online
< NORA Gebruikersraad
Versie door NCoppens (overleg | bijdragen) op 9 sep 2014 om 12:13 (agenda toegevoegd)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen


Bijeenkomst van NORA Gebruikersraad op dinsdag 16 september 2014, 13.30-15.30, locatie: ICTU, Den Haag. .

Aanwezigen[bewerken]

Agenda[bewerken]

1. Opening, mededelingen – 10 minuten[bewerken]

  • Michelle van Dijk is per 1 augustus j.l. vanuit BZK de portefeuillehouder NORA.
  • Udo Groen is per 1 september j.l. Concerndirecteur van de gemeente Groningen en draagt zijn werk over aan de -nog aan te trekken- nieuwe Projectleider NORA.
  • Het onderwerp PSA’s is geactualiseerd op basis van de verkregen reacties vanuit de achterban van de Gebruikersraad NORA, zie PSA (Project Startarchitectuur).
  • In samenwerking met het BFS en inkooppartijen, zijn voorbeelden gemaakt van bestekteksten om aan te geven welke standaarden doorgaans worden toegepast in welke produkt-groepen, zoals websites en webapplicaties e.d, zie Aanschaf.
  • Met de NCDO wordt gesproken over de NORA in relatie tot de GDI.
  • In oktober verschijnt een artikel in iBestuur over het katern Verbinden.


2. Verslag van de vorige bijeenkomst – 10 minuten[bewerken]

Bespreking van het verslag en de actiepunten van de bijeenkomst van 14 mei 2014. Openstaande actiepunten:

  1. Plan van aanpak Knooppunten: Michelle van Dijk zal de stand van zaken kort toelichten.
  2. Nadere prioritering bepalen van de activiteiten van het Jaarplan 2014 op basis van de actuele behoefte vanuit de praktijk van de overheidsorganisaties: wordt momenteel via de kennismakingsronde geïnventariseerd.
  3. Reviewproces Semantiek / AP17 (zie agendapunt)
  4. Reviewproces Beveiliging (zie agendapunt)
  5. RFC voor katern Verbinden (zie agendapunt)
  6. Verbinding Stelsel-architectuur en NORA (zie agendapunt)
  7. Toepassingsvoorbeeld voor de NORA inzake de drie decentralisaties: Theo Peters zal de stand van zaken kort toelichten.


Gevraagd besluit:

  • Goedkeuring van het verslag en instemming met de status van de actiepunten.


3. Stand van zaken Jaarplan 2014 – 10 minuten[bewerken]

In de Architectuur Board van 26 maart j.l. is afgesproken dat na het 1e halfjaar verslag wordt gedaan van de uitvoering van het Jaarplan en dat afgeronde actiepunten worden gemeld. In het verlengde van de Notitie die in de vorige bijeenkomst is besproken, is de actuele stand van zaken nader beschreven en wordt deze gedeeld met de leden van de Gebruikersraad via bijgevoegde notitie (PDF, 72 kB).[1]


Gevraagd besluit:

  • Instemming met deze verantwoording over het Jaarplan.


4. Semantiek en NORA AP17 Beschrijving Informatie-objecten – 10 minuten[bewerken]

De openbare review is doorlopen. De reacties zijn verwerkt en aan betrokkenen teruggekoppeld. Hun beoordeling van dit onderwerp was reeds gemiddeld een 7 (op een schaal van 10) voor de reviewversie. Per mail van 4 september is de leden van de Gebruikersraad gevraagd na te gaan of hun achterban kan instemmen met het resultaat, opdat besluitvorming in de Gebruikersraad kan plaatsvinden.

Het onderwerp semantiek, inclusief het vernieuwde AP17, is te vinden op Semantiek. De verantwoording over het daarbij gevolgde proces en de review-resultaten zijn te vinden op AP17_review.


Gevraagd besluit:

  • Instemming met deze nieuwe content van de NORA.


5. Stand van zaken Zaakgericht Werken – 10 minuten[bewerken]

Conform plan heeft een expertgroep een voorstel gedaan voor de uit te werken vraagstukken inzake Zaakgericht Werken. Zie Zaakgericht Werken. Per mail van 27 juli 2014 is de leden van de Gebruikersraad gevraagd in de maand augustus bij hun achterban na te gaan of zij hierop nog aanvullingen, wensen of wijzigingen hebben. Adrie Spruit zal de stand van zaken en het vervolg toelichten aan de hand van de bijgevoegde notitie (PDF, 27 kB).[2]


Gevraagd besluit:

  • Prioritering van de uit te werken vraagstukken.


6. Stand van zaken Beveiliging – 20 minuten[bewerken]

De openbare review is conform plan afgerond. Diverse reacties zijn echter nog niet verwerkt, omdat wordt gezocht naar een manier om de grote hoeveelheid informatie zodanig te ordenen dat het voor de diverse doelgroepen goed begrijpbaar en makkelijk benaderbaar is. Jaap van der Veen zal de stand van zaken toelichten en -op basis van de bijgevoegde Notitie (PDF, 60 kB)[3]- enkele vraagstukken aan de Gebruikersraad voorleggen. Zie ook Beveiliging.


Gevraagd besluit:

  • Advies over te kiezen oplossingsrichtingen.


7. Stand van zaken RFC Verbinden – 20 minuten[bewerken]

Per mail van 16 juni 2014 zijn betrokkenen geïnformeerd over de wijze waarop hun opmerkingen op het katern Verbinden zijn verwerkt (verantwoording). Het Katern Verbinden zal als input worden ingebracht bij een proces van Request for Change (RFC) om te worden afgestemd op de bestaande content van de NORA en zo de NORA als éénduidige, consistente en samenhangende bron voor gebruik te borgen. Daarop volgend kan worden overgegaan naar het openbare reviewproces. Door de Projectleider NORA en de trekker van het Katern Verbinden is hiertoe een korte notitie (PDF, 42 kB)[4] opgesteld. Saco Bekius zal de stand van zaken toelichten en –op basis van deze korte Notitie - enkele vraagstukken aan de Gebruikersraad voorleggen.


Gevraagd besluit:

  • Advies over te kiezen oplossingsrichtingen.


8. Formaliseren van het reviewproces – 10 minuten[bewerken]

Het reviewproces was onderwerp van gesprek tijdens de bijeenkomst van de Gebruikersraad op 14 mei j.l., zie NORA Gebruikersraad/2014-05-14. Conform afspraak wordt met bijgevoegde notitie (PDF, 63 kB)[5] een voorstel gedaan voor een aangescherpt reviewproces (zie ook Reviewproces).


Gevraagd besluit:

  • Instemming met het aangescherpte reviewproces.


9. Stelselarchitectuur – 10 minuten[bewerken]

Op basis van de recent vastgestelde “Stelselarchitectuur van het Heden” is de afgelopen periode gewerkt aan het actualiseren van NORA voor het onderwerp Stelsel van Basisregistraties. Daarbij is ook afgestemd met de informatie op de sites van e-Overheid.nl en STIP. Zie Stelsel van Basisregistraties. Naast een aantal nieuwe landingspagina’s heeft dit geleid tot actualisatie van een aantal gerelateerde begrippen en bouwstenen. Anton van Weel zal de voorgestelde invulling van het onderwerp “Basisregistraties” toelichten. Daarnaast zal hij een voorstel (, "voorstel SvB-begrippen in NORA GR 16sep14.pdf" bestaat niet)[6] bespreken om enkele, aan het Stelsel gerelateerde, begrippen toe te voegen aan NORA.


Gevraagde besluiten:

  • Instemming met de voorgestelde invulling van het onderwerp “Basisregistraties” op NORAonline
  • Advies over het opnemen van nieuwe begrippen in NORA.


10. Ontwikkelingen in de wiki – 10 minuten[bewerken]

Joris Dirks zal stand van zaken van www.noraonline.nl toelichten en demonstreren (functionaliteiten, overerving, kennismodel e.d.).

11. WVTTK[bewerken]

12. Tijd om na te borrelen tot ca. 17.00 uur ...[bewerken]

Referenties[bewerken]