Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijven: verschil tussen versies
(aangepast aan pdf met GA Basisprincipes versie 29-11-2021) |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 15: | Regel 15: | ||
|RelatieToelichting=Het borgen van de (diversiteit aan) behoeften van burgers is in elk geval opgenomen in NAP01 [[Verplaats je in de gebruiker]] en NAP03 [[Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat]]. | |RelatieToelichting=Het borgen van de (diversiteit aan) behoeften van burgers is in elk geval opgenomen in NAP01 [[Verplaats je in de gebruiker]] en NAP03 [[Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat]]. | ||
Meer in het algemeen | Meer in het algemeen zien we relaties met de kwaliteitsdoelen Toegankelijkheid, Begrijpelijkheid en Overzichtelijkheid. | ||
Toegankelijkheid in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD14 [[https://www.noraonline.nl/wiki/Toegankelijk_(Doel)]] met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP03, NAP04 en NAP10. <br> | |||
De toegankelijkheidseisen aan de websites van de overheid [Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1)] borgt dat burgers die beperkingen hebben bij het zien of horen toch de mogelijkheid hebben om diensten digitaal af te nemen. | De toegankelijkheidseisen aan de websites van de overheid [Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1)] borgt dat burgers die beperkingen hebben bij het zien of horen toch de mogelijkheid hebben om diensten digitaal af te nemen. | ||
Worden dat implicaties bij de genoemde NAP’s ? Toegankelijkheid: zie KD14, Inclusie: zie KD15 en 16 (waarbij we juist het hype woord ‘inclusie’ hebben vermeden). | Worden dat implicaties bij de genoemde NAP’s ? Toegankelijkheid: zie KD14, Inclusie: zie KD15 en 16 (waarbij we juist het hype woord ‘inclusie’ hebben vermeden). | ||
Regel 28: | Regel 30: | ||
|Status actualiteit=Actueel | |Status actualiteit=Actueel | ||
|Heeft bron=GA Basisprincipes | |Heeft bron=GA Basisprincipes | ||
|Is gerelateerd aan=GDI-Architectuur (GA) | |Is gerelateerd aan=GDI-Architectuur (GA), Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat, Verplaats je in de gebruiker | ||
}} | }} |
Versie van 23 aug 2022 17:18
Eigenschappen
ID | GA-BP-2 |
---|---|
Stelling | We houden rekening met diversiteit bij burgers en bedrijven. |
Rationale | Zowel “burgers als bedrijven” kunnen in meerdere opzichten sterk van elkaar verschillen. Dit kan voortkomen uit de verschillende rollen die een gebruiker vervult (burger, ondernemer, professional, andere overheden) in de context waarbinnen hij met de overheid te maken heeft. Maar verschillende personen in dezelfde rol en context zijn ook niet identiek (digitale vaardigheid, persoonlijke aard, persoonlijke omstandigheden). Bovendien heeft de Nederlandse overheid niet alleen van doen met Nederlandse burgers en bedrijven maar ook met EU-burgers en –bedrijven en daarbuiten (wereldwijd). Een verdere rationale voor dit architectuurprincipe en de implicaties die hieruit voortkomen is te vinden in:
|
Implicaties |
|
Voorbeelden | Websites zijn zodanig toegankelijk dat ook mensen met beperkingen er gebruik van kunnen maken. |
RelatieToelichting | Het borgen van de (diversiteit aan) behoeften van burgers is in elk geval opgenomen in NAP01 Verplaats je in de gebruiker en NAP03 Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat.
Meer in het algemeen zien we relaties met de kwaliteitsdoelen Toegankelijkheid, Begrijpelijkheid en Overzichtelijkheid. Toegankelijkheid in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD14 [[1]] met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP03, NAP04 en NAP10. Daarnaast zouden burgers die dat wensen, door de overheid kunnen worden geholpen bij de behandeling van hun (digitale) dienst, al dan niet via tussenpersonen zoals de Belastingdienst dat al jaren met goed resultaat doet. Zie verder de Kamerbrief over voortgang digitale inclusie 2020 - Kamerstuk - Rijksoverheid.nl. Waar zit overigens het recht om je door een ander te laten vertegenwoordigen (als je niet mee kunt doen of mee wilt doen). Is dat een implicatie? Vanuit de openbare review hebben we bij KD14 toegevoegd: Het vastleggen van vertegenwoordigingsrelaties (machtigingen van familieleden, maatschappelijke organisaties zoals ouderenbonden, fiscaal dienstverleners etc.) vormt een cruciale rol in het waarborgen en vergroten van de toegankelijkheid van de overheidsdienstverlening. Detaillering zullen er bij een NAP / implicatie opnemen inderdaad. NB. Bij GF Machtigen en vertegenwoordigen - NORA Online is dat al uitgewerkt. e. Voorstel: op basis van bovenstaande de NORA aanscherpen. En ook andersom. |
Status actualiteit | Actueel |
Relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunten |
---|---|---|
Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijven | Heeft bron |
|
Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijven | Is gerelateerd aan |
|
Afgeleide relaties
Vertrekpunt | Relatie | Eindpunt |
---|