Vindbaar (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met pictoram)
(tekstwijziging, geen tegenvoorstel Robert)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD18
|Beschrijving=Afnemers kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.
|Afbeelding=pictogram vindbaar.svg
|Afbeelding=pictogram vindbaar.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
Regel 8: Regel 6:
|oud=Vindbaar
|oud=Vindbaar
|oudID=BP02}}
|oudID=BP02}}
|ID=KD18
|Beschrijving=Burgers en bedrijven kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Samenwerken op weg naar duurzaam toegankelijke overheidsinformatie
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Samenwerken op weg naar duurzaam toegankelijke overheidsinformatie
|Onderbouwing=De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.
|Onderbouwing=De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.
|Is beinvloed door=Wet Openbaarheid van Bestuur,Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie,Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie,BurgerServiceCode
|Is beinvloed door=Wet Openbaarheid van Bestuur,Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie,Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie,BurgerServiceCode
}}
}}

Versie van 17 nov 2021 13:18

Beschrijving

Burgers en bedrijven kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.