Vindbaar (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#Element: |Elementtype=Doel (2020) |ID=BP02 |Stelling=Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden. |Beschrijving=Als afnemers op zoek zijn naar bepaalde dienstverl...')
 
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(12 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#Element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=BP02
|ID=KD17
|Stelling=Afnemers kunnen de dienst eenvoudig vinden.
|Beschrijving=Burgers en bedrijven kunnen informatie over dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de overheidsdienstverlener zo nodig door naar andere overheidsdienstverlener. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.
|Beschrijving=Als afnemers op zoek zijn naar bepaalde dienstverlening, kunnen ze deze vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarvoor is informatie aangemeld bij de voor de afnemer bekende vindplaatsen. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door'). Daarbij verwijst de dienstverlener zo nodig door naar andere dienstverleners.
|Afbeelding=pictogram vindbaar.svg
|Rationale=Veel afnemers weten niet waar ze terechtkunnen voor een dienst. Vaak weten ze niet eens dat deze bestaat. Het niet kunnen vinden veroorzaakt ergernis. Diensten die niet vindbaar zijn, worden niet gebruikt. Daarom moeten dienstverleners helpen om de gezochte diensten te vinden.
|Status actualiteit=Actueel
|Implicaties=Bekend moet zijn welke informatie afnemers doorgaans zoeken en waar ze deze zoeken. Deze informatie wordt aangemeld op de voor de afnemers bekende vindplaatsen (zoekmachines, portals, catalogi, registers, etc.). Ook de dienst zelf wordt voorzien van de nodige zoekfuncties. Om te kunnen doorverwijzen, moet de dienstverlener op de hoogte zijn van de andere plaatsen waar diensten te vinden zijn en de afnemers hiernaar verwijzen als dat nodig is.
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Voorbeelden=De Producten- en dienstencatalogus biedt via alle kanalen overzicht over de dienstverlening van de overheid. Daarnaast staan op Overheid.nl overzichten van wet- en regelgeving, officiële publicaties en bekendmakingen. Bovendien kunnen afnemers gebruikmaken van een zoekmachine.
|oud=Vindbaar
|Toepassingsgebied=Generiek
|oudID=BP02}}
|Onderbouwing=De [[Wet Openbaarheid van Bestuur]] legt bestuursorganen de verplichting op om uit eigen beweging informatie te verschaffen over het beleid, inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan. In verschillende beleidsnota's is het streven naar vindbaarheid vastgelegd. Bijvoorbeeld in de [[Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie]] en in de nota [[Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie]]. De [[BurgerServiceCode]] onderschrijft dit principe onder het kopje 'Vindbare overheidsproducten'.
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie,
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Samenwerken op weg naar duurzaam toegankelijke overheidsinformatie
|Is beinvloed door=Wet Openbaarheid van Bestuur,Nota Naar toegankelijkheid van overheidsinformatie,Informatie op Orde. Vindbare en toegankelijke overheidsinformatie,BurgerServiceCode
|Afbeelding=2.Vindbaarblauw.png
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Actueel
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD17
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Burgers en bedrijven kunnen informatie over dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de overheidsdienstverlener zo nodig door naar andere overheidsdienstverlener. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.