Wendbaar (Doel)

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Beschrijving

Overheidsdienstverlening moet wendbaar zijn en zich aan kunnen passen aan veranderende omstandigheden in de maatschappij. Dit kan alleen wanneer de organisaties, processen en systemen die zorgen voor de totstandkoming van deze dienstverlening ook wendbaar zijn ingericht. Onnodige complexiteit wil de overheid daarom voorkomen of verminderen. De overheid zorgt er daarom voor dat haar processen en systemen modulair en begrijpelijk zijn ingericht met duidelijke afbakening. Door het leggen van koppelvlakken, op alle niveau's van het NORA vijflaagsmodel, is duidelijk hoe de onderdelen ten opzichte van elkaar zijn gepositioneerd en welke afspraken er gelden. Hierdoor wordt samenwerking gemakkelijker, flexibeler en kan beter gebruik worden gemaakt van gedeelde functies over overheidsorganisaties heen.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Toekomstgericht, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP08Standaardiseer waar mogelijkStandaardiseer waar het kan, maak specifiek waar het moet.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.
NAP15Maak diensten schaalbaarBereid de dienst voor op veranderende werklast of reikwijdte.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.