Categorie:Duurzame Toegankelijkheid: verschil tussen versies
(pagina Duurzame Toegankelijkheid ge-include in categoriepagina) |
(overzichtspagina) |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
{{Uitgelicht|Dit is de categorie Duurzame Toegankelijkheid. Alle pagina's die onder het Thema [[Duurzame Toegankelijkheid]] vallen krijgen deze categorie mee. Het is een subcategorie van Thema's.}} | {{Uitgelicht|Dit is de categorie Duurzame Toegankelijkheid. Alle pagina's die onder het Thema [[Duurzame Toegankelijkheid]] vallen krijgen deze categorie mee. Het is een subcategorie van Thema's.}} | ||
__TOC__ | |||
==Wat is Duurzame Toegankelijkheid?== | |||
{{:Duurzame Toegankelijkheid}} | {{:Duurzame Toegankelijkheid}} | ||
==Standaarden Duurzame Toegankelijkheid:== | |||
{{#ask:[[Categorie:Standaarden]][[Is relevant binnen::Categorie:Duurzame Toegankelijkheid]] | |||
|?Beschrijving= | |||
|format=ul | |||
|limit=200 | |||
|order=ascending | |||
}} | |||
==Beleidskaders Duurzame Toegankelijkheid== | |||
Beleidskaders in de categorie Duurzame Toegankelijkheid | |||
{{#ask:[[Category:Beleidskaders]][[Categorie:Duurzame Toegankelijkheid]] | |||
|?=Document | |||
|?Toelichting | |||
|format=broadtable | |||
|limit=200 | |||
|order=ascending | |||
|mainlabel=- | |||
}} | |||
[[Categorie:Thema's]] | [[Categorie:Thema's]] |
Versie van 9 feb 2017 15:43
Wat is Duurzame Toegankelijkheid?[bewerken]
- Onderdeel van
- Thema's
- Contact
- Steven Ham
- steven.ham@nationaalarchief.nl
- Status
- Actueel
- De pagina's over Duurzame Toegankelijkheid worden t/m Q2 2023 opnieuw bekeken en geactualiseerd.
Wat is Duurzame Toegankelijkheid?[bewerken]
Informatie is duurzaam toegankelijk als die gedurende de vastgestelde bewaartermijn voldoet aan de DUTO-kenmerken: vindbaar, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar, betrouwbaar en toekomstbestendig. Voor iedereen die daar recht op heeft en voor zo lang als noodzakelijk.
Waarom is Duurzame Toegankelijkheid van belang?[bewerken]
Er zijn drie perspectieven van waaruit duurzame toegankelijkheid belangrijk is.
- Publieke waarde. Vanuit het perspectief van de samenleving, kan overheidsinformatie bepaalde waarde vertegenwoordigen. Door deze informatie duurzaam toegankelijk te maken, stelt de overheid de maatschappij in staat om deze waarde te benutten.
- Legitimiteit. Welke producten en diensten de overheid levert en de voorwaarden waaraan deze moeten voldoen, is vastgelegd in wet- en regelgeving. De principes/ uitgangspunten van duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie dragen eraan bij dat overheidsorganisaties rekening houdend met wet- en regelgeving, op een rechtmatige manier hun taken kunnen uitvoeren en verantwoording hierover kunnen afleggen.
- Organisatie. Duurzame toegankelijke informatie is een belangrijke grondstof voor de overheid. Het is de grondstof voor het leveren van producten en diensten, waarmee de overheid publieke waarde creëert binnen de geldende wettelijke kaders.
Binnen deze themapagina[bewerken]
De volgende subpagina's maken deel uit van het nieuwe raamwerk voor Duurzame Toegankelijkheid en zijn nog in ontwikkeling:
Het belang van duurzame toegankelijkheid
DUTO-kenmerken
Generieke Patronen Duurzame Toegankelijkheid
Kaders voor Duurzame Toegankelijkheid
Metagegevens Duurzame Toegankelijkheid
Opslagformaten
Digitaal beheer en Preservation
e-Depot
Direct aan de slag |
---|
Met welke standaarden, kaders en eisen houd je rekening? Wat is er op het gebied van DUTO al bedacht en beschikbaar waardoor je kunt hergebruiken en een vliegende start kunt maken? |
Meer informatie & Contact |
---|
Het Nationaal Archief werkt momenteel aan een herijking van het DUTO-raamwerk. Deze NORA-themapagina wordt vanuit deze herijking regelmatig verbeterd en aangepast. Neem bij vragen of opmerkingen gerust contact op.
|
Standaarden Duurzame Toegankelijkheid:[bewerken]
Beleidskaders Duurzame Toegankelijkheid[bewerken]
Beleidskaders in de categorie Duurzame Toegankelijkheid
Document | Toelichting |
---|---|
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) | Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) (pdf) van toepassing. Dat betekent dat er vanaf die datum nog maar één privacywet geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet Bescherming Persoonsgegevens is daarmee komen te vervallen.
Nederland heeft de Europese AVG verwerkt in de Nederlandse UAVG (Uitvoeringswet AVG). Buiten de overheidssector spreekt men ook in Nederland vaak van de GDPR (voor General Data Protection Regulation) i.p.v. AVG, hiermee wordt dezelfde verordening aangeduid. De voorloper van de AVG, de Europese privacyrichtlijn, werd vastgesteld toen internet nog in de kinderschoenen stond. Herziening van de Europese privacywetgeving was met name daarom hard nodig.
Het resultaat is een algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en een aparte richtlijn (pdf) voor gegevensbescherming bij opsporing en vervolging. In Nederland is de richtlijn per 1 januari 2019 geïmplementeerd in de Wet politiegegevens (Wpg) en de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens (Wjsg) en blijft hier verder buiten beschouwing. De AVG zorgt onder meer voor:
|
Actieplan Open Overheid | Het Actieplan Open Overheid bevat de ambities en acties van het kabinet en haar partners ter bevordering van een open overheid. De eerste versie van dit actieplan is in september 2013 aangeboden aan de Kamer, met de plannen voor 2014 en 2015. In december 2015 is het actieplan 2016-2017 aangeboden. |
Archiefbesluit | Het Archiefbesluit 1995 is de voornaamste uitvoeringsregeling van de Archiefwet. In principe gaat het Archiefbesluit in op dezelfde onderwerpen als de Archiefwet 1995, maar geeft het meer gedetailleerde regels. De huidige versie van het Archiefbesluit is uit 1995, met de laatste wijziging in 2013. De link verwijst altijd naar de huidig geldende versie. |
Archiefregeling | De Archiefregeling geeft nadere uitwerking aan de artikelen 11 (duurzaamheid), 12 (ordening en toegang) en 13 (archiefruimtes en -bewaarplaatsen) van het Archiefbesluit. De regeling bevat ook vele normen en standaarden voor materialen, media en ruimtes e.d. |
Archiefwet | De Archiefwet stelt algemene eisen aan het beheer van alle archiefbescheiden van de overheid. Het hoofdbeginsel van de wet is dat alle overheidsorganen verplicht zijn de archiefbescheiden (ongeacht de vorm of informatiedrager) die onder hen berusten, in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren, en zorg te dragen voor de vernietiging van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden.
De huidige versie van de Archiefwet is uit 1995, met de laatste wijziging in 2015. De link verwijst altijd naar de huidig geldende versie. De nieuwe versie van 2021 is te vinden via Rijksoverheid.nl |
Baseline Informatiehuishouding Rijk 2009 | De Baseline Informatiehuishouding Rijksoverheid (versie 1.0) is op 24 juni vastgesteld in de Stuurgroep Informatie op Orde. Het betreft de kerndocumenten bestaande uit een Managementstatement, de 7 normen en de Basics, het toelichtende document inclusief managementsamenvatting. De Baseline is een op de huidige wetgeving gebaseerde basisset van normen, eisen en maatregelen die betrekking hebben op de (digitale) informatiehuishouding van het Rijk. Met de Baseline is de manager op het departement beter in staat om te voldoen aan de actuele informatie-eisen die gelden voor zijn primaire processen. Om de Baseline te kunnen implementeren, is ook Zelfevaluatie instrument ontwikkeld. |
Wet open overheid (Woo) | De Wet open overheid (Woo) is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De wet is bedoeld om de overheid transparanter te maken en zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. De Woo maakt toegang tot publieke informatie expliciet tot een recht van burgers. De Woo voorziet in een opener overheid dan de Wob, bijvoorbeeld door actieve openbaarmaking van verschillende informatiecategorieën verplicht te stellen. De Woo is een initiatiefwet, die op 21 januari 2021 is aangenomen door de Tweede Kamer en op 5 oktober 2021 door de Eerste Kamer. |
Ondercategorieën
Deze categorie bevat de volgende 5 subcategorieën, van de 5 in totaal.
D
- Digitaal Beheer en Preservation (leeg)
E
- e-Depot (leeg)
M
- Metagegevens (leeg)
O
- Opslagformaten (leeg)
- Overig (leeg)
Pagina’s in categorie "Duurzame Toegankelijkheid"
Deze categorie bevat de volgende 28 pagina’s, van de 28 in totaal.
A
D
E
G
O
S
- Sandbox:Ambities Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
- Sandbox:Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
- Sandbox:Bijlagen Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
- Sandbox:Inleiding Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
- Sandbox:Slotgedachten Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
- Sandbox:Uitgangspunten Architectuurschets Duurzaam Toegankelijke Overheidsinformatie
Media in categorie "Duurzame Toegankelijkheid"
Deze categorie bevat de volgende 23 bestanden, van in totaal 23.
- 0723-005 illustratie DUTO driehoek 2A.jpg 2.480 × 1.754; 307 kB
- DUTO perspectieven op informatiewaarde.jpg 2.048 × 1.236; 182 kB
- DUTO-kenmerk Beschikbaar.jpg 1.280 × 720; 67 kB
- DUTO-kenmerk Betrouwbaar.jpg 1.280 × 720; 62 kB
- DUTO-kenmerk Interpreteerbaar.jpg 1.280 × 720; 70 kB
- DUTO-kenmerk Leesbaar.jpg 1.280 × 720; 64 kB
- DUTO-kenmerk Toekomstbestendig.jpg 1.280 × 720; 74 kB
- DUTO-kenmerk Vindbaar.jpg 1.280 × 720; 54 kB
- DUTO-patroon 1 Archimate.jpg 1.540 × 1.324; 146 kB
- DUTO-patroon 1.jpg 405 × 337; 20 kB
- DUTO-patroon 2 Archimate.jpg 2.249 × 1.503; 258 kB
- DUTO-patroon 2.jpg 1.001 × 335; 32 kB
- DUTO-patroon 3 Archimate.jpg 1.969 × 1.716; 260 kB
- DUTO-patroon 3.jpg 1.579 × 342; 48 kB
- HADORA 1.01.pdf ; 1,75 MB
- Patroon1 20230222.png 729 × 629; 22 kB
- Patroon2 20230222.png 957 × 705; 40 kB
- Toepassing van HADORA 1.0.pdf ; 1,18 MB
- Vlag.png 1.792 × 1.260; 1,32 MB
- Voorpagina.png 454 × 265; 196 kB