Duurzaam (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met afbeelding)
(tekstvoorstel Robert)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD11
|Beschrijving=Overheidsdienstverlening wordt zodanig tot stand gebracht dat de belasting op het milieu en leefomgeving zo veel mogelijk wordt beperkt.
Bijvoorbeeld: Datagedreven werken biedt kansen om dienstverlening duurzamer tot stand te laten komen. Zo maken de inzichten die datagedreven werken biedt het bijvoorbeeld mogelijk logistieke stromen veel efficiënter in te richten (o.a. door gebruik te maken van real-time informatiebronnen). Door bijvoorbeeld het energiegebruik van gebouwen en emissies van verkeer te meten en te koppelen aan openbare databronnen wordt overzicht gecreëerd en kan een beter inzicht worden gekregen in welke wijken er relatief veel energie wordt gebruikt en uitstoot van verbrandingsgassen plaatvindt. Dit moet leiden tot lagere emissies, minder verbruik van grondstoffen en energie en een lagere impact op de leefomgeving.
|Afbeelding=pictogram duurzaam.svg
|Afbeelding=pictogram duurzaam.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|ID=KD11
|Beschrijving=Overheidsdienstverlening legt zo min mogelijk belasting op het milieu en onze leefomgeving. Digitale innovatie en data gedreven werken kan helpen om dienstverlening duurzamer tot stand te laten komen.
Inzichten uit data gedreven werken maken het bijvoorbeeld mogelijk om logistieke stromen efficiënter in te richten, op basis van real-time informatiebronnen. Gebruik van digitale vergadertechnieken zorgt voor verminderde reisbewegingen en met [[Linked Data]] kan het rondpompen van data worden voorkomen.
Door metingen van bijvoorbeeld energieverbruik te koppelen aan openbare databronnen krijgen overheden een beter overzicht waar beleidsinterventies het meest effectief zullen zijn, zoals wijken en industrieën waar relatief veel energie wordt verbruikt. Dit moet leiden tot lagere emissies, minder verbruik van grondstoffen en energie en een lagere impact op de leefomgeving.
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Digitale Basisinfrastructuur, NL DIGIbeter, Wat is Duurzaamheid (CBS)
|Vindt grondslag in=Digitale Basisinfrastructuur, NL DIGIbeter, Wat is Duurzaamheid (CBS)
}}
}}

Versie van 17 nov 2021 13:09

Beschrijving

Overheidsdienstverlening legt zo min mogelijk belasting op het milieu en onze leefomgeving. Digitale innovatie en data gedreven werken kan helpen om dienstverlening duurzamer tot stand te laten komen.

Inzichten uit data gedreven werken maken het bijvoorbeeld mogelijk om logistieke stromen efficiënter in te richten, op basis van real-time informatiebronnen. Gebruik van digitale vergadertechnieken zorgt voor verminderde reisbewegingen en met Linked Data kan het rondpompen van data worden voorkomen.

Door metingen van bijvoorbeeld energieverbruik te koppelen aan openbare databronnen krijgen overheden een beter overzicht waar beleidsinterventies het meest effectief zullen zijn, zoals wijken en industrieën waar relatief veel energie wordt verbruikt. Dit moet leiden tot lagere emissies, minder verbruik van grondstoffen en energie en een lagere impact op de leefomgeving.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Toekomstgericht, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.