Duurzaam (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Elementtype=Doel_(2020) |Beschrijving= Overheidsdienstverlening wordt op een duurzame wijze tot stand gebracht waarbij de belasting op het milieu en le...')
 
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(16 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel_(2020)
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Beschrijving=
|ID=KD11
Overheidsdienstverlening wordt op een duurzame wijze tot stand gebracht waarbij de belasting op het milieu en leefomgeving zo veel mogelijk wordt beperkt.  
|Beschrijving=Overheidsdienstverlening levert zo min mogelijk belasting op het milieu en onze leefomgeving. Dit leidt tot lagere emissies, minder verbruik van grondstoffen, energie en een positieve bijdrage aan de leefomgeving.
 
|Afbeelding=pictogram duurzaam.svg
Datagedreven werken biedt kansen om dienstverlening duurzamer tot stand te laten komen: met een lagere CO2 uitstoot, minder grondstoffen en energieverbruik en een lagere impact op de leefomgeving. Deze voortschrijdende dataficering mag niet langzaam maar zeker ten koste gaan van de rechten van burgers en bedrijven. 
|Status actualiteit=Actueel
 
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
Overheidsdienstverlening en de hierbij behorende informatie is duurzaam toegankelijk voor burgers en bedrijven. Onder toegankelijk verstaan we dat informatieobjecten vindbaar zijn, beschikbaar, leesbaar, interpreteerbaar en betrouwbaar. Duurzaam betekent dat de toegankelijkheid bestand is tegen veranderingen van welke aard dan ook. Voor iedereen die daar belang bij heeft en voor zo lang als noodzakelijk. Het gaat hier bijvoorbeeld over de toegankelijkheid van informatie over genomen besluiten, de herleidbaarheid naar de bronnen en overwegingen die hebben geleid tot deze besluitvorming, informatie over de dienstverlening van de overheid, wet- en regelgeving, rechten en plichten, correspondentie door en met de overheid en persoonlijke (zaak)gegevens. Open overheidsdata draagt hier bijvoorbeeld aan bij.  
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
 
|Status actualiteit=Concept
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Digitale Basisinfrastructuur, NL DIGIbeter, Wat is Duurzaamheid (CBS)
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Actueel
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD11
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Overheidsdienstverlening levert zo min mogelijk belasting op het milieu en onze leefomgeving. Dit leidt tot lagere emissies, minder verbruik van grondstoffen, energie en een positieve bijdrage aan de leefomgeving.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Toekomstgericht, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.