Innovatief (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(ID)
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(5 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD10
|ID=KD10
|Beschrijving=Innovaties kunnen de kwaliteit van de overheidsdienstverlening verbeteren door bijvoorbeeld nieuwe, meer flexibele vormen van interactie met burgers en bedrijven. Innovaties moeten kunnen landen op een robuuste en veilige digitale basisinfrastructuur. Innovaties vinden niet vanzelf plaats binnen de overheid. De overheid stelt zich daarom open om te leren van het bedrijfsleven en wetenschap in zowel binnen als buitenland. De inrichting van de informatiehuishouding van de overheid mag geen onnodige beperkingen met zich meebrengen op het terrein van innovatie. De overheid wil experimenteren door innovatieve oplossingen te stimuleren en wil niet te beperkend zijn in de wijze waarop een oplossing wordt gerealiseerd.
|Beschrijving=Innovaties kunnen oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken. Nieuwe innovatieve toepassingen vormen de technologische kennisbasis voor vernieuwing op tal van maatschappelijke terreinen. Innovatie maakt nieuwe oplossingen mogelijk, nu en in de toekomst.
|Status actualiteit=Concept
 
De overheid benut innovaties om de dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld door nieuwe, meer flexibele en eigentijdse vormen van interactie met burgers en bedrijven.  
 
Als lerende organisatie stelt de overheid zich open voor innovatieve oplossingen van het bedrijfsleven en de wetenschap. En maakt ruimte voor innovatie door zich niet te richten op de oplossing, maar op het gewenste resultaat.
|Afbeelding=pictogram innovatief.svg
|Status actualiteit=Actueel
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Digitale Basisinfrastructuur
|Vindt grondslag in=Digitale Basisinfrastructuur
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Actueel
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD10
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Innovaties kunnen oplossingen bieden voor maatschappelijke vraagstukken. Nieuwe innovatieve toepassingen vormen de technologische kennisbasis voor vernieuwing op tal van maatschappelijke terreinen. Innovatie maakt nieuwe oplossingen mogelijk, nu en in de toekomst.

De overheid benut innovaties om de dienstverlening te verbeteren, bijvoorbeeld door nieuwe, meer flexibele en eigentijdse vormen van interactie met burgers en bedrijven.

Als lerende organisatie stelt de overheid zich open voor innovatieve oplossingen van het bedrijfsleven en de wetenschap. En maakt ruimte voor innovatie door zich niet te richten op de oplossing, maar op het gewenste resultaat.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Toekomstgericht, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP15Maak diensten schaalbaarBereid de dienst voor op veranderende werklast of reikwijdte.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.