Kostenefficiënt (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel_(2020)
|Elementtype=Doel_(2020)
|Beschrijving=Betere dienstverlening door digitalisering gaat in veel gevallen gepaard met een efficiëntere bedrijfsvoering en daarmee met lagere kosten voor de overheidsorganisaties. Burgers en bedrijven verwachten een juist gebruik van middelen zonder verspilling ervan. Organisaties streven zowel naar betere dienstverlening als naar de meest kostenefficiënte oplossing. Kostenefficiëntie ontstaat bijvoorbeeld door minder no-shows aan de balie, een verminderd klantcontact via de telefoon en e-mail, kortere en eenvoudiger teksten en een stijgend gebruik van het digitaal kanaal.
|Beschrijving=Betere dienstverlening door digitalisering gaat in veel gevallen gepaard met een efficiëntere bedrijfsvoering en daarmee met lagere kosten voor de overheidsorganisaties. Burgers en bedrijven verwachten een juist gebruik van middelen, zonder verspilling ervan en dat dit wordt jaarlijks gecontroleerd [1]. Organisaties streven zowel naar betere dienstverlening als naar de meest kostenefficiënte oplossing [2]. Kostenefficiëntie ontstaat bijvoorbeeld door minder no-shows aan de balie, een verminderd klantcontact via de telefoon en e-mail, kortere en eenvoudiger teksten en een stijgend gebruik van het digitale kanaal [3].
 
 
Bronnen:
 
[1] “De Algemene Rekenkamer onderzoekt of de rijksoverheid publiek geld zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgeeft. Onze wettelijke taak is het controleren van de inkomsten en uitgaven van het Rijk en hierover rapporten wij één keer per jaar aan het parlement op Verantwoordingsdag (derde woensdag in mei).” https://www.rekenkamer.nl/over-de-algemene-rekenkamer   
 
[2] https://www.digitaleoverheid.nl/wp-content/uploads/sites/8/2016/11/implementatieagenda-digitale-dienstverlening-2017.pdf
 
[3] https://kennisopenbaarbestuur.nl/media/217520/Betere-en-goedkopere-dienstverlening-op-basis-van-het-gebruikersperspectief.pdf
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
}}
}}

Versie van 7 jun 2021 22:29

Beschrijving

Betere dienstverlening door digitalisering gaat in veel gevallen gepaard met een efficiëntere bedrijfsvoering en daarmee met lagere kosten voor de overheidsorganisaties. Burgers en bedrijven verwachten een juist gebruik van middelen, zonder verspilling ervan en dat dit wordt jaarlijks gecontroleerd [1]. Organisaties streven zowel naar betere dienstverlening als naar de meest kostenefficiënte oplossing [2]. Kostenefficiëntie ontstaat bijvoorbeeld door minder no-shows aan de balie, een verminderd klantcontact via de telefoon en e-mail, kortere en eenvoudiger teksten en een stijgend gebruik van het digitale kanaal [3].


Bronnen:

[1] “De Algemene Rekenkamer onderzoekt of de rijksoverheid publiek geld zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgeeft. Onze wettelijke taak is het controleren van de inkomsten en uitgaven van het Rijk en hierover rapporten wij één keer per jaar aan het parlement op Verantwoordingsdag (derde woensdag in mei).” https://www.rekenkamer.nl/over-de-algemene-rekenkamer

[2] https://www.digitaleoverheid.nl/wp-content/uploads/sites/8/2016/11/implementatieagenda-digitale-dienstverlening-2017.pdf

[3] https://kennisopenbaarbestuur.nl/media/217520/Betere-en-goedkopere-dienstverlening-op-basis-van-het-gebruikersperspectief.pdf

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP06Hergebruik vóór kopen vóór makenGa uit van overheidsbreed hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan voordat je overgaat tot het kopen of het laten maken.
NAP08Standaardiseer waar mogelijkStandaardiseer waar het kan, maak specifiek waar het moet.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP13Beheers risico's voortdurendMaak in alle stappen van ontwerp en doorontwikkeling van de dienst de risico's inzichtelijk en stuur op een afgewogen beheersing ervan.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.