NEN-ISO/IEC 19086-1:2016 (Service level agreement (SLA) framework - Part 1: Overview and concepts): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(nieuwe standaard opgevoerd)
 
k (iec toegevoegd)
 
(7 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 4: Regel 4:
|ID=NEN-ISO/IEC 19086-1:2016
|ID=NEN-ISO/IEC 19086-1:2016
|Lijst status=Niet bekend bij Forum Standaardisatie
|Lijst status=Niet bekend bij Forum Standaardisatie
|Versieaanduiding=2016
|Beschrijving=NEN-ISO/IEC 19086-1 streeft naar het vaststellen van een set gemeenschappelijke cloud SLA-bouwstenen (concepten, termen, definities, contexten) die kunnen worden gebruikt om cloud Service Level Agreements (SLA's) te creëren. Dit document specificeert:
|Beschrijving=NEN-ISO/IEC 19086-1 streeft naar het vaststellen van een set gemeenschappelijke cloud SLA-bouwstenen (concepten, termen, definities, contexten) die kunnen worden gebruikt om cloud Service Level Agreements (SLA's) te creëren. Dit document specificeert:
# een overzicht van cloud-SLA's;
# een overzicht van cloud-SLA's;
Regel 9: Regel 10:
# concepten die kunnen worden gebruikt om cloud-SLA's te bouwen;
# concepten die kunnen worden gebruikt om cloud-SLA's te bouwen;
# termen die vaak worden gebruikt in cloud-SLA's.  
# termen die vaak worden gebruikt in cloud-SLA's.  


Dit document is bedoeld voor het voordeel en het gebruik van zowel cloudserviceproviders als cloudserviceklanten. Het doel is om verwarring te voorkomen en een gemeenschappelijk begrip tussen cloudserviceproviders en cloudserviceklanten te bevorderen. Cloudserviceovereenkomsten en de bijbehorende cloud-SLA's variëren tussen cloudserviceproviders, en in sommige gevallen kunnen verschillende cloudserviceklanten verschillende contractvoorwaarden onderhandelen met dezelfde cloudserviceprovider voor dezelfde cloudservice. Dit document is bedoeld om klanten van cloudservices te helpen bij het vergelijken van cloudservices van verschillende cloudserviceproviders. Dit document biedt geen standaardstructuur die kan worden gebruikt voor een cloud-SLA of een standaardset van doelstellingen voor cloudserviceniveau (SLO's) en kwalitatieve doelstellingen voor cloudservices (SQO's) die van toepassing zijn op alle cloudservices of alle cloudserviceproviders. Deze aanpak biedt cloudserviceproviders flexibiliteit bij het afstemmen van hun cloud-SLA's op de specifieke kenmerken van de aangeboden cloudservices. Dit document vervangt geen enkele wettelijke vereiste.
Dit document is bedoeld voor het voordeel en het gebruik van zowel cloudserviceproviders als cloudserviceklanten. Het doel is om verwarring te voorkomen en een gemeenschappelijk begrip tussen cloudserviceproviders en cloudserviceklanten te bevorderen. Cloudserviceovereenkomsten en de bijbehorende cloud-SLA's variëren tussen cloudserviceproviders, en in sommige gevallen kunnen verschillende cloudserviceklanten verschillende contractvoorwaarden onderhandelen met dezelfde cloudserviceprovider voor dezelfde cloudservice. Dit document is bedoeld om klanten van cloudservices te helpen bij het vergelijken van cloudservices van verschillende cloudserviceproviders. Dit document biedt geen standaardstructuur die kan worden gebruikt voor een cloud-SLA of een standaardset van doelstellingen voor cloudserviceniveau (SLO's) en kwalitatieve doelstellingen voor cloudservices (SQO's) die van toepassing zijn op alle cloudservices of alle cloudserviceproviders. Deze aanpak biedt cloudserviceproviders flexibiliteit bij het afstemmen van hun cloud-SLA's op de specifieke kenmerken van de aangeboden cloudservices. Dit document vervangt geen enkele wettelijke vereiste.
|Toelichting=De volledige titel van deze standaard is Information technology - Cloud computing - Service level agreement (SLA) framework - Part 1: Overview and concepts.
|Werkingsgebied=Gebruikers BIO Thema-uitwerkingen.
|Werkingsgebied=Gebruikers BIO Thema-uitwerkingen.
|Toepassingsgebied=Het creëren van SLA's specifiek voor diensten in de cloud.
|Externe verwijzing=https://www.nen.nl/nen-iso-iec-19086-1-2016-en-226144
|Externe verwijzing=https://www.nen.nl/nen-iso-iec-19086-1-2016-en-226144
|Publicatiedatum=2016/10/01
|Publicatiedatum=2016/10/01
|Organisatie=NEN
|Organisatie=[[NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut)|Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)]]/[[ISO (International Organization for Standardization)|International Organization for Standardization (ISO)]]
|Status actualiteit=Actueel
|Is gerelateerd aan=ISO (International Organization for Standardization), NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut), IEC (International Electrotechnical Commission)
}}
}}
[[Categorie:ISOR]]
[[Categorie:ISOR]]

Huidige versie van 20 sep 2021 om 14:11

Onderdeel van
Lijsten & Verwijzingen
Contact
NORA Beheer
nora@ictu.nl
Status
Naam
NEN-ISO/IEC 19086-1:2016 (Service level agreement (SLA) framework - Part 1: Overview and concepts)
ID

NEN-ISO/IEC 19086-1:2016

Type

Standaard

Publicatiedatum
2016/10/01
Versie
2016
Wijzigingsdatum


NEN-ISO/IEC 19086-1 streeft naar het vaststellen van een set gemeenschappelijke cloud SLA-bouwstenen (concepten, termen, definities, contexten) die kunnen worden gebruikt om cloud Service Level Agreements (SLA's) te creëren. Dit document specificeert:

  1. een overzicht van cloud-SLA's;
  2. identificatie van de relatie tussen de cloudserviceovereenkomst en de cloud-SLA;
  3. concepten die kunnen worden gebruikt om cloud-SLA's te bouwen;
  4. termen die vaak worden gebruikt in cloud-SLA's.


Dit document is bedoeld voor het voordeel en het gebruik van zowel cloudserviceproviders als cloudserviceklanten. Het doel is om verwarring te voorkomen en een gemeenschappelijk begrip tussen cloudserviceproviders en cloudserviceklanten te bevorderen. Cloudserviceovereenkomsten en de bijbehorende cloud-SLA's variëren tussen cloudserviceproviders, en in sommige gevallen kunnen verschillende cloudserviceklanten verschillende contractvoorwaarden onderhandelen met dezelfde cloudserviceprovider voor dezelfde cloudservice. Dit document is bedoeld om klanten van cloudservices te helpen bij het vergelijken van cloudservices van verschillende cloudserviceproviders. Dit document biedt geen standaardstructuur die kan worden gebruikt voor een cloud-SLA of een standaardset van doelstellingen voor cloudserviceniveau (SLO's) en kwalitatieve doelstellingen voor cloudservices (SQO's) die van toepassing zijn op alle cloudservices of alle cloudserviceproviders. Deze aanpak biedt cloudserviceproviders flexibiliteit bij het afstemmen van hun cloud-SLA's op de specifieke kenmerken van de aangeboden cloudservices. Dit document vervangt geen enkele wettelijke vereiste.

De volledige titel van deze standaard is Information technology - Cloud computing - Service level agreement (SLA) framework - Part 1: Overview and concepts.



Waar toepasbaar

  • Functioneel toepassingsgebied: Het creëren van SLA's specifiek voor diensten in de cloud.
  • Organisatorisch werkingsgebied: Gebruikers BIO Thema-uitwerkingen.

Meer informatie

Als in wet- en regelgeving dwingend wordt verwezen naar Nationale normen (NEN normen), dan zijn deze normen vrij beschikbaar. Dit houdt in dat de normgebruiker niet voor de norm hoeft te betalen om deze te kunnen inzien. De ministeries betalen hiervoor jaarlijks een bedrag aan NEN, want het auteursrecht op de normen blijft bij NEN.
Zie verder NEN Connect: Vrij Beschikbare Normen

Gerelateerd

ISO (International Organization for Standardization), IEC (International Electrotechnical Commission), NEN (Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut)