Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijven: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(interpuncties)
Geen bewerkingssamenvatting
 
(8 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 6: Regel 6:
|Rationale=Zowel “burgers als bedrijven” kunnen in meerdere opzichten sterk van elkaar verschillen. Dit kan voortkomen uit de verschillende rollen die een gebruiker vervult (burger, ondernemer, professional, andere overheden) in de context waarbinnen hij met de overheid te maken heeft. Maar verschillende personen in dezelfde rol en context zijn ook niet identiek (digitale vaardigheid, persoonlijke aard, persoonlijke omstandigheden). <br>
|Rationale=Zowel “burgers als bedrijven” kunnen in meerdere opzichten sterk van elkaar verschillen. Dit kan voortkomen uit de verschillende rollen die een gebruiker vervult (burger, ondernemer, professional, andere overheden) in de context waarbinnen hij met de overheid te maken heeft. Maar verschillende personen in dezelfde rol en context zijn ook niet identiek (digitale vaardigheid, persoonlijke aard, persoonlijke omstandigheden). <br>
Bovendien heeft de Nederlandse overheid niet alleen van doen met Nederlandse burgers en bedrijven maar ook met EU-burgers en –bedrijven en daarbuiten (wereldwijd).<br>
Bovendien heeft de Nederlandse overheid niet alleen van doen met Nederlandse burgers en bedrijven maar ook met EU-burgers en –bedrijven en daarbuiten (wereldwijd).<br>
Zie ook [[Toelichting op de relatie tussen principes van de GDI-Architectuur en van de NORA]]


Een verdere rationale voor dit architectuurprincipe en de implicaties die hieruit voortkomen is te vinden in:
Een verdere rationale voor dit architectuurprincipe en de implicaties die hieruit voortkomen is te vinden in:
* Beleidskader [[Digitale Basisinfrastructuur]] B en F (paragraaf 3.1 van de Bron)
* Beleidskader [[Digitale Basisinfrastructuur]] B en F (paragraaf 3.1 van de Bron)
* [[https://www.noraonline.nl/wiki/Bestand:De_WHY_van_de_GDI_-_visual.pdf De WHY van de Generieke Digitale Infrastructuur]] N (paragraaf 3.4 van de Bron)
* {{Bestand met info|De_WHY_van_de_GDI_-_visual.pdf|De WHY van de Generieke Digitale Infrastructuur}} N (paragraaf 3.4 van de Bron)
|Implicaties=# Zowel digitaal vaardige als ook digitaal niet-vaardige burgers en bedrijven moeten eenvoudig met dienstverleners kunnen communiceren.
|Implicaties=# Zowel digitaal vaardige als ook digitaal niet-vaardige burgers en bedrijven moeten eenvoudig met dienstverleners kunnen communiceren.
# Ondersteuning van behoeften van burgers en bedrijven houdt rekening met aanwezige verschillen in de rol, aard en voorkeuren die zij hebben.
# Ondersteuning van behoeften van burgers en bedrijven houdt rekening met aanwezige verschillen in de rol, aard en voorkeuren die zij hebben.
|Voorbeelden=Websites zijn zodanig toegankelijk dat ook mensen met beperkingen er gebruik van kunnen maken.
|Voorbeelden=Websites zijn zodanig toegankelijk dat ook mensen met beperkingen er gebruik van kunnen maken.
|RelatieToelichting=Het borgen van de (diversiteit aan) behoeften van burgers is in elk geval opgenomen in NAP01 [[Verplaats je in de gebruiker]] en NAP03 [[Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat]].<br>
<br>
Meer in het algemeen zien we relaties met de kwaliteitsdoelen Toegankelijkheid, Begrijpelijkheid en Overzichtelijkheid:
Toegankelijkheid in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD14 [[Toegankelijk (Doel)]] met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP03, NAP04 en NAP10. <br>
De toegankelijkheidseisen aan de websites van de overheid [Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1)] borgt dat burgers die beperkingen hebben bij het zien of horen toch de mogelijkheid hebben om diensten digitaal af te nemen. <br>
Dit borgt tevens een deel van de inclusiviteit. Zie verder de [https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/12/07/kamerbrief-over-voortgang-digitale-inclusie-2020 Kamerbrief over voortgang digitale inclusie 2020 - Kamerstuk - Rijksoverheid.nl].
Begrijpelijkheid is in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD15 [[Begrijpelijk (Doel)]] met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP02, NAP09, NAP10, NAP16 en NAP17.
En Overzichtelijk is in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD16 [[Overzichtelijk (Doel)]] met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP02, NAP04 en NAP10.<br>
<br>
Daarnaast zouden burgers die dat wensen, door de overheid kunnen worden geholpen bij de behandeling van hun (digitale) dienst, al dan niet via tussenpersonen zoals de Belastingdienst dat al jaren met goed resultaat doet. <br>
<br>
Bij de NORA zit hierin tevens het recht om je door een ander te laten vertegenwoordigen (als je niet mee kunt doen of mee wilt doen). Het vastleggen van vertegenwoordigingsrelaties (machtigingen van familieleden, maatschappelijke organisaties zoals ouderenbonden, fiscaal dienstverleners etc.) vormt een cruciale rol in het waarborgen en vergroten van de toegankelijkheid van de overheidsdienstverlening. Detaillering wordt bij een NAP / implicatie opgenomen.<br>
Bij de Generieke Functie [[Machtigen en vertegenwoordigen]] is dat al uitgewerkt.<br>
<br>
Voorstel: Op basis van bovenstaande de NORA aanscherpen. En ook andersom.
|Status actualiteit=Actueel
|Status actualiteit=Actueel
|Heeft bron=GA Basisprincipes
|Heeft bron=GA Basisprincipes
|Is gerelateerd aan=Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat, Verplaats je in de gebruiker, GDI-Architectuur (GA)
|Is gerelateerd aan=GDI-Architectuur (GA), Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat, Verifieer altijd, Verplaats je in de gebruiker
}}
{{Relaties met toelichting
|Is gerelateerd aan={{RelatieToelichting
|Eindpunt=Verplaats je in de gebruiker
|Toelichting=GDI ondertsteunt alle gebruikers, ook die met functiebeperking, zodat ze de volwaardige diensten kunnen afnemen. Het streven is digitale inclusiviteit voor iedereen (digitoegankelijk).
 
EU burgers en bedrijven kunnen worden ondersteund door diensten ook in een officiële EU taal aan te bieden (bv. Engels).
}}{{RelatieToelichting
|Eindpunt=Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat
|Toelichting=Zowel multi- als omni-channel dienstverlening  wordt ondersteund. Bij multichannel kunnen afnemers kiezen tussen enkele kanalen die niet direct op elkaar zijn afgestemd. Bij omnichannel gebruikt de afnemer heel veel verschillende kanalen die goed op elkaar zijn afgestemd.
}}{{RelatieToelichting
|Eindpunt=Verifieer altijd
|Toelichting=Biedt ondersteuning voor verschillende authenticatie-niveaus, die aan de doelgroepen gekoppeld kunnen worden.
}}
}}
}}

Huidige versie van 30 dec 2022 om 11:21

 
Een richtinggevende uitspraak over een generiek eigenschap die systemen moeten hebben - maar alleen van toepassing binnen een aspectgebied van informatievoorziening. Kan nevengeschikt of ondergeschikt zijn aan bestaande NORA Bindende Architectuurafspraken, meestal een Kwaliteitsdoel of Architectuurprincipe. Kan uitgroeien tot een Architectuurprincipe, als het relevant geacht wordt voor de gehele doelgroep van NORA.

Eigenschappen

IDGA-BP-2
StellingWe houden rekening met diversiteit bij burgers en bedrijven.
RationaleZowel “burgers als bedrijven” kunnen in meerdere opzichten sterk van elkaar verschillen. Dit kan voortkomen uit de verschillende rollen die een gebruiker vervult (burger, ondernemer, professional, andere overheden) in de context waarbinnen hij met de overheid te maken heeft. Maar verschillende personen in dezelfde rol en context zijn ook niet identiek (digitale vaardigheid, persoonlijke aard, persoonlijke omstandigheden).

Bovendien heeft de Nederlandse overheid niet alleen van doen met Nederlandse burgers en bedrijven maar ook met EU-burgers en –bedrijven en daarbuiten (wereldwijd).
Zie ook Toelichting op de relatie tussen principes van de GDI-Architectuur en van de NORA

Een verdere rationale voor dit architectuurprincipe en de implicaties die hieruit voortkomen is te vinden in:

Implicaties
  1. Zowel digitaal vaardige als ook digitaal niet-vaardige burgers en bedrijven moeten eenvoudig met dienstverleners kunnen communiceren.
  2. Ondersteuning van behoeften van burgers en bedrijven houdt rekening met aanwezige verschillen in de rol, aard en voorkeuren die zij hebben.
VoorbeeldenWebsites zijn zodanig toegankelijk dat ook mensen met beperkingen er gebruik van kunnen maken.
Status actualiteitActueel

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijvenHeeft bron
Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijvenIs gerelateerd aan

Afgeleide relaties

VertrekpuntRelatieEindpunt

Toelichting relaties:

RelatiesoortEindpuntToelichting
Is gerelateerd aan Verplaats je in de gebruiker GDI ondertsteunt alle gebruikers, ook die met functiebeperking, zodat ze de volwaardige diensten kunnen afnemen. Het streven is digitale inclusiviteit voor iedereen (digitoegankelijk). EU burgers en bedrijven kunnen worden ondersteund door diensten ook in een officiële EU taal aan te bieden (bv. Engels).
Is gerelateerd aan Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat Zowel multi- als omni-channel dienstverlening wordt ondersteund. Bij multichannel kunnen afnemers kiezen tussen enkele kanalen die niet direct op elkaar zijn afgestemd. Bij omnichannel gebruikt de afnemer heel veel verschillende kanalen die goed op elkaar zijn afgestemd.
Is gerelateerd aan Verifieer altijd Biedt ondersteuning voor verschillende authenticatie-niveaus, die aan de doelgroepen gekoppeld kunnen worden.

licht relaties toe