Transparant (Doel)

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 22 sep 2021 om 16:16 (M.M.Vos heeft de pagina Transparant/Concept hernoemd naar Transparant (Doel) zonder een doorverwijzing achter te laten: consistentie benaming doelen)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Beschrijving

Burgers en bedrijven kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt. De overheid houdt hen op de hoogte van het verloop van procedures waarbij ze betrokken zijn. De overheid zorgt ervoor dat haar werkwijze transparant is, de democratie versterkt en verantwoording aan burgers mogelijk maakt. Burgers en bedrijven kunnen de prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de daarvoor benodigde informatie actief beschikbaar waarbij het noodzakelijk is dat de overheid meer open wordt. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van de burger.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.