Basisconcept van Dienstverlening: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Contactpersoon gewijzigd)
Regel 22: Regel 22:
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
| style="border:none; padding:5px 0 7px 0; margin-right:0px; vertical-align:top; height:400px" |
; Introductie Basisconcept van Dienstverlening
; Introductie Basisconcept van Dienstverlening
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept, inclusief:]]
* [[Met het Basisconcept een stabiele basis leggen voor overheidsdienstverlening|Introductietekst Basisconcept]]
** [[Probleemstelling Basisconcept van Dienstverlening|Probleemstelling]]
** [[Probleemstelling Basisconcept van Dienstverlening|Probleemstelling]]
** [[Drie uitgangspunten van het Basisconcept van Dienstverlening|De drie uitgangspunten]]
** [[Drie uitgangspunten van het Basisconcept van Dienstverlening|De drie uitgangspunten]]

Versie van 7 sep 2023 16:25

Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Wat is Het Basisconcept van Dienstverlening?[bewerken]

Nederlandse overheidsorganisaties verlenen talloze diensten aan burgers en bedrijven, binnen ons land en over de grens heen. Het gros van die dienstverlening is goed, maar nog te vaak gaat het mis of is een dienst hoognodig aan herziening toe. In het verleden zijn alle overheidsdiensten los van elkaar ontworpen, op basis van de behoeften en inzichten van dat moment. De laatste decennia ligt die taak bij overheidsarchitecten. Maar er was geen visie op de bredere dienstverlening, over losse diensten heen. En dat terwijl de jaren pijnlijk duidelijk is geworden dat burgers vaak juist in het samenspel van meerdere diensten in de knel komen.

Hoe zou overheidsdienstverlening in elkaar moeten zitten en aan welke eisen moet het voldoen? Dat hebben we ons als community van overheidsarchitecten afgevraagd en het resultaat is het Basisconcept van Dienstverlening. Het is bedoeld als stabiele fundering onder de individuele diensten die zorgt dat diensten voldoen aan de uitgangspunten, degelijk ontworpen zijn en goed op elkaar aansluiten. In feite is het een simpele en toepasbare managementarchitectuur, waarmee overheidsorganisaties kunnen sturen op hun eigen bijdrage in een keten.

Waarom is het Basisconcept van Dienstverlening van belang?[bewerken]

We merken steeds weer de “kloof” tussen de burgers en de politiek. Het vertrouwen in onze volksvertegenwoordigers is beschadigd en onderwerp van discussie in het Kabinet en de Tweede Kamer. En ook het vertrouwen in (beleids-)ambtenaren van de overheid is op grote schaal geschaad. Dit vraagt om meer dan een evaluatie van losse diensten, maar een visie op hoe goede dienstverlening er uit ziet en acties om die visie werkelijkheid te maken.

Direct aan de slag
Introductie Basisconcept van Dienstverlening
Verdieping Basisconcept
Historie & verbanden
Puzzelstuk.png
Samen leren & zoeken

Voorbeelden, netwerken, bijeenkomsten et cetera. Interne links, externe links en/of contactpersonen met maillink

→ Presentatie "Borg de positie van de burger in diensten met het Basisconcept van Dienstverlening" op de DADD 2023 (12.15 - 13.00 uur)
Gereedschap.png
Meer informatie & Contact

Nuttige links en netwerken:

Pleio-groep

Dit thema wordt beheerd door experts uit overheid en marktpartijen:

Expertgroep Dienstverlening

Contactpersoon: Pieter Hoekstra, pieter.hoekstra@suparel.com

Contact.png