Kernwaarden van Dienstverlening

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 21 okt 2021 om 17:15 (Kernwaarden van Dienstverlening consistent met hoofdletter D)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Onderdeel van Vernieuwing NORA-uitspraken 2020. Nog in concept.

In de Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes van oktober 2021 zijn Kernwaarden van Dienstverlening gedefinieerd als: Fundamentele overtuigingen, gebaseerd op maatschappelijke waarden, waar overheidsdienstverlening aan moet voldoen. NORA Kernwaarden van Dienstverlening vormen een verbindende functie tussen beleid en het in samenhang ontwerpen en leveren van overheidsdiensten. Kernwaarden helpen om uit te leggen vanuit welke maatschappelijke waarden de overheid haar diensten aanbiedt aan burgers en bedrijven. Het contact tussen samenwerkende overheidsorganisaties en de samenleving staat hierbij centraal..

Kernwaarden vormen een verbindende functie tussen beleid en het in samenhang en ontwerpen en leveren van overheidsdiensten. Kernwaarden helpen om uit te leggen vanuit welke maatschappelijke waarden de overheid haar diensten aanbiedt aan burgers en bedrijven. Het contact tussen samenwerkende overheidsorganisaties en de samenleving staat hierbij centraal.

Beoogde voordelen bij het gebruik van deze NORA Kernwaarden:

  • Kernwaarden sluiten direct aan op maatschappelijke waarden en zijn niet politiek vluchtig.
  • De terminologie en belevingswereld staat dicht bij die van beleid en uitvoering dan die van Architectuurprincipes. Kernwaarden helpen hiermee om het nut en de noodzaak van de NORA uit te kunnen leggen aan niet-architecten zoals beleidsmakers.
  • Semantische discussies worden beperkt omdat zowel beleid als uitvoering deze terminologie herkennen en erkennen.
  • De onderhoudbaarheid van Architectuurprincipes wordt eenvoudiger doordat deze zich meer kunnen toespitsen naar de primaire doelgroep, namelijk digitale architecten binnen de overheid.
  • Kernwaarden hebben een hoger abstractieniveau en hiermee geen expliciet sturende rol. Deze rol is weggelegd voor de aan deze kernwaarden gerelateerde en meer concreet verwoorde doelen.

Kernwaarden zijn een nieuw concept binenn NORA en vormen de verbinding tussen beleid – architectuur – uitvoering.

De vijf kernwaarden van Dienstverlening[bewerken]

  1. Vertrouwen
  2. Veilig
  3. Toekomstgericht
  4. Doeltreffend
  5. Doelmatig

→ Bekijk Vervangen of Vervallen uitspraken in NORA.