Proactief (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Beveiligde "Proactief (Doel)": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
(resultaten review verwerkt)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD12
|Beschrijving=Burgers en bedrijven krijgen de dienstverlening waar ze recht op hebben of behoefte aan hebben. De overheidsdienstverlener zorgt er voor dat informatie hierover beschikbaar wordt gesteld.
De overheidsdienstverlener neemt zelf het initiatief om burgers en bedrijven te informeren, wanneer uit beschikbare gegevens blijkt dat dit voor hen van belang is. Dit uiteraard binnen de wettelijke kaders.
|Afbeelding=pictogram proactief.svg
|Afbeelding=pictogram proactief.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
Regel 6: Regel 9:
|oud=Proactief
|oud=Proactief
|oudID=BP01}}
|oudID=BP01}}
|ID=KD12
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Beschrijving=Burgers en bedrijven krijgen de dienstverlening waar ze behoefte aan of recht op hebben. Daarvoor hebben ze informatie nodig: deze dienst bestaat, ik heb er recht op, om hem af te nemen moet ik dit doen. De dienstverlener draagt er zorg voor dat ze die informatie krijgen.
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Dienstverlening Position Paper (VNG), Overheid in contact
 
De dienstverlener neemt zelf het initiatief om (potentiële) afnemers te informeren, wanneer uit beschikbare gegevens blijkt dat dit voor hen van belang is. Dit uiteraard binnen de wettelijke kaders. De overheid brengt diensten onder de aandacht van burgers en bedrijven op het moment dat zij er waarschijnlijk behoefte aan hebben.
 
Denk bijvoorbeeld aan informatie over kinderopvangtoeslag wanneer iemand aangifte doet van de geboorte van een kind, of informatie over het aanleveren van bouwafval bij het aanvragen van een vergunning om te verbouwen.
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Overheid in contact, Dienstverlening Position Paper (VNG)
}}
}}

Versie van 6 mei 2022 11:14

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Concept
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD12
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Burgers en bedrijven krijgen de dienstverlening waar ze recht op hebben of behoefte aan hebben. De overheidsdienstverlener zorgt er voor dat informatie hierover beschikbaar wordt gesteld. De overheidsdienstverlener neemt zelf het initiatief om burgers en bedrijven te informeren, wanneer uit beschikbare gegevens blijkt dat dit voor hen van belang is. Dit uiteraard binnen de wettelijke kaders.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doeltreffend, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP05Bied de dienst proactief aanBied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer.