Verantwoord (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel_(2020)
|Elementtype=Doel_(2020)
|Beschrijving=Als burger kan ik prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de daarvoor benodigde informatie actief beschikbaar. De inzet van digitale technologie door de overheid zelf blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. We willen een innovatieve en verantwoordelijke digitale overheid zijn en daarbij zoeken we constant de juiste balans. Enerzijds moeten burgers, gebruikers en de democratische rechtsstaat centraal blijven staan. Anderzijds willen we de kansen benutten die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. Transparantie en het afleggen van verantwoording zijn essentieel voor goed openbaar bestuur. Dit geldt zeker ook bij de inzet van nieuwe technologie. Afhankelijk van de technologie moet over verschillende zaken en op de juiste manier verantwoording kunnen worden afgelegd. Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van onze transparantie en het verbeteren van onze dienstverlening.
|Beschrijving=De inzet van digitale technologie door de overheid zelf blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Voor een verantwoordelijke digitale overheid wordt er constant naar de juiste balans gezicht. Enerzijds moeten burgers, gebruikers en de democratische rechtsstaat centraal blijven staan. Anderzijds moeten kansen worden benut die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van onze transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
}}
}}

Versie van 7 jun 2021 23:00

Beschrijving

De inzet van digitale technologie door de overheid zelf blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Voor een verantwoordelijke digitale overheid wordt er constant naar de juiste balans gezicht. Enerzijds moeten burgers, gebruikers en de democratische rechtsstaat centraal blijven staan. Anderzijds moeten kansen worden benut die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van onze transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP11Pas doelbinding toeGeef burgers en bedrijven de zekerheid dat informatie over hen alleen wordt gebruikt voor de doelen waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
NAP14Verifieer altijdVerifieer doorlopend de juiste werking van de componenten en beheersmaatregelen van de dienst.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.