Kernwaarden van Dienstverlening

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 22 okt 2021 om 13:13 (kernwaarden zelf omhoog gehaald)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Deze pagina is een concept. Reacties via nora@ictu.nl of tekstvoorstellen in de wiki zijn welkom.

Wat zijn Kernwaarden van Dienstverlening?[bewerken]

In de Publieke review Kernwaarden van Dienstverlening en bijbehorende Kwaliteitsdoelen en Architectuurprincipes van november 2021 zijn Kernwaarden van Dienstverlening gedefinieerd als: Fundamentele overtuigingen, gebaseerd op maatschappelijke waarden, waar overheidsdienstverlening aan moet voldoen. NORA Kernwaarden van Dienstverlening vormen een verbindende functie tussen beleid en het in samenhang ontwerpen en leveren van overheidsdiensten. Kernwaarden helpen om uit te leggen vanuit welke maatschappelijke waarden de overheid haar diensten aanbiedt aan burgers en bedrijven. Het contact tussen samenwerkende overheidsorganisaties en de samenleving staat hierbij centraal..

Welke 5 Kernwaarden van Dienstverlening zijn er?[bewerken]

  1. Vertrouwen
  2. Veilig
  3. Toekomstgericht
  4. Doeltreffend
  5. Doelmatig

Waar kun je Kernwaarden van Dienstverlening voor gebruiken?[bewerken]

Gedeelde taal tussen beleid, uitvoerders en ontwerpers van diensten[bewerken]

Beleidsmakers bepalen welke Dienstverlening de overheid uitvoert, architecten ontwerpen de digitale diensten en uitvoeringsorganisaties zijn vervolgens verantwoordelijk voor de levering er van. De Kernwaarden van Dienstverlening geven een gedeelde taal om het gesprek tussen die drie groepen te voeren:

  • Hoe zorgen we er voor dat beleid ook in ontwerp en levering van de dienst tot uitdrukking komt?
  • Vanuit welke maatschappelijke waarden bieden we deze diensten aan burgers en bedrijven? Hoe zorgen we dat dat ook zo wordt ervaren?
  • Hoe past het ontwerp van deze ene dienst door deze overheidsorganisatie(s) in een samenhangende overheidsdienstverlening aan burger en bedrijf?

Het is de taak van een goede overheidsarchitect om dat gesprek aan te gaan, of na te gaan dat het is gevoerd.

NORA Doelen en Architectuurprincipes komen voort uit de Kernwaarden van Dienstverlening[bewerken]

De Kernwaarden zijn gestoeld in beleid en geven richting aan ontwerp en uitvoering. Die richting is concreter uitgewerkt in NORA Doelen, die de kwaliteitskenmerken beschrijven waar overheidsdienstverlening aan moet voldoen om de Kernwaarden te realiseren. Ook deze doelen zijn zo geformuleerd dat een architect ze kan gebruiken in het gesprek met zowel beleidsmakers als uitvoerders en in alle domeinen van de publieke sector. De doelen vervullen zo een vergelijkbare functie als de oude NORA Basisprincipes.

Nog een stap concreter zijn de Architectuurprincipes, die in plaats komen van de oude NORA Afgeleide principes.

Moet je de Kernwaarden en onderliggende Doelen gebruiken?[bewerken]

Zolang de publieke review loopt hebben we het nog over concepten, die niet bindend zijn. De NORA Basisprincipes en Afgeleide principes zijn dat wel: iedereen die een overheidsdienst (her-)ontwerpt moet deze toepassen.

Na afloop van de review zal een formeel wijzigingsverzoek worden ingediend bij de NORA Gebruikersraad, waar nodig aangepast op basis van de feedback uit de review. Pas wanneer dit verzoek is goedgekeurd worden de Basisprincipes en Afgeleide principes definitief vervangen en zijn de nieuwe Doelen en Architectuurprincipes verplicht bij het (her-)ontwerp van overheidsdiensten. De Kernwaarden zelf zijn al eerder vastgesteld door de Gebruikersraad en kun je dus nu al gebruiken in gesprekken.

Waarom wil je Kernwaarden gebruiken?[bewerken]

De Werkgroep NORA Architectuur Principes ziet de volgende voordelen bij het gebruik van deze NORA Kernwaarden:

  • Kernwaarden sluiten direct aan op maatschappelijke waarden en zijn niet politiek vluchtig.
  • De terminologie en belevingswereld staat dichter bij die van beleid en uitvoering dan die van Architectuurprincipes. Kernwaarden helpen hiermee om het nut en de noodzaak van architectuur uit te kunnen leggen aan niet-architecten zoals beleidsmakers.
  • Semantische discussies worden beperkt omdat zowel beleid als uitvoering deze terminologie herkennen en erkennen.
  • De onderhoudbaarheid van Architectuurprincipes wordt eenvoudiger doordat deze zich meer kunnen toespitsen naar de primaire doelgroep, namelijk digitale architecten binnen de overheid.
  • Kernwaarden hebben een hoger abstractieniveau en hiermee geen expliciet sturende rol. Deze rol is weggelegd voor de aan deze kernwaarden gerelateerde en meer concreet verwoorde doelen.