Noodzakelijk (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(tekstactualisatie op basis van document)
(deel oude beleidskader Basisprincipe toegevoegd als grondslag)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Doel (2020)
|ID=ND20
|ID=KD20
|Beschrijving=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
|Beschrijving=Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
Regel 7: Regel 7:
|oud=Noodzakelijk
|oud=Noodzakelijk
|oudID=BP07}}
|oudID=BP07}}
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
|Vindt grondslag in=Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017, Actieplan Nederland Open in Verbinding, Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP), Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
}}
}}

Versie van 29 okt 2021 12:19

Beschrijving

Afnemers worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De dienstverlener gebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere dienstverleners en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners indien noodzakelijk. Samenwerkende overheden hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost de afnemer tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doelmatig, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP07Bouw diensten modulair opMaak bij de ontwikkeling van diensten gebruik van een modulaire indeling met een maximale interne samenhang en minimale externe koppelingen.
NAP12Informeer bij de bronMaak bij de dienst gebruik van gegevens die afkomstig zijn uit een bronregistratie.