Ontvankelijk (Doel)

Uit NORA Online
Versie door M.M.Vos (overleg | bijdragen) op 22 sep 2021 om 16:12 (Doel (2020) ipv Doel_(2020))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Beschrijving

Burgers kunnen ideeën en meldingen voor verbeteringen of klachten eenvoudig kwijt. De overheid herstelt fouten, compenseert tekortkomingen en gebruikt klachten om daarvan te leren. In het regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ heeft het kabinet de ambitie uitgesproken om burgers meer regie te geven op hun eigen gegevens. Het identificeren en betrekken van belanghebbenden in overheidsdiensten is een belangrijk onderdeel van ieder innovatietraject. Door technologieën op een democratische wijze te ontwikkelen en implementeren, kunnen waarden, belangen, verwachtingen en zorgen beter in het ontwerp worden meegenomen.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP03Lever een kanaal-onafhankelijk resultaatLever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken.
NAP05Bied de dienst proactief aanBied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.