Sturing en verantwoordelijkheid

Historie NORA

Historie NORA
Deze pagina en alle Basisprincipes en Afgeleide Principes van de NORA zijn per 1 januari 2023 vervallen door nieuwe NORA Verbindende Architectuurafspraken: Kernwaarden van Dienstverlening, Kwaliteitsdoelen, Architectuurprincipes en Implicaties van Architectuurprincipes. Zie voor meer informatie het RFC Bindende architectuurafspraken 2022, goedgekeurd door de NORA Gebruikersraad op 13 september 2022.
Afgeleide principes bij dit cluster:
- AP27: Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst
- AP28: Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
- De dienstverlener voldoet aan de norm: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
- AP29: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
- AP30: De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord
- PDCA-cyclus in besturing kwaliteit: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
- AP31: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
- Sturing kwaliteit op het hoogste niveau: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
- AP32: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
- AP33: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
- Baseline kwaliteit diensten: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
- Verantwoording besturing kwaliteit: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
- AP34: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
Vervallen of vervangen principes bij dit cluster:
- AP27: Eén organisatie is verantwoordelijk en aanspreekbaar voor de dienst
- AP28: Dienstverlener en afnemer hebben afspraken vastgelegd over de levering van de dienst
- De dienstverlener voldoet aan de norm: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
- AP29: De dienstverlener draagt zelf de consequenties wanneer de dienst afwijkt van afspraken en standaarden.
- AP30: De wijze waarop een dienst geleverd is, kan worden verantwoord
- PDCA-cyclus in besturing kwaliteit: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
- AP31: De kwaliteit van de dienst wordt bestuurd op basis van cyclische terugkoppeling.
- AP32: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
- Sturing kwaliteit op het hoogste niveau: Sturing op de kwaliteit van de dienst is verankerd op het hoogste niveau van de organisatie
- Baseline kwaliteit diensten: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
- AP33: De dienst voldoet aan de baseline kwaliteit.
- Verantwoording besturing kwaliteit: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
- AP34: De dienstverlener legt verantwoording af over de mate van control, in overleg met de afnemer.
Gewijzigd:
22 november 2022 00:41:24
Verplichting:
Beheerregime:
Fase: