Stuur cyclisch op kwaliteit: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(consistente relaties naar doelen)
(tekstactualisatie, sjabloon review inclusief oude AP's, ID, volgorde doelen)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Stuur cyclisch op kwaliteit
|Paginanaam=Stuur cyclisch op kwaliteit
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Elementtype=Architectuurprincipe
|ID=AP31
|ID=NAP17
|Stelling=PDCA-cyclus in besturing kwaliteit.
|Stelling=Maak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.
|Rationale=Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit van de dienst en de sturing daarop.De directie legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria (Quality of Service). Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Voor afnemers is het van belang om snel inzicht te kunnen krijgen in het pakket van maatregelen voor de borging van de kwaliteit. Dit is met name in het kader van samenwerking tussen organisaties van belang. Op basis van inzicht in deze maatregelen ontstaat vertrouwen en het vermogen om snel samenwerking te realiseren. De dienstverlener werkt daarom op methodische wijze aan de kwaliteit van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst.
|Rationale=Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit van de dienst en de sturing daarop. De dienstverlener legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria (Quality of Service). Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Voor afnemers is het van belang om snel inzicht te kunnen krijgen in een pakket van maatregelen voor de borging van de kwaliteit. Dit is ook in het kader van samenwerking tussen organisaties van belang. Op basis van inzicht in deze maatregelen ontstaat vertrouwen en het vermogen om snel samenwerking te realiseren. De dienstverlener werkt daarom op methodische wijze aan de kwaliteit van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Realiseert=Standaard (Doel), Ontvankelijk (Doel), Betrouwbaar (Doel)
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=Een verantwoordelijke organisatie, Afspraken vastgelegd, De dienstverlener voldoet aan de norm, Verantwoording dienstlevering mogelijk, PDCA-cyclus in besturing kwaliteit, Sturing kwaliteit op het hoogste niveau, Baseline kwaliteit diensten, Verantwoording besturing kwaliteit}}
|Realiseert=Betrouwbaar (Doel), Wendbaar (Doel), Uniform (Doel)
}}
}}

Versie van 27 okt 2021 14:37

Stelling

Maak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.

Rationale

Afnemers vragen overheidsorganisaties om transparantie ten aanzien van de geleverde kwaliteit van de dienst en de sturing daarop. De dienstverlener legt over deze sturing verantwoording af en geeft aan of zij 'in control' is. Voor alle diensten gelden leveringsvoorwaarden en kwaliteitscriteria (Quality of Service). Afspraken hierover zorgen ervoor dat dienstverlener en afnemer weten waar zij aan toe zijn en elkaar kunnen vertrouwen. Voor afnemers is het van belang om snel inzicht te kunnen krijgen in een pakket van maatregelen voor de borging van de kwaliteit. Dit is ook in het kader van samenwerking tussen organisaties van belang. Op basis van inzicht in deze maatregelen ontstaat vertrouwen en het vermogen om snel samenwerking te realiseren. De dienstverlener werkt daarom op methodische wijze aan de kwaliteit van de dienst. Dit veronderstelt een cyclische terugkoppeling of Plan-Do-Check-Act-cyclus (Deming-cirkel) op de kwaliteit van de dienst.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP071Bepaal taken en verantwoordelijkheden van de gegevensverwerking2
IMP082Maak technische schuld inzichtelijk4
5
IMP072Richt data governance in2
IMP073Stel van ieder gegeven de kwaliteit vast3
IMP086Zorg dat software up-to-date is4
5

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 1.

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Laag 5: Netwerklaag