Toelichting op de relatie tussen principes van de GDI-Architectuur en van de NORA

Uit NORA Online
Versie door Ericbrouwer (overleg | bijdragen) op 22 sep 2022 om 20:01 (1e opzet nav afstemming GA en NORA principes - email dd 16sep22)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

De relaties tussen de NORA principes en de principes van de GDI-Architectuur is in de periode 23 maart - 16 september 2022 onderzocht, beschreven en gepubliceerd door een werkgroep vanuit de NORA Gebruikersraad. Zie ook de bespreking daarvan NORA Gebruikersraad/2022-09-13.
Deze relaties zijn hiervolgend per principe van de GDI-Architectuur toegelicht.

GA-BP-1 Denken vanuit behoeften van burgers en bedrijven
In dit principe werd uitgegaan van alle NORA Basisprincipes. Die Basisprincipes zijn in 2022 omgezet naar Kwaliteitsdoelen van de overheidsdienstverlening en gerelateerd aan NORA Architectuurprincipes (NAP's). De GA kan nu dus uitgaan van deze NAP's.
Immers, niet alle doelen voor de dienstverlening zullen relevant zijn voor de infrastructuur (de GDI) waarmee delen van die dienstverlening worden voortgebracht. Zo zijn her-gebruik en standaardisatie -wat bij de GDI van primair belang is- sterk gericht op KD20 Kostenefficiënt (Doel) en KD18 Uniform (Doel). Daardoor zijn wellicht ook niet alle NAP’s even relevant voor (de doorontwikkeling van) de GDI-architectuur.
In een paar gezamenlijke sessies tussen vertegenwoordigers van GA en NORA is besproken welke Doelen en NAP's met name relevant zijn voor de GDI. Die zijn beschreven in de GA Basisprincipes GA-BP-2 t/m GA-BP-6.
Het streven naar volledigheid hebben we daarbij gezien als een valkuil. Door de 80-20 regel toe te passen hebben we snel focus gekregen en kunnen we eventueel elk jaar dit aspect evalueren en bijstellen op basis van de toepassing van de GF’s die bij de GDI-architectuur zijn onderkend.

GA-BP-2 Rekening houden met diversiteit bij burgers en bedrijven
Het borgen van de (diversiteit aan) behoeften van burgers is in elk geval opgenomen in NAP01 Verplaats je in de gebruiker en NAP03 Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat.
Meer in het algemeen zien we relaties met de kwaliteitsdoelen Toegankelijkheid, Begrijpelijkheid en Overzichtelijkheid:

Toegankelijkheid in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD14 Toegankelijk (Doel) met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP03, NAP04 en NAP10.
De toegankelijkheidseisen aan de websites van de overheid [Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1)] borgt dat burgers die beperkingen hebben bij het zien of horen toch de mogelijkheid hebben om diensten digitaal af te nemen.
Dit borgt tevens een deel van de inclusiviteit. Zie verder de Kamerbrief over voortgang digitale inclusie 2020 - Kamerstuk - Rijksoverheid.nl.

Begrijpelijkheid is in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD15 Begrijpelijk (Doel) met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP02, NAP09, NAP10, NAP16 en NAP17.

En Overzichtelijk is in de NORA geregeld via het Kwaliteitsdoel KD16 Overzichtelijk (Doel) met de gerelateerde Architectuurprincipes NAP01, NAP02, NAP04 en NAP10.

Daarnaast zouden burgers die dat wensen, door de overheid kunnen worden geholpen bij de behandeling van hun (digitale) dienst, al dan niet via tussenpersonen zoals de Belastingdienst dat al jaren met goed resultaat doet.

Bij de NORA zit hierin tevens het recht om je door een ander te laten vertegenwoordigen (als je niet mee kunt doen of mee wilt doen). Het vastleggen van vertegenwoordigingsrelaties (machtigingen van familieleden, maatschappelijke organisaties zoals ouderenbonden, fiscaal dienstverleners etc.) vormt een cruciale rol in het waarborgen en vergroten van de toegankelijkheid van de overheidsdienstverlening. Detaillering wordt bij een NAP / implicatie opgenomen.
Bij de Generieke Functie Machtigen en vertegenwoordigen is dat al uitgewerkt.

Voorstel: Op basis van bovenstaande de NORA aanscherpen. En ook andersom.