Transparant (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met afbeelding)
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(4 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD01
|ID=KD01
|Beschrijving=Burgers en bedrijven kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt. De overheid houdt hen op de hoogte van het verloop van procedures waarbij ze betrokken zijn. De overheid zorgt ervoor dat haar werkwijze transparant is, de democratie versterkt wordt en verantwoording aan burgers mogelijk is. Burgers en bedrijven kunnen de prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de daarvoor benodigde informatie actief beschikbaar en stelt zich open voor gerichte terugkoppeling. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van burgers en bedrijven.
|Beschrijving=Burgers en bedrijven kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt en krijgen inzicht waarom ze voor bepaalde dienstverlening wel of niet in aanmerking komen. De overheid houdt hen op de hoogte van het verloop van procedures waarbij ze betrokken zijn.  
 
De overheid zorgt ervoor dat haar werkwijze transparant is, kan zich hierover verantwoorden en stelt de informatie die hiervoor nodig is actief beschikbaar.
 
Burgers en bedrijven kunnen de prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de informatie die daarvoor nodig is actief beschikbaar. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van burgers en bedrijven in de overheid.
|Afbeelding=pictogram transparant.svg
|Afbeelding=pictogram transparant.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Actueel
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud=Transparant
|oud=Transparant
|oudID=BP06}}
|oudID=BP06}}
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=BurgerServiceCode, NL DIGIbeter, Regeerakkoord 2017-2021 Vertrouwen in de toekomst
|Vindt grondslag in=BurgerServiceCode, NL DIGIbeter, Regeerakkoord 2017-2021 Vertrouwen in de toekomst
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Actueel
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD01
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

Burgers en bedrijven kunnen gemakkelijk te weten komen hoe de overheid werkt en krijgen inzicht waarom ze voor bepaalde dienstverlening wel of niet in aanmerking komen. De overheid houdt hen op de hoogte van het verloop van procedures waarbij ze betrokken zijn.

De overheid zorgt ervoor dat haar werkwijze transparant is, kan zich hierover verantwoorden en stelt de informatie die hiervoor nodig is actief beschikbaar.

Burgers en bedrijven kunnen de prestaties van overheden vergelijken, controleren en beoordelen. De overheid stelt de informatie die daarvoor nodig is actief beschikbaar. Dit is belangrijk voor het vertrouwen van burgers en bedrijven in de overheid.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.