Geef inzicht in de afhandeling van de dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (M.M.Vos heeft pagina Geef inzicht in de dienst hernoemd naar Geef inzicht in de afhandeling van de dienst: besluit werkgroep)
(tekst geactualiseerd)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Informeer over de dienst
|Paginanaam=Informeer over de dienst
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Elementtype=Architectuurprincipe
|ID=AP25
|ID=NAP02
|Stelling=Informeer de afnemer over de  dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
|Stelling=Informeer de afnemer over de  dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?  
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd? Verder geeft het inzagerecht  invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.
Verder geeft het inzagerecht  invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid. De afnemer heeft namelijk recht op inzage in de eigen informatie en het gebruik en de raadpleging ervan.
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Realiseert=Transparant (Doel), Overzichtelijk (Doel)
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud= AP25}}
|Realiseert=Overzichtelijk (Doel), Transparant (Doel)
}}
}}

Versie van 27 okt 2021 11:57

Stelling

Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.

Rationale

Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd? Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP009Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten1
2
IMP008Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar1
2
IMP050Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst)3
IMP018Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst2

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 4.

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.