Geef inzicht in de afhandeling van de dienst: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Paginanaam=Informeer over de dienst |Elementtype=Architectuurprincipe |Stelling=Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk...')
 
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(11 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
|Paginanaam=Informeer over de dienst
|Paginanaam=Informeer over de dienst
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Elementtype=Architectuurprincipe
|Stelling=Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
|ID=NAP02
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolg- activiteiten. De dienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?  
|Stelling=Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid. De afnemer heeft namelijk recht op inzage in de eigen informatie en het gebruik en de raadpleging ervan.
|Rationale=Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang en (deel)beslissingen van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolgactiviteiten.  
|Status actualiteit=Concept
 
|Realiseert=Transparant/concept, Overzichtelijk
De overheidsdienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?  
 
Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.  
 
Door deze informatie duurzaam toegankelijk te houden wordt de traceerbaarheid van beslissingen gegarandeerd.
|Status actualiteit=Actueel
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|oud= Transparante dienstverlening, Afnemer heeft inzage}}
|Afbeelding=NAP02 pictogram.png
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Realiseert=Begrijpelijk (Doel), Overzichtelijk (Doel), Privacy (Doel), Transparant (Doel), Verantwoord (Doel)
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Stelling

Informeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.

Rationale

Afnemers willen graag inzicht hebben in de voortgang en (deel)beslissingen van de dienstverlening. Dit is onder andere van belang wanneer de afnemer het resultaat nodig heeft voor vervolgactiviteiten.

De overheidsdienstverlener neemt onzekerheid weg door deze transparantie te bieden: is mijn verzoek überhaupt aangekomen, krijg ik de uitslag op tijd?

Verder geeft het inzagerecht invulling aan het streven naar een betrouwbare en transparante overheid.

Door deze informatie duurzaam toegankelijk te houden wordt de traceerbaarheid van beslissingen gegarandeerd.

Realiseert doel(-en)

Alle implicaties bij dit architectuurprincipe

IDImplicatieLaag
IMP009Geef de afnemer inzage in rechten en voorwaarden en plichten1
2
IMP008Maak besluiten traceerbaar en controleerbaar1
2
IMP050Maak gegevens herleidbaar tot de bron (herkomst)3
IMP018Maak één organisatie verantwoordelijk voor de dienst2

Implicaties gerangschikt per laag van het Vijflaagsmodel

Laag 1: Grondslagenlaag

Laag 2: Organisatorische laag

Laag 3: Informatielaag

Laag 4: Applicatielaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 4.

Laag 5: Netwerklaag

Dit architectuurprincipe heeft (nog) geen implicaties in Laag 5.