Ontvankelijk (Doel)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
- Onderdeel van
- Bindende Architectuurafspraken
- Contact
- NORA Gebruikersraad
- nora@ictu.nl
- Status
- Concept
- In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
- ID
- KD03
- Versie
- versie onbekend
- Gemotiveerd door Kernwaarde
Beschrijving
Burgers kunnen ideeën en meldingen voor verbeteringen of klachten eenvoudig kwijt. De overheid herstelt fouten, compenseert tekortkomingen en gebruikt klachten om daarvan te leren. De overheid heeft de ambitie uitgesproken om burgers meer regie te geven op hun eigen gegevens. Het identificeren en betrekken van belanghebbenden bij overheidsdiensten is een belangrijk onderdeel van ieder verander- en innovatietraject.
Oorsprong & bronnen
De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.
Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):
Onderliggende NORA Architectuurprincipes
ID | Architectuurprincipe | Stelling |
---|---|---|
NAP01 | Verplaats je in de gebruiker | Ontwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer. |
NAP03 | Lever een kanaal-onafhankelijk resultaat | Lever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken. |
NAP05 | Bied de dienst proactief aan | Bied de dienst aan wanneer dit in het belang is of zou kunnen zijn voor de afnemer. |
NAP17 | Stuur cyclisch op kwaliteit | Maak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk. |