Stelsel van het heden (samenvatting): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(aangemaakt)
 
kGeen bewerkingssamenvatting
Regel 1: Regel 1:
{{Sandbox}}
{{Sandbox}}
<noinclude>{{Stelselarchitectuur|auteurs=Andre van Brussel (ICTU), Ronald Slomp (BZK), Arnoud Quanjer (VNG)|status=DEFINITIEF|feedback=Andre.vanBrussel@ictu.nl}}[[Categorie:Stelselarchitectuur van het heden]]</noinclude>
==Samenvatting==
Deze ‘Stelselarchitectuur van het heden’ beschrijft de huidige architectuur van het Stelsel van Basisregistraties met als peildatum eind 2020. Het doel is dat belanghebbenden een correct, realistisch en gedeeld beeld hebben van hoe het stelsel op hoofdlijnen functioneert. Deze architectuur is geen doelarchitectuur.
==De visie op het stelsel==
De aanleiding voor het Stelsel van Basisregistraties was de constatering dat bij nagenoeg alle vraagstukken voor de overheid het kunnen beschikken over ade¬quate gegevens cruciaal is. Dat lukt alleen als er voor de meest essentiële gegevens een overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke gegevens is. Dat is een onmisbare voorwaarde voor een overheid die: niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, zich niet voor de gek laat houden, weet waar ze het over heeft en haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig.<ref>Kamerstuk 26 387 nummer 18, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26387-18.html</ref>
Het Stelsel van Basisregistraties is die onmisbare gegevensinfrastructuur. Het stelsel is het geheel van afspraken, standaarden en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.<ref>Visie op het Stelsel van Basisregistraties, versie 1.1, maart 2010, bijlage bij kamerbrief 296 362, nummer 176, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-67295</ref>
Aan de inrichting van dit stelsel liggen de volgende principes ten grondslag:<ref>De eerste zes principes zijn gebaseerd op de essentiële keuzes zoals beschreven in kamerbrief 26 387, nummer 11, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33527/kst-26387-11.html
Het zevende principe is afkomstig uit het i-NUP Programmaplan 2012 – 2014, https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/document/programmaplan+2012-2014</ref>
# Het stelsel bestaat uit een beperkt aantal registraties voor die gegevens die door de hele overheid heen de meest voorkomende zijn.
# Basisregistraties zijn beperkt tot een compacte en daarmee ook beheersbare basisgegevensset.
# Per basisregistratie is bij wet vastgesteld wat het doel, het werkingsgebied van de registratie en de daaraan gestelde kwaliteitseisen zijn, alsook hoe de autorisatie van het gebruik, de kwaliteitsborging en de financiering zijn geregeld.
# Uitgangspunt voor de realisatie van een basisregistratie is gebruikmaking van bestaande organisatorische en informatie-infrastructuren.
# Uitgangspunt is laagdrempelige beschikbaarstelling van de gegevens, voor zover specifieke wetgeving zich daar niet tegen verzet.
# Basisregistraties dienen de naleving van de privacywetgeving door de overheid actief te ondersteunen, moeten voor de burger transparant maken hoe de overheid met zijn persoonsgegevens omgaat en moeten hem in staat stellen hierop invloed uit te oefenen.
# Het stelsel gedraagt zich naar afnemers als één geheel
Het Stelsel van Basisregistraties bestaat momenteel uit:
# Tien '''Basisregistraties''' de elementaire bouwstenen van het stelsel.
# Een zestal '''Stelseldiensten''' : ter ondersteuning van het gebruik van het stelsel.
# '''Stelselregie''': voor de coördinatie van de ontwikkeling van het stelsel.
De minister van BZK is verantwoordelijk voor de coördinatie van en regie op het stelsel van basisregistraties. BZK geeft sinds 2020 hernieuwde invulling aan haar stelselregierol met het initiëren en het uitvoeren van het programma Verbeteren Stelsel van Basisregistraties. Hiertoe wordt gebruikt gemaakt van een strategisch overleg, stelseloverleg, en gebruikersoverleg. Ook is de minister van BZK verantwoordelijk voor het functioneren en doorontwikkelen van de benodigde stelseldiensten. De aansturing van de stelseldiensten die in beheer zijn bij Logius  vindt plaats via de Programmeringsraad Logius.
De tien basisregistraties inclusief de verbindingen zijn hieronder weergegeven.
[[Image:basisregistraties_en_verbindingen.png|600px|De huidige situatie van de basisregistraties en verbindingen, peildatum 31 december 2020n|alt=De huidige situatie van de basisregistraties en verbindingen, peildatum 31 december 2020.]]
Bij een basisregistratie zijn verschillende partijen in verschillende rollen betrokken:
* De opdrachtgever is het voor de basisregistratie verantwoordelijke ministerie dat opdrachtgever is voor de ‘verstrekker’ (de beheerder van de landelijke voorziening).
* De toezichthouder is er verantwoordelijk voor dat wordt toegezien of de basisregistratie conform eisen, afspraken en wetgeving opereert. Het toezicht is verschillend ingevuld. Meerdere basisregistraties hanteren een vorm van verticale verantwoording en gebruik van onder meer ENSIA. Daarnaast hanteren meerdere basisregistraties periodieke audits door onafhankelijke partijen in opdracht van de opdrachtgever en/of verstrekker en/of bronhouders.
* Een bronhouder is verantwoordelijk voor het inwinnen en bijhouden van authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
* De verstrekker (ook wel de beheerder of houder landelijke voorziening) is de partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert, exploiteert en doorontwikkelt. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en voor het faciliteren van het gebruik.
* Een afnemer is eenieder die gegevens afneemt van een basisregistratie voor gebruik in de eigen processen. Afnemers zijn zowel bestuursorganen met een publiekrechtelijke taak als private partijen die de gegevens gebruiken voor niet-publiekrechtelijke activiteiten.
Onderstaande tabel geeft aan hoe de basisregistraties volgens bovenstaande rollen zijn georganiseerd:
{{Voetnoten}}
: → [[Begrippenkader gegevensmanagement]]
: → [[Principes van gegevensmanagement]]
: → [[Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement]]

Versie van 16 jul 2021 10:37

NB: Deze pagina is geen onderdeel van de reguliere NORA, maar een testruimte. Het is dus niet zeker of de inhoud zoals u die ziet juist, actueel en betrouwbaar is.


Onderdeel van
Thema's
Contact
basisregistraties@minbzk.nl
Status
Actueel
Versie
Auteurs
Andre van Brussel (ICTU), Ronald Slomp (BZK), Arnoud Quanjer (VNG)

Samenvatting[bewerken]

Deze ‘Stelselarchitectuur van het heden’ beschrijft de huidige architectuur van het Stelsel van Basisregistraties met als peildatum eind 2020. Het doel is dat belanghebbenden een correct, realistisch en gedeeld beeld hebben van hoe het stelsel op hoofdlijnen functioneert. Deze architectuur is geen doelarchitectuur.

De visie op het stelsel[bewerken]

De aanleiding voor het Stelsel van Basisregistraties was de constatering dat bij nagenoeg alle vraagstukken voor de overheid het kunnen beschikken over ade¬quate gegevens cruciaal is. Dat lukt alleen als er voor de meest essentiële gegevens een overheidsbrede, organisatie-onafhankelijke gegevensinfrastructuur met authentieke gegevens is. Dat is een onmisbare voorwaarde voor een overheid die: niet naar de bekende weg vraagt, klantgericht is, zich niet voor de gek laat houden, weet waar ze het over heeft en haar zaken op orde heeft en niet meer uitgeeft dan nodig.[1]

Het Stelsel van Basisregistraties is die onmisbare gegevensinfrastructuur. Het stelsel is het geheel van afspraken, standaarden en voorzieningen gericht op het doelmatige en efficiënte beheer van een beperkt aantal gegevens, die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de overheid, vastgelegd in gegevensverzamelingen met een wettelijke basis (de basisregistraties), inclusief hun onderlinge samenhang en de gemeenschappelijke voorzieningen die nodig zijn voor verzameling, verspreiding en gebruik.[2]

Aan de inrichting van dit stelsel liggen de volgende principes ten grondslag:[3]

  1. Het stelsel bestaat uit een beperkt aantal registraties voor die gegevens die door de hele overheid heen de meest voorkomende zijn.
  2. Basisregistraties zijn beperkt tot een compacte en daarmee ook beheersbare basisgegevensset.
  3. Per basisregistratie is bij wet vastgesteld wat het doel, het werkingsgebied van de registratie en de daaraan gestelde kwaliteitseisen zijn, alsook hoe de autorisatie van het gebruik, de kwaliteitsborging en de financiering zijn geregeld.
  4. Uitgangspunt voor de realisatie van een basisregistratie is gebruikmaking van bestaande organisatorische en informatie-infrastructuren.
  5. Uitgangspunt is laagdrempelige beschikbaarstelling van de gegevens, voor zover specifieke wetgeving zich daar niet tegen verzet.
  6. Basisregistraties dienen de naleving van de privacywetgeving door de overheid actief te ondersteunen, moeten voor de burger transparant maken hoe de overheid met zijn persoonsgegevens omgaat en moeten hem in staat stellen hierop invloed uit te oefenen.
  7. Het stelsel gedraagt zich naar afnemers als één geheel

Het Stelsel van Basisregistraties bestaat momenteel uit:

  1. Tien Basisregistraties de elementaire bouwstenen van het stelsel.
  2. Een zestal Stelseldiensten : ter ondersteuning van het gebruik van het stelsel.
  3. Stelselregie: voor de coördinatie van de ontwikkeling van het stelsel.

De minister van BZK is verantwoordelijk voor de coördinatie van en regie op het stelsel van basisregistraties. BZK geeft sinds 2020 hernieuwde invulling aan haar stelselregierol met het initiëren en het uitvoeren van het programma Verbeteren Stelsel van Basisregistraties. Hiertoe wordt gebruikt gemaakt van een strategisch overleg, stelseloverleg, en gebruikersoverleg. Ook is de minister van BZK verantwoordelijk voor het functioneren en doorontwikkelen van de benodigde stelseldiensten. De aansturing van de stelseldiensten die in beheer zijn bij Logius vindt plaats via de Programmeringsraad Logius.

De tien basisregistraties inclusief de verbindingen zijn hieronder weergegeven.

De huidige situatie van de basisregistraties en verbindingen, peildatum 31 december 2020n

Bij een basisregistratie zijn verschillende partijen in verschillende rollen betrokken:

  • De opdrachtgever is het voor de basisregistratie verantwoordelijke ministerie dat opdrachtgever is voor de ‘verstrekker’ (de beheerder van de landelijke voorziening).
  • De toezichthouder is er verantwoordelijk voor dat wordt toegezien of de basisregistratie conform eisen, afspraken en wetgeving opereert. Het toezicht is verschillend ingevuld. Meerdere basisregistraties hanteren een vorm van verticale verantwoording en gebruik van onder meer ENSIA. Daarnaast hanteren meerdere basisregistraties periodieke audits door onafhankelijke partijen in opdracht van de opdrachtgever en/of verstrekker en/of bronhouders.
  • Een bronhouder is verantwoordelijk voor het inwinnen en bijhouden van authentieke en niet-authentieke gegevens in een basisregistratie en voor het borgen van de kwaliteit van die gegevens.
  • De verstrekker (ook wel de beheerder of houder landelijke voorziening) is de partij die de landelijke voorziening voor het verstrekken van gegevens beheert, exploiteert en doorontwikkelt. De verstrekker is verantwoordelijk voor het verstrekken van de gegevens en voor het faciliteren van het gebruik.
  • Een afnemer is eenieder die gegevens afneemt van een basisregistratie voor gebruik in de eigen processen. Afnemers zijn zowel bestuursorganen met een publiekrechtelijke taak als private partijen die de gegevens gebruiken voor niet-publiekrechtelijke activiteiten.

Onderstaande tabel geeft aan hoe de basisregistraties volgens bovenstaande rollen zijn georganiseerd:




Voetnoten

  1. Kamerstuk 26 387 nummer 18, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26387-18.html
  2. Visie op het Stelsel van Basisregistraties, versie 1.1, maart 2010, bijlage bij kamerbrief 296 362, nummer 176, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-67295
  3. De eerste zes principes zijn gebaseerd op de essentiële keuzes zoals beschreven in kamerbrief 26 387, nummer 11, https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33527/kst-26387-11.html Het zevende principe is afkomstig uit het i-NUP Programmaplan 2012 – 2014, https://wiki.stelselvanbasisregistraties.nl/xwiki/bin/view/document/programmaplan+2012-2014


Begrippenkader gegevensmanagement
Principes van gegevensmanagement
Wettelijke kaders en regelgeving gegevensmanagement