Verantwoord (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met afbeelding)
(tekstwijziging akkoord Robert)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD04
|Beschrijving=De inzet van digitale technologie door de overheid zelf blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Voor een verantwoordelijke digitale overheid wordt er constant naar de juiste balans gezocht. Enerzijds moeten burgers, bedrijven en de democratische rechtsstaat centraal blijven staan. Anderzijds moeten kansen worden benut die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. De overheid garandeert dat zij op degelijke wijze omgaat met de gegevens van burgers en bedrijven.
Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van de transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.
|Afbeelding=pictogram verantwoord.svg
|Afbeelding=pictogram verantwoord.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|ID=KD04
|Beschrijving=De inzet van digitale technologie door de overheid blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Overheden zoeken constant naar de juiste balans voor een verantwoordelijke digitale overheid. Burgers, bedrijven en de democratische rechtsstaat moeten centraal blijven staan. Maar je wilt ook kansen benutten die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken.
De overheid garandeert dat zij op degelijke wijze omgaat met de gegevens van burgers en bedrijven. Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van de transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Data Agenda Overheid
|Vindt grondslag in=Data Agenda Overheid
}}
}}

Versie van 17 nov 2021 12:52

Beschrijving

De inzet van digitale technologie door de overheid blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Overheden zoeken constant naar de juiste balans voor een verantwoordelijke digitale overheid. Burgers, bedrijven en de democratische rechtsstaat moeten centraal blijven staan. Maar je wilt ook kansen benutten die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken.

De overheid garandeert dat zij op degelijke wijze omgaat met de gegevens van burgers en bedrijven. Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van de transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP11Pas doelbinding toeGeef burgers en bedrijven de zekerheid dat informatie over hen alleen wordt gebruikt voor de doelen waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
NAP14Verifieer altijdVerifieer doorlopend de juiste werking van de componenten en beheersmaatregelen van de dienst.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.