Verantwoord (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(teksactualisatie op basis van document)
k (Tekst vervangen - "|Status actualiteit=Concept" door "|Status actualiteit=Actueel")
 
(6 tussenliggende versies door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel_(2020)
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=ND04
|ID=KD04
|Beschrijving=De inzet van digitale technologie door de overheid zelf blijft onderdeel van het maatschappelijke debat. Voor een verantwoordelijke digitale overheid wordt er constant naar de juiste balans gezocht. Enerzijds moeten burgers, bedrijven en de democratische rechtsstaat centraal blijven staan. Anderzijds moeten kansen worden benut die kunnen bijdragen aan het oplossen van prangende maatschappelijke vraagstukken. De overheid garandeert dat zij op degelijke wijze omgaat met de gegevens van burgers en bedrijven.
|Beschrijving=De overheid legt verantwoording af aan het publiek en de volksvertegenwoordiging.  
Een verantwoorde inzet van data en algoritmen door de overheid draagt bij aan het oplossen van maatschappelijke problemen, het vergroten van de transparantie en het verbeteren van de dienstverlening.
 
|Status actualiteit=Concept
De keuzes die ten grondslag liggen aan de inrichting van de dienstverlening zijn inzichtelijk. De overheidsdienstverlener kan laten zien hoe verschillende belangen tegenover elkaar zijn afgewogen.  
 
De overheidsdienstverlener rapporteert hoe de dienst functioneert, welke middelen daarvoor nodig zijn en welke verbeteringen noodzakelijk zijn.
|Afbeelding=pictogram verantwoord.svg
|Status actualiteit=Actueel
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Data Agenda Overheid
|Vindt grondslag in=Data Agenda Overheid
}}
}}

Huidige versie van 2 jan 2023 om 15:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Actueel
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD04
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

De overheid legt verantwoording af aan het publiek en de volksvertegenwoordiging.

De keuzes die ten grondslag liggen aan de inrichting van de dienstverlening zijn inzichtelijk. De overheidsdienstverlener kan laten zien hoe verschillende belangen tegenover elkaar zijn afgewogen.

De overheidsdienstverlener rapporteert hoe de dienst functioneert, welke middelen daarvoor nodig zijn en welke verbeteringen noodzakelijk zijn.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP11Pas doelbinding toeGeef burgers en bedrijven de zekerheid dat informatie over hen alleen wordt gebruikt voor de doelen waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
NAP14Verifieer altijdVerifieer doorlopend de juiste werking van de componenten en beheersmaatregelen van de dienst.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.