Betrouwbaar (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (M.M.Vos heeft de pagina Betrouwbaar/concept hernoemd naar Betrouwbaar (Doel) zonder een doorverwijzing achter te laten: consistentie naamgeving doelen)
(nieuwe stijl, nieuwe tekst, nieuw ID en sjabloon review)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Doel (2020)
|Elementtype=Doel (2020)
|ID=BP09
|ID=KD02
|Stelling=Afnemers kunnen erop vertrouwen dat de dienstverlener zich aan afspraken houdt.
|Beschrijving=De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. Processen zijn zodanig hierop ingericht dat dit is gegarandeerd en dat monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.
|Beschrijving=De beschikbaarheid en de kwaliteit van diensten voldoen aan vooraf bepaalde normen. Aangeboden informatie dient bijvoorbeeld juist, authentiek, actueel en volledig te zijn. Processen zijn zodanig ingericht dat dit is gegarandeerd en monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.
|Rationale=Willen diensten voor de afnemer bruikbaar zijn, dan moeten ze betrouwbaar zijn. Vooral ketendiensten moeten daarop kunnen vertrouwen, omdat de mate van betrouwbaarheid mede de kwaliteit van hun eigen dienstverlening bepaalt. Als normen bij herhaling worden geschonden, raken afnemers geïrriteerd, gaan ze klagen en haken ze uiteindelijk af.
|Implicaties=Overheidsorganisaties onderzoeken welke kwaliteit voor de afnemers voldoende is. Deze wordt als norm vastgesteld en bekendgemaakt. Vervolgens worden er processen ingericht om de norm te handhaven en wordt er gerapporteerd over de behaalde resultaten. Waar de kwaliteit kan variëren, wordt bij de informatie vermeld wat het actuele kwaliteitsniveau is (bijvoorbeeld wanneer de informatie voor het laatst is gecontroleerd).
|Voorbeelden=Voor het verlenen van een bouwvergunning is wettelijk vastgesteld dat de beslissing binnen zes of twaalf weken moet worden genomen, al naargelang de aard van de vergunning. Als aan bepaalde vereisten is voldaan, wordt de vergunning na die periode van rechtswege verleend.
|Toepassingsgebied=Generiek
|Afbeelding=9.Betrouwbaarblauw.png
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Heeft bron=NORA 3.0 katern Strategie
|Status toelichting={{Review Kernwaarden
|Vindt grondslag in=Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer,BurgerServiceCode
|oud=Betrouwbaar
|Onderbouwing=Kwaliteitsaspecten van informatie zijn onder meer vastgelegd in de wetgeving betreffende de basisregistraties en in de [[Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer]]. Het principe vindt bovendien een basis in het artikel 'Verantwoordelijk beheer' van de [[BurgerServiceCode]].
|oudID=BP09}}
|Vindt grondslag in=BurgerServiceCode, Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
}}
}}

Versie van 23 sep 2021 15:11

Beschrijving

De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. Processen zijn zodanig hierop ingericht dat dit is gegarandeerd en dat monitoring van het kwaliteitsniveau plaatsvindt.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP03Lever een kanaal-onafhankelijk resultaatLever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP11Pas doelbinding toeGeef burgers en bedrijven de zekerheid dat informatie over hen alleen wordt gebruikt voor de doelen waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
NAP15Maak diensten schaalbaarBereid de dienst voor op veranderende werklast of reikwijdte.