Doelmatig: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Tekst vervangen - "Basiswaarde" door "Kernwaarde")
k (Tekst vervangen - "|Status toelichting=" door "|Toelichting=")
Regel 4: Regel 4:
|Beschrijving=De dienstverlening van de overheid is zodanig dat met minimale middelen het doel wordt bereikt. ​
|Beschrijving=De dienstverlening van de overheid is zodanig dat met minimale middelen het doel wordt bereikt. ​
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting=Afnemers van overheidsdiensten kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door’). ​
|Toelichting=Afnemers van overheidsdiensten kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door’). ​
We ''standaardiseren'' waar het kan en leveren maatwerk waar het nodig is. ​
We ''standaardiseren'' waar het kan en leveren maatwerk waar het nodig is. ​

Versie van 20 nov 2020 15:17

Beschrijving

Dit sjabloon bepaalt hoe Kernwaarden van Dienstverlening worden weergegeven.

Afnemers van overheidsdiensten kunnen informatie over bepaalde dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Mocht de afnemer bij de verkeerde dienstverlener uitkomen, dan wordt hij of zij toch geholpen ('no wrong door’). ​ We standaardiseren waar het kan en leveren maatwerk waar het nodig is. ​ ​ De dienstverlener gebruikt informatie die reeds bekend is en stelt informatie beschikbaar aan andere dienstverleners. ​ ​ We werken daarbij zo goed mogelijk samen met andere partijen, in ketens en netwerken. ​ ​ Burgers en bedrijven verwachten hierbij een juist gebruik van middelen.

Onderliggende Kwaliteitsdoelen

DoelIDBeleidskader(s)Beschrijving
Vindbaar (Doel)KD17Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
Samenwerken op weg naar duurzaam toegankelijke overheidsinformatie
Burgers en bedrijven kunnen informatie over dienstverlening vinden op de plaatsen waar ze die verwachten. Daarbij verwijst de overheidsdienstverlener zo nodig door naar andere overheidsdienstverlener. De dienstverlening is alleen doelmatig als de afnemer de dienst kan vinden.
Uniform (Doel)KD18Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-Overheid (NUP)
Actieplan Nederland Open in Verbinding
Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
Uniformiteit is er op gericht om burgers en bedrijven de overheid in haar dienstverlening zo veel mogelijk te laten ervaren als één organisatie. De overheid standaardiseert haar dienstverlening waar het kan en levert maatwerk waar het nodig is. Aspecten van dienstverlening die vergelijkbaar zijn krijgen op soortgelijke wijze vorm, door gebruik te maken van standaard bouwstenen. Daarbij kan het gaan om hergebruik van diensten, of onderdelen daarvan, of de toepassing van open standaarden op eigen processen en systemen.
Noodzakelijk (Doel)KD19Wet eenmalige gegevensuitvraag werk en inkomen
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht
Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
Burgers en bedrijven worden niet geconfronteerd met overbodige vragen of irrelevante informatie. De overheidsdienstverlener hergebruikt informatie die bekend is, bij zichzelf of bij andere overheidsdienstverlener. De overheidsdienstverlener stelt als dat nodig is informatie beschikbaar aan andere overheidsdienstverleners en ketenpartners, op basis van verantwoord gegevensgebruik. Overheidsdienstverleners en ketenpartners hebben expliciet vastgelegd welke afspraken zij gemaakt hebben om hieraan invulling te geven. Het onnodig opvragen of leveren van informatie kost tijd, wekt irritatie op en verhoogt de kans op fouten.
Kostenefficiënt (Doel)KD20Overheidsbrede implementatieagenda digitale dienstverlening 2017
Betere en goedkopere dienstverlening op basis van het gebruikersperspectief (BZK)
Betere dienstverlening door digitalisering gaat in veel gevallen gepaard met een efficiëntere bedrijfsvoering en daarmee met lagere kosten voor overheidsorganisaties. Burgers en bedrijven verwachten een juist gebruik van middelen, dus zonder verspilling, en dat juist gebruik van middelen ook regelmatig wordt gecontroleerd.

Visualisatie grondslag

Beleidskaders die ten grondslag liggen aan de doelen van deze kernwaarde.

black: Motiveert
red: Vindt grondslag in