ISOR:Service-managementbeleid en evaluatie richtlijnen: verschil tussen versies
k (titel in lijn met papieren document) |
(data aangepast, grondslag toegevoegd) |
||
Regel 5: | Regel 5: | ||
|Versieaanduiding=1.0 | |Versieaanduiding=1.0 | ||
|Status actualiteit=Actueel | |Status actualiteit=Actueel | ||
|Redactionele wijzigingsdatum= | |Redactionele wijzigingsdatum=2021/07/16 | ||
|Publicatiedatum= | |Publicatiedatum=2020/02/26 | ||
|Beschrijving=Het service-managementbeleid geeft richting aan de wijze waarop de beheerorganisatie voor de clouddiensten moet zijn ingericht en de wijze waarop deze moet functioneren. Voor de ondersteuning van de specifieke beheerprocessen bestaan richtlijnen en procedures. De beheerorganisatiestructuur geeft de samenhang van de ingerichte processen weer. | |Beschrijving=Het service-managementbeleid geeft richting aan de wijze waarop de beheerorganisatie voor de clouddiensten moet zijn ingericht en de wijze waarop deze moet functioneren. Voor de ondersteuning van de specifieke beheerprocessen bestaan richtlijnen en procedures. De beheerorganisatiestructuur geeft de samenhang van de ingerichte processen weer. | ||
Regel 14: | Regel 14: | ||
|Invalshoek=Intentie | |Invalshoek=Intentie | ||
|Grondslag=* CIP-netwerk | |Grondslag=* CIP-netwerk | ||
* NEN-ISO/IEC 27002 | |||
|Conformiteitsindicator=richtlijnencontrole-activiteiten en rapportages | |Conformiteitsindicator=richtlijnencontrole-activiteiten en rapportages | ||
|Heeft bron=BIO Thema Clouddiensten | |Heeft bron=BIO Thema Clouddiensten |
Versie van 16 jul 2021 09:12
De wijzigingen betreffen met name de uniformering van objectdefinities en objectnamen in en tussen BIO Thema-uitwerkingen.
Versie 2.1 in PDF-formaat is op de website CIP-overheid/producten gepubliceerd.
Verwante principes |
Het service-managementbeleid geeft richting aan de wijze waarop de beheerorganisatie voor de clouddiensten moet zijn ingericht en de wijze waarop deze moet functioneren. Voor de ondersteuning van de specifieke beheerprocessen bestaan richtlijnen en procedures. De beheerorganisatiestructuur geeft de samenhang van de ingerichte processen weer.
Clouddiensten bestaan uit verschillende componenten en verschillende koppelvlakken. Het is van groot belang dat de clouddiensten, in het kader van risicomanagement, periodiek geëvalueerd worden. De evaluatie-activiteiten dienen ondersteund te worden met evaluatierichtlijnen, procedures en instructies, ter voorkoming van het risico dat de resultaten van de controle-activiteiten niet voldoen aan de gestelde eisen.
Criterium
Doelstelling
Risico
Indeling binnen ISOR
Dit beveiligingsprincipe:
- is gericht op het Beveiligingsaspect Control;
- valt binnen de Invalshoek Intentie.
ℹ️(Klik om uitleg open/dicht te klappen)
Grondslag
De grondslag voor dit principe is CIP-netwerk
Onderliggende normen
ID | Conformiteitsindicator | Stelling |
---|---|---|
CLD_C.01.01 | Richtlijnen |
De Cloud Service Provider (CSP) beschikt voor clouddiensten over richtlijnen voor de inrichting van de service-managementorganisatie. |
CLD_C.01.02 | Richtlijnen |
De Cloud Service Provider (CSP) heeft relevante beheerprocessen beschreven en effectief ingericht conform een vastgestelde cyclus, waaronder: registratie, statusmeting, monitoring, analyse, rapportage en evaluatie. |
CLD_C.01.03 | Controle-activiteiten en rapportages |
De Cloud Service Provider (CSP) beschikt voor clouddiensten over richtlijnen voor het:
|