ISOR:Service Levelmanagement: verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (titel aangepast)
k (objectdefinitie in lijn met versie 2.1)
 
(2 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 3: Regel 3:
|ID=HVI_B.06
|ID=HVI_B.06
|Titel=Service Level Management
|Titel=Service Level Management
|Versieaanduiding=2.0
|Versieaanduiding=2.1
|Status actualiteit=Actueel
|Status actualiteit=Actueel
|Redactionele wijzigingsdatum=2021/05/06
|Redactionele wijzigingsdatum=2021/11/22
|Publicatiedatum=2021/01/25
|Publicatiedatum=2021/10/29
|Beschrijving===Definitie==
|Beschrijving===Objectdefinitie==
Het beheerproces dat verantwoordelijk is voor het maken van afspraken met de klanten en dat de controle uitoefent over de naleving van de gemaakte afspraken en de communicatie over de diensten met de klanten verzorgt.
Betreft de besturing en het beheer van afspraken tussen klant en leverancier over het te leveren serviceniveau.


==Toelichting==
==Objecttoelichting==
Service Level Management omvat de afspraken over het definiëren, meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de huisvesting IV-diensten door de leverancier. De overeenkomst tussen de leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd met een Service Level Managementproces.
Service Level Management omvat de afspraken over het definiëren, meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de huisvesting Informatievoorzieningen (IV)-diensten door de leverancier. De overeenkomst tussen de leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd met een Service Level Managementproces.
|Criterium=Het management van huisvesting IV behoort diensten te leveren conform een dienstenniveau-overeenkomst (Service Level Agreement).
|Criterium=Het management van huisvesting IV behoort diensten te leveren conform een dienstenniveau-overeenkomst (''Service Level Agreement'').
|Doelstelling=Het bewerkstelligen dat de huisvesting IV-services conform afspraken geleverd worden (leveren wat je hebt beloofd).
|Doelstelling=Het bewerkstelligen dat de huisvesting IV-services conform afspraken geleverd worden (leveren wat je hebt beloofd).
|Risico=Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klantontevredenheid.
|Risico=Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klantontevredenheid.

Huidige versie van 22 nov 2021 om 12:16

Versie 2.0 van 25 januari 2021 van de BIO Thema-uitwerking Huisvesting Informatievoorzieningen is vervangen door versie 2.1 van 29 oktober 2021.
De wijzigingen betreffen met name de uniformering van objectdefinities en objectnamen in en tussen BIO Thema-uitwerkingen.
Versie 2.1 in PDF-formaat is op de website CIP-overheid/producten gepubliceerd.
Logo ISOR themaprincipes (vier hangsloten die in elkaar geklikt zitten met tekst ISOR Beveiliging Principe)

Objectdefinitie

Betreft de besturing en het beheer van afspraken tussen klant en leverancier over het te leveren serviceniveau.

Objecttoelichting

Service Level Management omvat de afspraken over het definiëren, meten, bewaken en verbeteren van de te leveren kwaliteit van de huisvesting Informatievoorzieningen (IV)-diensten door de leverancier. De overeenkomst tussen de leverancier en de klant over deze afspraken wordt geformaliseerd met een Service Level Managementproces.


Criterium

Het management van huisvesting IV behoort diensten te leveren conform een dienstenniveau-overeenkomst (Service Level Agreement).

Doelstelling

Het bewerkstelligen dat de huisvesting IV-services conform afspraken geleverd worden (leveren wat je hebt beloofd).

Risico

Onjuiste of verkeerde levering van services leidt tot klantontevredenheid.

Indeling binnen ISOR

Dit beveiligingsprincipe:

ℹ️(Klik om uitleg open/dicht te klappen)

De ISOR-wiki bevat normenkaders waarin beveiligings- en privacyprincipes zijn beschreven. Deze themaprincipes zijn conform de SIVA-methodiek ingedeeld in drie aspecten: Beleid, Uitvoering of Control. Daarnaast zijn ze geordend in invalshoeken: Intentie, Functie, Gedrag, Structuur.

Grondslag

De grondslag voor dit principe is CIP-netwerk

Onderliggende normen

IDConformiteitsindicatorStelling
HVI_B.06.01 Service Level Agreement

De huisvesting IV-organisatie heeft de te leveren diensten en bijbehorende dienstenniveaus beschreven.

HVI_B.06.02 Service Level Agreement

Deze dienstenniveaus zijn in lijn met het huisvesting IV- beveiligingsbeleid.

HVI_B.06.03 Service Level Agreement

De dienstenniveaus zijn onder andere gericht op de aspecten: beschikbaarheid, openstelling, vertrouwelijkheid (zonering) en herstel (disaster recovery).