Begrijpelijk (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(met afbeelding)
(tekswtijziging akkoord Robert)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD15
|Beschrijving=Alle teksten die betrekking hebben op overheidsdienstverlening zijn in begrijpelijke taal door de dienstverlener opgesteld. Hierdoor kunnen afnemers bijvoorbeeld direct een aanvraag doen of een vraag stellen en is de dienst voor iedereen begrijpelijk.
|Afbeelding=pictogram begrijpelijk.svg
|Afbeelding=pictogram begrijpelijk.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|ID=KD15
|Beschrijving=De dienstverlener gebruikt begrijpelijke taal in alle teksten over overheidsdienstverlening. Zo is de dienst voor iedereen begrijpelijk en kunnen burgers en bedrijven gemakkelijk een aanvraag doen of een vraag stellen.
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Dienstverlening Position Paper (VNG), Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten, Overheid in contact
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Dienstverlening Position Paper (VNG), Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten, Overheid in contact
}}
}}

Versie van 17 nov 2021 13:14

Beschrijving

De dienstverlener gebruikt begrijpelijke taal in alle teksten over overheidsdienstverlening. Zo is de dienst voor iedereen begrijpelijk en kunnen burgers en bedrijven gemakkelijk een aanvraag doen of een vraag stellen.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doeltreffend, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.