Begrijpelijk (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Beveiligde "Begrijpelijk (Doel)": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
(resultaten review verwerkt)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD15
|Beschrijving=De overheidsdienstverlener gebruikt begrijpelijke taal in alle communicatie over haar dienstverlening. Zo is de dienst voor iedereen te begrijpen en kunnen burgers en bedrijven gemakkelijk een aanvraag doen, een benodigde actie uitvoeren, of een vraag stellen. En is ook de communicatie die daar op volgt helder.
Het is voor burgers en bedrijven duidelijk wat de betekenis is van informatie binnen het werkproces, waar het is ontvangen of gemaakt. Het is bijvoorbeeld bekend wanneer de informatie is gemaakt, door wie, waar zij betrekking op heeft en wat de status is.
Ook automatische besluitvorming (door toepassing van algoritmes) vindt altijd plaats op een manier die voor burgers en bedrijven begrijpelijk is.
|Afbeelding=pictogram begrijpelijk.svg
|Afbeelding=pictogram begrijpelijk.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|Status toelichting={{Review Kernwaarden}}
|ID=KD15
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Beschrijving=De dienstverlener gebruikt begrijpelijke taal in alle teksten over overheidsdienstverlening. Zo is de dienst voor iedereen begrijpelijk en kunnen burgers en bedrijven gemakkelijk een aanvraag doen of een vraag stellen.
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Heeft bron=Pilot Beleidskaders
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Dienstverlening Position Paper (VNG), Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten, Overheid in contact
|Vindt grondslag in=Brede maatschappelijke heroverweging Rijksfinancien, Dienstverlening Position Paper (VNG), Monitor Begrijpelijke Overheidsteksten, Overheid in contact
}}
}}

Versie van 12 mei 2022 12:43

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Concept
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD15
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

De overheidsdienstverlener gebruikt begrijpelijke taal in alle communicatie over haar dienstverlening. Zo is de dienst voor iedereen te begrijpen en kunnen burgers en bedrijven gemakkelijk een aanvraag doen, een benodigde actie uitvoeren, of een vraag stellen. En is ook de communicatie die daar op volgt helder.

Het is voor burgers en bedrijven duidelijk wat de betekenis is van informatie binnen het werkproces, waar het is ontvangen of gemaakt. Het is bijvoorbeeld bekend wanneer de informatie is gemaakt, door wie, waar zij betrekking op heeft en wat de status is.

Ook automatische besluitvorming (door toepassing van algoritmes) vindt altijd plaats op een manier die voor burgers en bedrijven begrijpelijk is.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Doeltreffend, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP01Verplaats je in de gebruikerOntwerp, realiseer en verbeter de dienst vanuit het perspectief van de afnemer.
NAP02Geef inzicht in de afhandeling van de dienstInformeer de afnemer over de dienst, zowel procesmatig als inhoudelijk.
NAP09Beschrijf de dienst nauwkeurigBeschrijf de dienst nauwkeurig en positioneer deze helder binnen het dienstenaanbod.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP16Voorkom onnodige complexiteitVoorkom onnodige complexiteit door activiteiten en middelen die geen waarde toevoegen, weg te laten.
NAP17Stuur cyclisch op kwaliteitMaak cyclische sturing op de kwaliteit van de dienst mogelijk.