Betrouwbaar (Doel): verschil tussen versies

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
k (Beveiligde "Betrouwbaar (Doel)": Preventieve beveiliging veelbezochte pagina ([Bewerken=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet) [Hernoemen=Alleen beheerders toestaan] (vervalt niet)))
(tekst werkgroep na review verwerkt)
Regel 1: Regel 1:
{{#element:
{{#element:
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|Elementtype=Kwaliteitsdoel
|ID=KD02
|Beschrijving=De overheid doet in haar dienstverlening recht aan de zekerheid die burgers en bedrijven daarin mogen stellen.
In haar dienstverlening zegt de overheid wat ze doet en doet wat ze zegt. Burgers en bedrijven kunnen uitgaan van een betrouwbare en voorspelbare overheid.  Zij kunnen vertrouwen dat informatie tijdig wordt verstrekt en dat deze correct, compleet en actueel is.
De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. De monitoring en verantwoording hierop, alsmede de verbeteringen die hieruit voortvloeien zijn verankerd in de overheidsprocessen. Deze worden zo continu verbeterd.
|Afbeelding=pictogram betrouwbaar.svg
|Afbeelding=pictogram betrouwbaar.svg
|Status actualiteit=Concept
|Status actualiteit=Concept
Regel 6: Regel 12:
|oud=Betrouwbaar
|oud=Betrouwbaar
|oudID=BP09}}
|oudID=BP09}}
|ID=KD02
|Versieaanduiding=resultaten review verwerkt
|Beschrijving=De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. Zowel die normen als de monitoring ervan zijn verankerd in de overheidsprocessen.
|Vindt grondslag in=BurgerServiceCode, Code goed openbaar bestuur, Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
|Vindt grondslag in=BurgerServiceCode, Code goed openbaar bestuur, Wet Elektronisch Bestuurlijk Verkeer
}}
}}

Versie van 5 mei 2022 17:33

Onderdeel van
Bindende Architectuurafspraken
Contact
NORA Gebruikersraad
nora@ictu.nl
Status
Concept
In werking getreden op 1-1-2023, conform RFC 2022. (zie besluit)
ID
KD02
Versie
resultaten review verwerkt
Gemotiveerd door Kernwaarde

Beschrijving

De overheid doet in haar dienstverlening recht aan de zekerheid die burgers en bedrijven daarin mogen stellen.

In haar dienstverlening zegt de overheid wat ze doet en doet wat ze zegt. Burgers en bedrijven kunnen uitgaan van een betrouwbare en voorspelbare overheid. Zij kunnen vertrouwen dat informatie tijdig wordt verstrekt en dat deze correct, compleet en actueel is.

De kwaliteit van diensten voldoet aan vooraf bepaalde normen. De monitoring en verantwoording hierop, alsmede de verbeteringen die hieruit voortvloeien zijn verankerd in de overheidsprocessen. Deze worden zo continu verbeterd.

Oorsprong & bronnen

De motivatie voor dit doel is Vertrouwen, een van de vijf Kernwaarden van Dienstverlening.

Het komt concreet voort uit (onderdelen van) dit beleidskader en/of andere bron(nen):

Onderliggende NORA Architectuurprincipes

IDArchitectuurprincipeStelling
NAP03Lever een kanaal-onafhankelijk resultaatLever een gelijkwaardige uitkomst, ongeacht het gebruikte kanaal. Bied de dienst aan via internet, fysiek (off-line) en eventueel via andere passende kanalen waar de afnemer gebruik van kan maken.
NAP10Neem gegevens als fundamentGebruik gegevens als fundament voor het ontwerp, realisatie en doorontwikkeling van de dienst en richt het beheer hiervan goed in.
NAP11Pas doelbinding toeGeef burgers en bedrijven de zekerheid dat informatie over hen alleen wordt gebruikt voor de doelen waarvoor deze oorspronkelijk is verzameld.
NAP15Maak diensten schaalbaarBereid de dienst voor op veranderende werklast of reikwijdte.