Eigenschap:Beschrijving

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kennismodel
:
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Deze elementeigenschap kan gebruikt worden om een element te voorzien van een beschrijving.
Subeigenschap van
:
Geïmporteerd uit
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 20 pages using this property.
E
==Objectdefinitie== Betreft een beoordeling van de levering van de overeengekomen kwaliteit van dienstverlening. ==Objecttoelichting== Het overeengekomen niveau van de informatiebeveiliging en dienstverlening met de leverancier dient te worden gehandhaafd. De operationele beheersing daarvan wordt met leveranciersovereenkomsten geregeld via het proces ‘Levenscyclusmanagement voor softwarepakketten’. Monitoring en beoordeling van prestaties en auditing is nodig om de naleving van overeenkomsten vast te stellen en om vastgestelde problemen in de operationele lijn op te lossen en te beheren. ==Schaalgrootte== Elke schaalgrootte. ==Voor wie== Klant.  +
==Objectdefinitie== Betreft een beoordeling van de (doorlopend) verzamelde beveiliging gerelateerde gebeurtenissen in netwerken. ==Objecttoelichting== Het beveiligen van de beveiligingsfuncties is cruciaal voor zekerheid over het bereiken van het beoogde beveiligingsniveau. Daarvoor moet het beheer van de beveiligingsfuncties worden vastgelegd in auditlogs en worden beoordeeld. De auditlogs dienen zodanig te worden ingericht dat netwerkbeheerders geen toegang kunnen hebben tot de vastgelegde beheerhandelingen.  +
==Objectdefinitie== Betreft een beoordeling van de relatieve sterkte (resilience) van beveiligingsfuncties in communicatievoorzieningen. ==Objecttoelichting== Binnen de infrastructuur bevinden zich diverse netwerkvoorzieningen die het fundament vormen voor de gegevensuitwisseling. Het is noodzakelijk om regelmatig te toetsen of de robuustheid van de beveiliging van de netwerkvoorzieningen voldoet aan de gestelde eisen. Het accent ligt hier op de vraag of de sterkte van de beveiliging voldoet aan de actuele eisen. Periodiek dienen zowel de organisatorische als de technische aspecten van beveiligingsmaatregelen beoordeeld te worden, die vervolgens worden gerapporteerd aan het verantwoordelijke management.  +
Het onderdeel Financiële Dienstverlening (FD) van Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is voornemens om haar Exact landschap uit te besteden aan een marktpartij die komende jaren als integrale partner fungeert.  +
==Objectdefinitie== Omvat het plan van handelen, inclusief voorwaarden voor de beëindiging van de dienstverlening bij een bestaande Cloud Service Provider (CSP), plus het kunnen overzetten van data en IT-diensten naar een nieuwe CSP. ==Objecttoelichting== Omdat geen enkel contract voor eeuwig is, moet een Cloud Service Consumer (CSC) op een zeker moment afscheid kunnen nemen van de CSP. Als bij het afsluiten van de clouddienst geen bindende afspraken zijn gemaakt over het afscheid nemen, kan het heel lastig of kostbaar worden om data te migreren naar een andere CSP. De organisatie moet rekening houden met een ‘vendor lock-in’. Het is daarom van belang, nog voor het aangaan van een overeenkomst met een CSP, een exit-strategie te ontwikkelen. De exit-strategie dient de voorwaarden voor mutaties van data te bevatten. Het is ook mogelijk de praktische uitwerking van de exit-strategie op te nemen in een Service Level Agreement (SLA). Om verschillende redenen kan een CSC de dienstverlening van de CSP willen beëindigen. Enerzijds planmatig, zoals bij het einde van de contracttermijn, anderszins vanwege moverende redenen, zoals niet voldoen aan de afspraken, overname van de CSP door een andere organisatie. Het niet planmatig beëindigen is gerelateerd aan de exit-strategie, dat onderdeel is van bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM). Het planmatig beëindigen van de dienstverlening raakt de transitie en is onderdeel van Service Level Management (SLM).  +
==Objectdefinitie== Omvat het plan van handelen, inclusief voorwaarden voor de beëindiging van de dienstverlening bij een bestaande leverancier en het kunnen overzetten van data naar een nieuwe leverancier van softwarepakketten. ==Objecttoelichting== Aan het einde van de levenscyclus van een softwarepakket (met name software in de cloud) moeten er mogelijkheden bestaan om bestaande contracten te ontbinden en een nieuwe leverancier te kiezen. Vendor lock-in moet worden voorkomen. Voor de transitiefase en een probleemloze overdracht van bedrijfsgegevens moeten vooraf bindende afspraken worden gemaakt tussen de klant en de leverancier. ==Schaalgrootte== Middel of groot. ==Voor wie== Klant.  +