Eigenschap:Toelichting bij opname lijst Forum Standaardisatie

Uit NORA Online
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Type eigenschap
:
Tekst
Deze datatypespecificatie wordt genegeerd; de specificatie uit de externe vocabulaire krijgt voorrang.
Geldige waarden
:
Meerdere waarden toegestaan
:
Nee
Weergave op formulieren
:
Tekstvak
Initiële waarde
:
Verplicht veld
:
Nee
Toelichting op formulier
:
Subeigenschap van
:
Formatteerfunctie externe URI
:

Klik op de button om een nieuwe eigenschap te maken:


Showing 20 pages using this property.
D
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] . En op 24 mei 2018 op advies van Forum Standaardisatie heeft zij besloten om [https://www.forumstandaardisatie.nl/node/413 DMARC op te nemen op de 'pas toe leg uit'-lijst].  +
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] . En op 24 mei 2018 op advies van Forum Standaardisatie heeft zij besloten om [https://www.forumstandaardisatie.nl/node/413 DMARC op te nemen op de 'pas toe leg uit'-lijst].  +
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] .  +
Het Overheidsbreed Beleidsoverleg Digitale Overheid (OBDO) heeft in 2018 het functioneel toepassingsgebied aangepast conform de in 2017 vastgestelde [https://www.forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/proceedings/FS%20180613.2A%20Agendapunt%204b.%20Standaardisatie%20van%20het%20Overheidsbrede%20Overleg%20Digitale%20Overheid%20van%2024%20mei%202018.pdf standaardsyntaxis] .  +
Digikoppeling staat sinds 20 mei 2009 op de pas-toe-of-leg-uit lijst. In juni 2013 werd de versie van Digikoppeling gewijzigd naar 2.0. Op 25 mei 2018 stemde het OBDO in met het weglaten van het versienummer van Digikoppeling, waarna het versiebeheer op niveau van de deelspecificaties wordt gevoerd. Voor gebruikers is dit duidelijker dan het gelaagde versiebeheer. Op 7 april 2022 stemde het OBDO in met de uitbreiding van Digikoppeling met een [https://publicatie.centrumvoorstandaarden.nl/dk/restapi/ REST API koppelvlak] als aanvulling op de bestaande koppelvlakken volgens [https://forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/soap SOAP] (Simple Object Access Protocol) principes. De afgelopen tien jaar worden [https://www.uptrends.nl/wat-is/rest-api REST APIs] wereldwijd veel gebruikt als gangbaar en efficiënt alternatief voor SOAP.  +
Digikoppeling staat sinds 20 mei 2009 op de pas-toe-of-leg-uit lijst. In juni 2013 werd de versie van Digikoppeling gewijzigd naar 2.0. Op 25 mei 2018 stemde het OBDO in met het weglaten van het versienummer van Digikoppeling, waarna het versiebeheer op niveau van de deelspecificaties wordt gevoerd. Voor gebruikers is dit duidelijker dan het gelaagde versiebeheer. Op 7 april 2022 stemde het OBDO in met de uitbreiding van Digikoppeling met een [https://publicatie.centrumvoorstandaarden.nl/dk/restapi/ REST API koppelvlak] als aanvulling op de bestaande koppelvlakken volgens [https://forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/soap SOAP] (Simple Object Access Protocol) principes. De afgelopen tien jaar worden [https://www.uptrends.nl/wat-is/rest-api REST APIs] wereldwijd veel gebruikt als gangbaar en efficiënt alternatief voor SOAP.  +
Deze versie is vervangen door versies 2.0 en 3.0   +
Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) vervangt sinds oktober 2016 de standaard [https://www.forumstandaardisatie.nl/node/287 Webrichtlijnen 2.0] op de 'Pas toe of leg uit'-lijst. Zowel Digitoegankelijk als Webrichtlijnen 2.0 baseren zich op de technische toegankelijkheidsstandaard [https://www.w3.org/TR/WCAG21/ WCAG 2.1] van W3C, maar Digitoegankelijk gaat uit van de wettelijk verplichte [https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf Europese Norm 301 549] die de technische toegankelijkheidseisen ook instructies voor inkoop beschrijft. Er verandert dus niets aan de WCAG 2.1 eisen voor digitale toegankelijkheid waaraan overheidswebsites en webapplicaties moeten voldoen. Voorheen maakte de specificatie [https://forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/principe-universeel Principe Universeel] deel uit van Webrichtlijnen 2.0. Principe Universeel beschreef bovenop WCAG 2.1 extra ontwerpprincipes om websites gebruiksvriendelijker te maken. Met Digitoegankelijk is Principe Universeel komen te vervallen omdat Europa niet toelaat dat lidstaten extra eisen aan EN 301 549 en WCAG 2.1 toevoegen (zogenaamde '''gold plating''' van een verplichte Europese standaard is niet toegestaan). Inmiddels onderhoudt Logius de specificatie van Principe Universeel niet meer, en is deze niet meer online beschikbaar. Op 1 juli 2018 trad het [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html tijdelijk besluit toegankelijkheid digitale overheid] in werking waarmee EN 301 549 en WCAG 2.1 wettelijk verplicht werd. Hiermee is de verplichting van Digitoegankelijk dus opgeschaald van 'pas toe of leg uit' naar 'wettelijk verplicht'.  +
Digitoegankelijk (EN 301 549 met WCAG 2.1) vervangt sinds oktober 2016 de standaard [https://www.forumstandaardisatie.nl/node/287 Webrichtlijnen 2.0] op de 'Pas toe of leg uit'-lijst. Zowel Digitoegankelijk als Webrichtlijnen 2.0 baseren zich op de technische toegankelijkheidsstandaard [https://www.w3.org/TR/WCAG21/ WCAG 2.1] van W3C, maar Digitoegankelijk gaat uit van de wettelijk verplichte [https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf Europese Norm 301 549] die de technische toegankelijkheidseisen ook instructies voor inkoop beschrijft. Er verandert dus niets aan de WCAG 2.1 eisen voor digitale toegankelijkheid waaraan overheidswebsites en webapplicaties moeten voldoen. Voorheen maakte de specificatie [https://forumstandaardisatie.nl/open-standaarden/principe-universeel Principe Universeel] deel uit van Webrichtlijnen 2.0. Principe Universeel beschreef bovenop WCAG 2.1 extra ontwerpprincipes om websites gebruiksvriendelijker te maken. Met Digitoegankelijk is Principe Universeel komen te vervallen omdat Europa niet toelaat dat lidstaten extra eisen aan EN 301 549 en WCAG 2.1 toevoegen (zogenaamde '''gold plating''' van een verplichte Europese standaard is niet toegestaan). Inmiddels onderhoudt Logius de specificatie van Principe Universeel niet meer, en is deze niet meer online beschikbaar. Op 1 juli 2018 trad het [https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-141.html tijdelijk besluit toegankelijkheid digitale overheid] in werking waarmee EN 301 549 en WCAG 2.1 wettelijk verplicht werd. Hiermee is de verplichting van Digitoegankelijk dus opgeschaald van 'pas toe of leg uit' naar 'wettelijk verplicht'.  +
E
Februari 2015 heeft het Forum besloten om op de lijst de versie NTA:2035-2009 te wijzigen naar de NEN:2035-2014 versie. Dit vanwege de 'backwards compatibility' en de beperkte wijzigingen.  +
Februari 2015 heeft het Forum besloten om op de lijst de versie NTA:2035-2009 te wijzigen naar de NEN:2035-2014 versie. Dit vanwege de 'backwards compatibility' en de beperkte wijzigingen.  +
ECLI heeft de LJN-standaard vervangen, welke in 2011 in procedure is geweest. ECLI is backwards compatible met de LJN-standaard.<br />    +
ECLI heeft de LJN-standaard vervangen, welke in 2011 in procedure is geweest. ECLI is backwards compatible met de LJN-standaard.<br />    +
ECLI heeft de LJN-standaard vervangen, welke in 2011 in procedure is geweest. ECLI is backwards compatible met de LJN-standaard.<br />    +
Oorspronkelijke zijn er 11 standaarden die vielen onder de ei-standaarden opgenomen. In de loop der jaren is deze set uitgebreid, november 2016 is de set standaarden op de aanbevolen lijst bijgewerkt. De Ei-standaarden zijn met name sterk uitgebreid als gevolg van de decentralisatie van Jeugd, Werk en Zorg naar de gemeenten (3 D’s). Meer informatie hierover is te vinden bij [https://www.vektis.nl/over-vektis VEKTIS]. Hierna volgt een overzicht van de individuele standaarden: * AP304/AP305 (V8.0) * AW319/AW320 (V1.4) * DG301/DG302 (V1.0) * EF301/EF302 (V1.1) * EP301/EP302 (V1.2) * FZ301/FZ302 (V2.0) * FZ303/FZ304 (V1.0) * GZ311/GZ312 (V2.1) * GZ321/GZ322 (V1.0) * GZ340 (V1.0) * HA304/HA305 (V4.2) * JW303/JW304 (V2.1) * JW321/JW322 (V2.0) * KZ301/KZ302 (V3.2) * LH307/LH308 (V5.2) * MA801 (V4.3) * MZ301/MZ302 (V1.3) * OS301/OS302 (V1.0) * PM304/PM305 (V3.2) * QA301/QA302 (V2.0) * QD301 (V1.0) * QDG301/302 (V1.0) * QE301 (V1.0) * QF301/QF302 (V2.0) * QG301/QG302 (V2.0) * QG321/QG322 (V1.0) * QH301 (V1.1) * QK301/302 (V1.0) * QM301 (V1.1) * QP301 (v1.0) * QV301/302 (V1.0) * QX301/QX302 (V2.1) * QZ301/QZ302 (V2.0) * SB311/SB312 (V2.0) * VE303/VE304 (V4.2) * VK301/VK302 (V2.2) * VZ301 (V1.0) * VZ801/VZ802 (V1.0) * WMO303/WMO304 (V2.1) * ZH308/ZH309 (V9.0) * ZH310/ZH311 (V1.0) De oorspronkelijke 11 standaarden waren (AP304/AP305 (v.7.0), EP301/EP302 (v.1.2), GZ311/GZ312 (v.1.1), HA304/HA305 (v.4.2), KZ301/KZ302 (v.3.2), LH307/LH308 (v.5.2), MZ301/MZ302 (v.1.3), PM304/PM305 (v.3.2), VE303/VE304 (v.4.2), VK301/VK302 (v2.2), ZH308/ZH309 (v7.2), VZ37/VZ38 (v.4))  +
Oorspronkelijke zijn er 11 standaarden die vielen onder de ei-standaarden opgenomen. In de loop der jaren is deze set uitgebreid, november 2016 is de set standaarden op de aanbevolen lijst bijgewerkt. De Ei-standaarden zijn met name sterk uitgebreid als gevolg van de decentralisatie van Jeugd, Werk en Zorg naar de gemeenten (3 D’s). Meer informatie hierover is te vinden bij [https://www.vektis.nl/over-vektis VEKTIS]. Hierna volgt een overzicht van de individuele standaarden: * AP304/AP305 (V8.0) * AW319/AW320 (V1.4) * DG301/DG302 (V1.0) * EF301/EF302 (V1.1) * EP301/EP302 (V1.2) * FZ301/FZ302 (V2.0) * FZ303/FZ304 (V1.0) * GZ311/GZ312 (V2.1) * GZ321/GZ322 (V1.0) * GZ340 (V1.0) * HA304/HA305 (V4.2) * JW303/JW304 (V2.1) * JW321/JW322 (V2.0) * KZ301/KZ302 (V3.2) * LH307/LH308 (V5.2) * MA801 (V4.3) * MZ301/MZ302 (V1.3) * OS301/OS302 (V1.0) * PM304/PM305 (V3.2) * QA301/QA302 (V2.0) * QD301 (V1.0) * QDG301/302 (V1.0) * QE301 (V1.0) * QF301/QF302 (V2.0) * QG301/QG302 (V2.0) * QG321/QG322 (V1.0) * QH301 (V1.1) * QK301/302 (V1.0) * QM301 (V1.1) * QP301 (v1.0) * QV301/302 (V1.0) * QX301/QX302 (V2.1) * QZ301/QZ302 (V2.0) * SB311/SB312 (V2.0) * VE303/VE304 (V4.2) * VK301/VK302 (V2.2) * VZ301 (V1.0) * VZ801/VZ802 (V1.0) * WMO303/WMO304 (V2.1) * ZH308/ZH309 (V9.0) * ZH310/ZH311 (V1.0) De oorspronkelijke 11 standaarden waren (AP304/AP305 (v.7.0), EP301/EP302 (v.1.2), GZ311/GZ312 (v.1.1), HA304/HA305 (v.4.2), KZ301/KZ302 (v.3.2), LH307/LH308 (v.5.2), MZ301/MZ302 (v.1.3), PM304/PM305 (v.3.2), VE303/VE304 (v.4.2), VK301/VK302 (v2.2), ZH308/ZH309 (v7.2), VZ37/VZ38 (v.4))  +
Er zijn geen reacties binnengekomen tijdens de openbare consultatie.  +
Er zijn geen reacties binnengekomen tijdens de openbare consultatie.  +
=== Actualisering van de versie === EPUB 3.0 staat sinds 2014 op de lijst aanbevolen standaarden van het Forum Standaardisatie. Het Overheidsbrede Beleidsoverleg Digitale Overheid (''OBDO'') besloot op 9 juli 2020 om de versie van EPUB te actualiseren op de lijst van aanbevolen standaarden naar versie 3.2. === EPUB of PDF === Het toepassingsgebied van EPUB 3.2 overlapt deels met dat van PDF. Beide formats zijn bedoeld voor opslag en offline weergave van documenten die niet door de ontvanger bewerkt hoeven worden. EPUB 3.2 is geschikter voor documenten die veel op mobiele apparaten gelezen worden, terwijl PDF beter past bij documenten waarbij een vaste pagina-opmaak essentieel is en documenten die bestemd zijn om af te drukken. De [https://forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/beslisboom-documentstandaarden-druk.pdf beslisboom op de pagina over PDF] op deze website geeft meer inzicht wanneer welk format het beste gekozen kan worden. === Vermijd DRM en remote resources === Forum Standaardisatie adviseert organisaties van de overheid om geen gebruik te maken van [https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management DRM] en [https://www.w3.org/publishing/epub32/ remote resources] in EPUB 3.2 tenzij hiervoor een dwingende (bijvoorbeeld een wettelijke) reden bestaat. Doorgaans zal deze functionaliteit niet relevant zijn voor informatie van de overheid.  +
=== Actualisering van de versie === EPUB 3.0 staat sinds 2014 op de lijst aanbevolen standaarden van het Forum Standaardisatie. Het Overheidsbrede Beleidsoverleg Digitale Overheid (''OBDO'') besloot op 9 juli 2020 om de versie van EPUB te actualiseren op de lijst van aanbevolen standaarden naar versie 3.2. === EPUB of PDF === Het toepassingsgebied van EPUB 3.2 overlapt deels met dat van PDF. Beide formats zijn bedoeld voor opslag en offline weergave van documenten die niet door de ontvanger bewerkt hoeven worden. EPUB 3.2 is geschikter voor documenten die veel op mobiele apparaten gelezen worden, terwijl PDF beter past bij documenten waarbij een vaste pagina-opmaak essentieel is en documenten die bestemd zijn om af te drukken. De [https://forumstandaardisatie.nl/sites/bfs/files/beslisboom-documentstandaarden-druk.pdf beslisboom op de pagina over PDF] op deze website geeft meer inzicht wanneer welk format het beste gekozen kan worden. === Vermijd DRM en remote resources === Forum Standaardisatie adviseert organisaties van de overheid om geen gebruik te maken van [https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_rights_management DRM] en [https://www.w3.org/publishing/epub32/ remote resources] in EPUB 3.2 tenzij hiervoor een dwingende (bijvoorbeeld een wettelijke) reden bestaat. Doorgaans zal deze functionaliteit niet relevant zijn voor informatie van de overheid.  +